Hej.

Har fått startbesked. Ska till banken nu innan man sätter spaden i marken och äska pengar och har filat en del på min produktionskostnadskalkyl. Tänkte om någon med erfarenhet kan ge input på en del poster eller om jag missat något? Vad missade ni när ni byggde? Kan man dra ner på vissa poster?

Jag är självbyggare och huset som ska byggas är ett laduhus 1,5 planshus med en byggyta på 123 m2, övervåning 73 m2 med öppen planlösning. Huset är ca 18 x 7 meter med takvinkel på 45 grader. Ska göra det mesta själv, även gjuta platta men inte mark eller elarbeten. Stommen är lättbetong. Papptak som sen ska bli plåttak om det blir pengar över till solceller längre fram. Finns ingen lyx i detta huset annars mer än dyra fönsterdörrar. Alltså ingen AI anläggning eller backelituttag utan standard rakt igenom. Väggarna ska enbart vara putsade därav inga målningsarbeten och jag ska ha synligt betonggolv som ska behandlas efter gjutning.

Ja jag putsar själv och har gjort det tidigare. Köket och vitvaror ska hämtas på Blocket och tvättstugan är allokerad i badrummet för att spara pengar. Frånluftsvärmepump. Är jag på rätt håll? Har exempelvis byggnadsställningar redan omen ska komplettera med ytterligare sektioner. Drar el från grannen och slipper byggelen. Tidsmässigt tänker jag att det tar cirka två år innan det är inflyttningsbart.

Produktionskostnadskalkyl

Planerad byggtid: 24 månader

Bygglovskostnader
Reservationsavgift tomt 1000
Husritningar bygglov 9700
Bygglov 37040
Nybyggnadskarta 6000

Summa: 53740

Bygghandlingar

Konstruktionshandlingar 23490
Konstruktionsdokumentation 3700
Dimensionskontroll 2000
Energiberäkning 3700
VA ritningar 4000
Brandskyddsbeskrivning 3700
Fuktsäkerhetsbeskrivning 3700

Summa 44290

Byggherrekostnader

Köpeskilling för tomt Erlagd
Lagfartskostnad Erlagd
Kvalitetsansvarig 18000
Fiber 15000
Anslutningsavgift VA 157000
Anslutningsavgift El 37000
Geoundersökning 0
Utstakning och lägeskontroll 7000
Färdigsställandeförsäkring (bankgaranti istället) 0
Byggställningar (extra sektioner) 15000
Fastighetsbildning 0
Slutbesiktning (ingår i bygglov) 0

Summa 249000

Finansieringskostnader

Pantbrev 2 Mkr 40000
Räntor under byggtid 35000
Fastighetsskatt 7200
Reservation för prishöjningar 35000

Summa 117200

Material:

Markarbete inkl. material 372188
Platta på mark + golvvärme 60000
Stomme 191250
Tak inkl. innertak 230000
Fönster 105000
Värme & sanitet 120000
Elinstallationer 150000
Kakel & klinker, badrum 100000
Putsning fasad 100000
Vitvaror 30000
VVS arbeten 50000
Kök material + arbete (kök från Blocket) 50000
Eldstad (redan köpt) 0
Dörrar 123000
Mellanbjälklag och övervåning 200000

Summa 1881438

Övrigt

Strömförbrukning under byggtid + nätavgift 25A 30000
Maskinhyra, fläktar, avfuktare 30000
Reservation för extra fraktkostnader 30000
Armatur utomhus 25000
Markmätarskåp + flytt 25A 12000
Plåtarbeten 10000

Summa 137000

Totalt 2.482.668
 
123kvm platta med golvvärme för 60000 låter extremt optimistiskt.

Är där bara ett badrum?

Ska nån byggare klättra på byggställningen behöver den vara godkänd (byggd av nån med cert och ha riktiga trappor, sparkskydd o sånt som man vanligtvis inte har till sin egna byggställning). Det är helt klart värt gå en endagskurs för få bygga ställning själv.

När vi byggde blev det drygt 100000kr på ersättningsverktyg och förbrukningsvaror (maskiner som gick sönder, utslitna byggkläder, sågklingor o borr etc).

Om du redan fått startbesked borde konstruktionshandlingarna vara klara, men i vårt fall blev priset på stommen ca 100.000 högre efter K-ritningarna pga de extra balkar och pelare som konstruktören ville ha, och det tillkom flera småmoment med gjutningar som fördyrade.

Behövs containrar/stängelsel och liknande hyras? Manskapsbod i nån form? Både för skydda verktyg o byggmaterial och för slänga avfall. Det går lösa på olika sätt, men oftast bättre slänga pengar på det än tappa en massa tid.

Byggräntan kan springa iväg beroende på vad banken tar för avgifter för byggkrediten (och vilken ränta de ger under tiden).

Alla summor ser väldigt tighta ut överlag. Inte omöjliga, men jag hade definitivt haft minst 10% marginal på totalen för täcka överraskningar.
När vi höll på med stommen (hösten 2015) kom det flera stormar och ett par omgångar med snö i Skåne i oktober - hur ofta händer det? Både besvärligt/omöjligt att mura och fuktskadat bruk som innebar merkostnader och fördröjningar.
 
B Byggmarodören skrev:
123kvm platta med golvvärme för 60000 låter extremt optimistiskt.

60 är egentligen i överkant då den rymmer endast betongbilen och slingan för golvvärme. All armering, kantelement och liknande sätter markentreprenören.

Är där bara ett badrum? Två men bygger dessa själv så det är bara material. Inga italienska badkar eller marmor heller. Utgick ifrån badrummet jag byggde hemma med v

Ska nån byggare klättra på byggställningen behöver den vara godkänd (byggd av nån med cert och ha riktiga trappor, sparkskydd o sånt som man vanligtvis inte har till sin egna byggställning). Det är helt klart värt gå en endagskurs för få bygga ställning själv.

Ska gå kursen men det är ett problem jag har då om jag ska komplettera min befintliga så måste jag antagligen byta ut den jag har idag. Tänker dock köpa en med tanke på min byggtid.

När vi byggde blev det drygt 100000kr på ersättningsverktyg och förbrukningsvaror (maskiner som gick sönder, utslitna byggkläder, sågklingor o borr etc).

- Check! Den posten är ju lite osynlig men kan ju lätt sticka iväg.

Om du redan fått startbesked borde konstruktionshandlingarna vara klara, men i vårt fall blev priset på stommen ca 100.000 högre efter K-ritningarna pga de extra balkar och pelare som konstruktören ville ha, och det tillkom flera småmoment med gjutningar som fördyrade.



Behövs containrar/stängelsel och liknande hyras? Manskapsbod i nån form? Både för skydda verktyg o byggmaterial och för slänga avfall. Det går lösa på olika sätt, men oftast bättre slänga pengar på det än tappa en massa tid.

Har en husvagn som jag även tänkte ha verktyg i samt räknar med 1000 rundor med släpet till närmsta återvinningsdepå.

Byggräntan kan springa iväg beroende på vad banken tar för avgifter för byggkrediten (och vilken ränta de ger under tiden).

Alla summor ser väldigt tighta ut överlag. Inte omöjliga, men jag hade definitivt haft minst 10% marginal på totalen för täcka överraskningar.
När vi höll på med stommen (hösten 2015) kom det flera stormar och ett par omgångar med snö i Skåne i oktober - hur ofta händer det? Både besvärligt/omöjligt att mura och fuktskadat bruk som innebar merkostnader och fördröjningar.
Bra input då vädret är en faktor jag inte tänkt på.

Nä den kan vara lite tight på sina ställen.

Tack för all input och för att du tog dig tid :p
 
Hemmakatten
Håller med @Byggmarodören. Budgeten är inte bara tight på i princip alla poster. Den är helt omöjlig att hålla. Lägg på en miljon.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Håller med @Byggmarodören. Budgeten är inte bara tight på i princip alla poster. Den är helt omöjlig att hålla. Lägg på en miljon.
Hej ja den är tight men jag bygger i typ öststatisk miljonprogramsanda. Jag har inte en enda spot i huset eller italiensk marmor. Grejen är att lägger jag på en miljon så blir det billigare med en byggsats från Fiskarhedenvillan. Vet att lösvirke inte alltid är billigare men det kan inte vara sån skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.