Excel
Rörmokaren har dragit nya vattenledningar och jag har lagt igen golvet.

Avlippet till handfat ska kapas i rätt höjd, tror det är 55 cm ovan golv som är standard.

Till frågan: Går det bra att sätta 2 st 45 graders rör som leder ut genom blivande väggen? Handfaten brukar ju ha 40 mm rör och mina avloppsrör är 50 mm. Eller är det något annat rör som ska användas?
 
  • Nyinstallerade vattenledningar och avloppsrör inramade av träreglar i en öppen väggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt avloppsrör med kapad öppning mot plywoodvägg, redo för handfatsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kör med 50 rör ut som sen kapas i rätt längd och i med en gummi nippel så blir det rätt
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Krilleman
Gumminippeln du behöver efter du kapat ditt utstickande 50mm rör ska heta 43/40 eller 45/40 beroende på godstjockleken på röret.
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
K
Väldigt bra tråd! Ska bli kul att följa!
 
K
Hur går det?
 
Excel
Det går bra, har beställt handukstork, glasdörr samt börjat sätta upp plywood. Måste köpa 100 mm ventilationsrör och montera innan jag går vidare.
 
  • Pågående installation av plywoodväggar med synliga elledningar och en del av ett ventilationssystem i ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jarlsgård
  • Laddar…
K
Hur ska du egentligen göra kring den vägghängd toaletten. Kommer den byggas in helt eller kommer du fixa en servicelucka i överkant? Och hur kommer du göra i botten? Ska du sätta ett skvallerrör som krilleman föreslog eller ska du lämna en öppen spalt som på bilden från säkert vatten?

Min toalett hamnar brevid dusch alltså i våtzon ett så svallerröret måste ju sitta på andra sidan vid vasken antar jag...
 
Excel
K Kallebo skrev:
Hur ska du egentligen göra kring den vägghängd toaletten. Kommer den byggas in helt eller kommer du fixa en servicelucka i överkant? Och hur kommer du göra i botten? Ska du sätta ett skvallerrör som krilleman föreslog eller ska du lämna en öppen spalt som på bilden från säkert vatten?

Min toalett hamnar brevid dusch alltså i våtzon ett så svallerröret måste ju sitta på andra sidan vid vasken antar jag...
Det blir ingen servicelucka, jag bygger in den helt i väggen, man kommer åt och kan byta alla wcdelar genom toaspolningsluckan.

Rörmokaren lämnade 25 mm skyddsrör jag tänker använda mig av som skvallerrör.

Jag kommer även montera ett vattenlarm i lådan och i bjälklaget under toan.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Excel
Ventilationsrör omdragna
 
  • Nya ventilationsrör i metall omdragna längs med taket i ett träpanelat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Börjat skruva plywood
 
  • Hörn av ett rum med nyinstallerade plywoodskivor på väggarna och utstickande elkablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Excel
Tänker mig att detta fuktlarm kan funka, två sensorer till placeras i bjälklaget.
 
  • Fuktlarm med sensorer på ett bjälklag i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Excel
Har limmat lite våtrumsmatta på väggen mot badrummet och monteras skvallerröret.

Blir att hälla lite vatten imorgon för att testa funktionen. :rolleyes:
 
  • 3E45B5B3-219C-4B9A-9805-8CC179288072.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Våtrumsmatta på vägg vid grått skvallerrör och kablar, med synlig limning och förberedelse för läckagetest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Excel
All plywood skruvad.

Har haft en mattläggare här.

De vill ha 51.000kr för att sätta matta på golv och vägg. De spacklar lut mot brunn och gipsvägg

Jag sjuter in golvvärmen själv. Ytan är 5,5 kvm.
Arbetskostnaden utgör 22.000kr.

Är det ett rimligt pris eller ska jag kolla runt efter fler offerter?
 
Excel Excel skrev:
All plywood skruvad.

Har haft en mattläggare här.

De vill ha 51.000kr för att sätta matta på golv och vägg. De spacklar lut mot brunn och gipsvägg

Jag sjuter in golvvärmen själv. Ytan är 5,5 kvm.
Arbetskostnaden utgör 22.000kr.

Är det ett rimligt pris eller ska jag kolla runt efter fler offerter?
Om dom likt oss tar 600 spänn timmen är det ju 37timmar, låter våldsamt
Menar du att dom ska flyta fall också?
 
K
Min fru ringde runt och frågade några olika firmor som ville ha mellan 20 och 30 tusen för matta på golv och vägg inkl. fall till brunn 6.5 m2.

Mellan tummen och pekfingret ingen har varit här och tittat än
 
  • Gilla
Excel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.