Jag tänkte göra en enklare cykelbod (för cyklar och gräsklippare och liknande) som är ungefär 5x2m med sluttande tak och ska ersätta en tidigare bod på tomten på samma plats. Vi har pratat med kommunen och det behövs inget bygglov så länge måtten är samma som den nedgångna boden som står där nu och vi har gjort en enklare ritning på yttermåtten och fått godkänt och påskrivet av grannen att göra den lite högre. Nu skulle jag dock behöva göra en enklare byggritning för att räkna ut ungefär hur mycket virke det går åt, vill inte höfta med det eftersom jag tänkte ta med ett par (ej öppningsbara) fönster och liknande som jag har liggande.

Jag har sett ritningar från Svenskt Trä och liknande men skulle vilja anpassa dem till mina mått, kanske importera en byggritning som den här i något program och titta på den som stöd när jag gör min egen ritning.

Jag har sökt lite på nätet och folk rekommenderar Sketchup som ett enkelt gratisverktyg men jag har svårt att samarbeta med programmet, är det någon som har rekommendationer på något annat verktyg som är bättre... och helst gratis?
 
Komplicera inte bodbygget i onödan, det där fixar du rimligtvis med huvudräkning, hammare, spik och fogsvans. Ska du ha speciella ritningar och program är risken stor att du inte får bygget färdigt före semestern, kör du på sunt förnuft kan du skaffa mtrl nu och bygga klart nästa vecka när det är långhelg.
 
Sketchup tar några veckor att bli vän med. Jag har resan bakom mig men för en cykelbod skulle jag förlita mig på rutigt papper, blyertspenna och linjal. Detta vid köksbordet med en öl så blir det kanon.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Okej, jag antar att papper, blyertspenna och linjal fungerar även om jag inte använt en penna på flera år känns det som... Jag hade hoppats på att det fanns något mellanting mellan AutoCAD och papper/blyertspenna, som ändå är mer anpassat för ritningar än MS Paint och liknande. Tänkte kolla i 3D-läge hur det ser ut med fönstren på olika ställen t ex eftersom det är lite ovanligt att ha såna på en liten cykelbod.
 
Tror inte du hittar något som är enklare att använda än SketchUp faktiskt..
 
  • Gilla
fredrik.johansson
  • Laddar…
M midas22 skrev:
Okej, jag antar att papper, blyertspenna och linjal fungerar även om jag inte använt en penna på flera år känns det som... Jag hade hoppats på att det fanns något mellanting mellan AutoCAD och papper/blyertspenna, som ändå är mer anpassat för ritningar än MS Paint och liknande. Tänkte kolla i 3D-läge hur det ser ut med fönstren på olika ställen t ex eftersom det är lite ovanligt att ha såna på en liten cykelbod.
Du kan gå en kurs i pennanvändning!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du kan gå en kurs i pennanvändning!
Nå, det bör funka att rita och räkna på ett beg kuvert om man inte klarar det i huvet, om inte hoppas jag att du @Thomas_Blekinge erbjuder kurs i ämnet "pennanvändning", det är kanske en utdöende konst?
 
Jag har koll på sketchup och 2D CAD. Men för materialberäkning blir det papper och penna. Så funkar jag…. :D
 
F fribygg skrev:
Nå, det bör funka att rita och räkna på ett beg kuvert om man inte klarar det i huvet, om inte hoppas jag att du @Thomas_Blekinge erbjuder kurs i ämnet "pennanvändning", det är kanske en utdöende konst?
På ingenjörsutbildningar får man fortfarande träna ritningsteknik med papper och penna! Men i betydligt mindre omfattning än förr.

När det gäller enkla och praktiska verktyg för gemene man, kanske något saknas? Som är lättare än kraftfulla 3D program, men fortfarande får jobbet gjort.

Vad tror ni om detta: www.ritabygglov.se
 
A arvidarvid skrev:
På ingenjörsutbildningar får man fortfarande träna ritningsteknik med papper och penna! Men i betydligt mindre omfattning än förr.

När det gäller enkla och praktiska verktyg för gemene man, kanske något saknas? Som är lättare än kraftfulla 3D program, men fortfarande får jobbet gjort.

Vad tror ni om detta: www.ritabygglov.se
Hur tror du @arvidarvid detta hjälper TS?
M midas22 skrev:
Jag tänkte göra en enklare cykelbod (för cyklar och gräsklippare och liknande) som är ungefär 5x2m med sluttande tak och ska ersätta en tidigare bod på tomten på samma plats.
Hur gick det med cyckelboden @midas22 ? Byggde du utan program för ritning?
 
F fribygg skrev:
Hur tror du @arvidarvid detta hjälper TS?

Hur gick det med cyckelboden @midas22 ? Byggde du utan program för ritning?
Nej, det bidde tyvärr ingen bod. Först tvekade jag om hur jag skulle göra och det drog ut på tiden, sedan fick jag en läcka i garaget och var tvungen att lägga nytt tak där istället. Nåväl, det påskrivna tillståndet som vi har fått av grannen gäller väl ett par år i alla fall.

Jag får prova med penna och papper tlll våren istället. Jag saknar dock fortfarande ett alternativt digitalt ritverktyg istället för Sketchup där en lekman kan prova att se hur det ser ut i 3D utan att använda något så komplicerat som AutoCAD eller ett 3D-modelleringsverktyg.
 
M midas22 skrev:
Nej, det bidde tyvärr ingen bod. Först tvekade jag om hur jag skulle göra och det drog ut på tiden, sedan fick jag en läcka i garaget och var tvungen att lägga nytt tak där istället.
Om du redan har en enkel ritning godkänd av grannen och mått att förhålla dig till godkända av kommunen så är det ju egentligen bara att sätta igång, du behöver inte 'program' utan virke, såg, hammare och en ledig helg.
 
C
M midas22 skrev:
Jag saknar dock fortfarande ett alternativt digitalt ritverktyg istället för Sketchup där en lekman kan prova att se hur det ser ut i 3D utan att använda något så komplicerat som AutoCAD eller ett 3D-modelleringsverktyg.
När jag skulle köpa delar till ett lite komplicerat ställningsbygge härom året använde jag faktiskt Sweet Home 3D (https://www.sweethome3d.com/) som egentligen är till för inredningsdesign. Det är inte supersmidigt att jobba med, men i mitt fall var det mycket enklare/snabbare än att rita i CAD-programmet, då det är mer komponentorienterat. Som en bonus fick jag också ut en färdig komponentlista, vilket var målet.

Nu kanske inte just det programmet är det bästa för dina behov, men det kan vara en idé att kika lite på enkla 3D-designprogram som egentligen är gjorda för ett helt annat ändamål.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nå, det bör funka att rita och räkna på ett beg kuvert om man inte klarar det i huvet, om inte hoppas jag att du @Thomas_Blekinge erbjuder kurs i ämnet "pennanvändning", det är kanske en utdöende konst?
Nu har skolministern eller nån annan fattat att det räcker inte i skolan med läsplatta och datorer. Vad var det jag sa?
Varje skollärare med självaktning kan den ädla konsten förutom dom idioter som själv sitter fast i skärmträsket, såna finns.
Kurserna kallas för lågstadiet,
 
C cpalm skrev:
När jag skulle köpa delar till ett lite komplicerat ställningsbygge härom året använde jag faktiskt Sweet Home 3D ([länk]) som egentligen är till för inredningsdesign. Det är inte supersmidigt att jobba med, men i mitt fall var det mycket enklare/snabbare än att rita i CAD-programmet, då det är mer komponentorienterat. Som en bonus fick jag också ut en färdig komponentlista, vilket var målet.

Nu kanske inte just det programmet är det bästa för dina behov, men det kan vara en idé att kika lite på enkla 3D-designprogram som egentligen är gjorda för ett helt annat ändamål.
Vilka andra program övervägde du? Försöker bilda mig en uppfattning om vilka som finns och vilka som är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.