706 läst · 4 svar
706 läst
4 svar
Problemet med lockpriser ökar
På konsumentens sida
· 3 139 inlägg
?Slutpriserna är orimligt höga och undergräver vår egen trovärdighet.?
Du kan läsa artikeln här: Problemet med lockpriser ökar
Du kan läsa artikeln här: Problemet med lockpriser ökar
Frågan är väl vad det beror på? Bostadspriserna sägs ju ökat rejält senaste åren, så om JAG skulle sälja min villa nu, så är det troligt att min egen uppfattning om vad huset är värt skulle vara en underskattning. Om en mäklare/värderare skullesäga till mig att "Det kommer att landa på 4 miljoner" så kanske jag själv tycker "Nej men, det kan väl inte stämma? 3,5 miljoner känns mer rimligt, är det inte bättre att gå ut med det som utgångsbud?". Och så gör man det, och så säljs det för 4 miljoner (dvs drygt 14% över utgångspriset).
Sedan tycker jag inte att 10-15% feluppskattning är ett lockpris direkt.
Sedan tycker jag inte att 10-15% feluppskattning är ett lockpris direkt.
Ja, säkert. Men det finns väl en del objekt där man inte får sålt till utgångspris också, utan får nöja sig med lägre.
Lite lustigt formulerat också; "Slutpriserna är orimligt höga och undergräver vår egen trovärdighet". Det är alltså slutpriserna som är orimliga och inte det för låga utgångspriset???
Lite lustigt formulerat också; "Slutpriserna är orimligt höga och undergräver vår egen trovärdighet". Det är alltså slutpriserna som är orimliga och inte det för låga utgångspriset???
Medlem
· Västerbotten
· 885 inlägg
Om man bortser från förtroendeproblemet, är det någon som tjänar/förlorar på ett stort gap mellan utgångspris och slutpris?