Vad kan man kräva av en proffesionell målare?

Vi håller på att bygga nytt hus och har tagit entreprenad på inomhusmålningen.
Vi kommer att måla det mesta innomhus, och kommer ha några fondväggar med färg och/eller tapet.

Vad kan man kräva av ett proffs?
Vi är rätt oroliga för hur det kommer att se ut.
Nu har underarbetet gjorts och det börjar att målas på väggar och tak.

1. Vi har sk skugglister till taklister. Skall inte de målas även in i "skuggskarven"? Annar ser det ju slarmålat ut. Det ser "schaskigt ut".

2. Mellan taklist och vägg bör man väl kunna kräva att linjen är rak? Inte kladdit som om ett barn har målat?

3. En målad vägg skall väl tåla lite motljus och ändå se hyggligt nymålad och slät ut? Våra väggar ser vågiga ut (pga dåligt underarbete), vi anar spikhuvuden och hål samt att du ser olika rollerdrag på olika delar av väggen.

4. Dörrkarmen i tvättstugan har han kladdat oregelbundet på med väggfärg, inte maskat något för att få det rakt, tätt och snyggt.

Detta är bara några av detaljerna som vi sett och får rysningar av. Vad skall vi göra?

Skall vi gå på målaren direkt? Skall vi gå till hans chef? Eller skall vi direkt gå till vår sk samordnare för bygget?

Vi törs som sagt inte vänta med att delge vårt missnöje tills slutbesiktningen. Vi håller på att bli tokiga av frustration. De skall ju vara proffs! Hade gjort bättre själv!

Är det några fler som haft samma problem?

Detta gäller Norrköpingsregionen.

Hälsningar
Vidderberga

Ja - Vidderberga - självklart ska du leva rövare. Du/ni har väl betalat för att få ett jobb utfört av sådana som kan det - då ska dom väl kunna visa att dom kan det och om inte klaga, först till målaren, om ni har en samordnare så snacka med honom sen. Räcker inte det så prata med husleverantören.

Räcker inte det så håll inne med betalning för den delen av målningsarbetet tills dom har åtgärdat till acceptabel nivå.

Får jag fråga dig en sak - har dom snedskarvat era lister eller rakskarvat? Har ni plana lister eller så kallad "svanhalslister"?

Har ni delad entreprenad eller totalentreprenad?

Sist men inte minst - ja, vi har haft stora problems med våra "målare" också. En del är nu åtgärdat men långt ifrån allt.

Lycka till!

Sly_fox skrev:
Ja - Vidderberga - självklart ska du leva rövare. Du/ni har väl betalat för att få ett jobb utfört av sådana som kan det - då ska dom väl kunna visa att dom kan det och om inte klaga, först till målaren, om ni har en samordnare så snacka med honom sen. Räcker inte det så prata med husleverantören.

Räcker inte det så håll inne med betalning för den delen av målningsarbetet tills dom har åtgärdat till acceptabel nivå.

Får jag fråga dig en sak - har dom snedskarvat era lister eller rakskarvat? Har ni plana lister eller så kallad "svanhalslister"?

Har ni delad entreprenad eller totalentreprenad?

Sist men inte minst - ja, vi har haft stora problems med våra "målare" också. En del är nu åtgärdat men långt ifrån allt.

Lycka till!
Hej Sly_fox

Jag har inte sett alla listers utförande ännu, men man har sagt till mig att alla utåtgående hörn skall snedskarvas och inåtgående hörn sågas rakt av. Dvs inget ändträ skall bli synligt.

Våra taklister kallas "skugglister". Ganska knepiga att måla på plats om man inte har förmålat dem. Det blir nämligen en glipa mellan list och tak. Ser för j-ligt ut om man inte får in jämnt med färg i "hålet". Vilket våran målare givetvis inte har gjort. Man ser trät på listen som skuggar och lyser upp... :(.

Hur löste ni erat strul med målare, låter på dig som om det inte är riktigt löst än? Vad var problemet hos er??

Tja - nästan allt skulle jag vilja säga :)

Men med målarna bland annat listerna som rakskarvades. Skarvades med t ex 30 cm på en enmeters list. Skulle platsmålas - men sprutmålades utanför huset. Skuggas mot taket - men det blev för d-ligt. Listerna vart också uppsatta otillräckligt torkade så när de väl torkade så krympte dom så att det blev glipor. I skarvarna stod dom ut ifrån varandra - låg inte an mot varandra.

Lösning - hitills silikon - men de ser helt klart för d-liga ut fortfarande och vi accepterar det inte så därför är det inte slutlöst ännu.

Mönsterpassade tapeter var inte mönsterpassade. Fel tapet totalt uppsatt i ett rum. Enfärgade tapeterna är snuttifierade dvs halva våder lite om vartannat. Man har också lagt gipsskarv/skarvmellanlägget i mitten av varje tapetvåd så att det syns riktigt ordentligt. Latex slängd lite varstans på tapeterna. Det enda som har funkat med målningen är nog taket - det är vitt och inte så mycket fel på.... ;)

Jag såg på en annan sida att du frågade om parkettgolv också - nej, det ska inte låta.

I vårt fall är inte målningen det stora problemet - men ett av de mest iögonfallande eftersom det är rätt så synligt om man säger så ;D ;D ;D

I övrigt så tror jag att ni har samma typ av lister som vi - det är nog en av de vanligaste - hade vi vetat att det var sånna från början så hade vi valt andra - vi har nämligen raka lister överallt annars....

Hälsningar
Sly

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.