2 354 läst · 9 svar
2k läst
9 svar
Problem vid försäljning utav 2 tomter
Hej!
För en tid sedan sålde jag mitt landställe med en angränsande obebyggd tomt till
2 olika personer genom mäklare.
Tomten med hus har en jordkällare som angränsar till den obebyggda tomten.
Jordkällaren är inte uppförd utav mig, utan fanns redan på plats när min familj
köpte huset för över 50 år sedan.
Nu visar det sig, efter att en lantmäteriförrättning gjorts av ägaren till den obebyggda tomten,
att precisionen på registerkartan är mellan 5-6 meter!
Detta beror på att fastigheten är mycket gammal, och tillkommit genom s.k. avsöndring,
som är en privat delning som var tillåten mellan ca 1830-1930 tal.
Min fråga är då, om dom nya grannarna inte kan komma överens, med servitut eller liknande,
Och jordkällaren måste flyttas, kan jag som säljare bli ersättningsskyldig för denna kostnad?
Hade jag varit medveten om att källaren inkräktar på den obebyggda tomten,
hade jag givetvis skrivit ett servitut till mig själv, eller ändrat sträckningen på tomtgränsen
innan försäljning.
Tacksam för svar.
För en tid sedan sålde jag mitt landställe med en angränsande obebyggd tomt till
2 olika personer genom mäklare.
Tomten med hus har en jordkällare som angränsar till den obebyggda tomten.
Jordkällaren är inte uppförd utav mig, utan fanns redan på plats när min familj
köpte huset för över 50 år sedan.
Nu visar det sig, efter att en lantmäteriförrättning gjorts av ägaren till den obebyggda tomten,
att precisionen på registerkartan är mellan 5-6 meter!
Detta beror på att fastigheten är mycket gammal, och tillkommit genom s.k. avsöndring,
som är en privat delning som var tillåten mellan ca 1830-1930 tal.
Min fråga är då, om dom nya grannarna inte kan komma överens, med servitut eller liknande,
Och jordkällaren måste flyttas, kan jag som säljare bli ersättningsskyldig för denna kostnad?
Hade jag varit medveten om att källaren inkräktar på den obebyggda tomten,
hade jag givetvis skrivit ett servitut till mig själv, eller ändrat sträckningen på tomtgränsen
innan försäljning.
Tacksam för svar.
Det går över min kompetens, men skulle vara intressant att veta hur det fungerar.
Men att registerkartan har 5-6m osäkerhet borde betyda att lantmätaren kommer att leta efter tecken på hur man ville ha gränsen vid avsöndringen. Om då jordkällaren är tillräckligt gammalt, kan det vara en tecken på att gränsen går bakom källaren. Sedan kan det finnas andra råmärken (t ex berg i dagen, eller stenrös)
Angående skadestånd, kan det ses som dolt fel (t ex att jordkällaren ligger på grannens mark), men å andra sidan ser jag inte direkt hur det kan röra sig om stora pengar. Om vi hu hypotetisk säger att ni trodde att gränsen gick precis bakom jordkällaren, men nu visar det sig att halva jordkällaren ligger på den obebyggda tomten. Ägaren till den obebyggda tomten har nu plötsligt en halv jordkällare på sin mark, men det är mark han inte visste han hade vid köpetillfället, dessutom fick han en några meter bred remsa till, så den obebyggda tomten gick upp i värdet och då kan det inte bli dolt fel ersättning.
Den andra tomten (jordkällarens ägare) har plötsligt halva sin jordkällare på grannens mark, men eftersom den är såpass gammalt, behöver han inte riva eller flytta den, så han kan fortsätta använda den.
Han förlorar också en markremsa till grannen, men jag tror inte att det kan vara anledning till dolt felersättning.
Men att registerkartan har 5-6m osäkerhet borde betyda att lantmätaren kommer att leta efter tecken på hur man ville ha gränsen vid avsöndringen. Om då jordkällaren är tillräckligt gammalt, kan det vara en tecken på att gränsen går bakom källaren. Sedan kan det finnas andra råmärken (t ex berg i dagen, eller stenrös)
Angående skadestånd, kan det ses som dolt fel (t ex att jordkällaren ligger på grannens mark), men å andra sidan ser jag inte direkt hur det kan röra sig om stora pengar. Om vi hu hypotetisk säger att ni trodde att gränsen gick precis bakom jordkällaren, men nu visar det sig att halva jordkällaren ligger på den obebyggda tomten. Ägaren till den obebyggda tomten har nu plötsligt en halv jordkällare på sin mark, men det är mark han inte visste han hade vid köpetillfället, dessutom fick han en några meter bred remsa till, så den obebyggda tomten gick upp i värdet och då kan det inte bli dolt fel ersättning.
Den andra tomten (jordkällarens ägare) har plötsligt halva sin jordkällare på grannens mark, men eftersom den är såpass gammalt, behöver han inte riva eller flytta den, så han kan fortsätta använda den.
Han förlorar också en markremsa till grannen, men jag tror inte att det kan vara anledning till dolt felersättning.
Hej harry73,harry73 skrev:Det går över min kompetens, men skulle vara intressant att veta hur det fungerar.
Tack för ditt svar.
Så du menar att trots att källaren inkräktar på den obebyggda tomten,
så behöver han inte riva eller flytta den pga dess höga ålder?
Jag menar om tomtägaren till den obebyggda tomten skulle kräva det.
Har han inte rätt till att kräva det så skulle det ju lösa problemet för
källarägaren, och sålunda skulle inga krav riktas mot mig.
Redigerat:
Om det är ett svartbygge som kommunen kan kräva rivning av har inget med saken att göra. Informationen stämmer men är inte relevant i det hör fallet.
Nja, om det inte är svartbygge, är möjligheter att påtvinga rivning väldig begränsade. Och vid svartbygge gäller 10 årsgränsen.
Nu byggdes jordkällaren för längesen med i alla fall markägarens tillstånd. Jag vet inte om det behövs eller behövdes bygglov för jordkällaren, men det är inte längre relevant.
Jirdkällarn går inte att flytta, men eventuellt kan grannen få ersättning för intrånget
Nu byggdes jordkällaren för längesen med i alla fall markägarens tillstånd. Jag vet inte om det behövs eller behövdes bygglov för jordkällaren, men det är inte längre relevant.
Jirdkällarn går inte att flytta, men eventuellt kan grannen få ersättning för intrånget
Vad är det för förrättning hen har genomfört? Oavsett så krävs i regel en fastighetsbestämning om det upptäckts att gränsen är osäker, oavsett syftet med den sökta förrättningen. Känns rimligt att gränsen skulle tagit hänsyn till jordkällaren eller tvärtom men det är ju inte säkert såklart. Äldre gränser kan bestämmas genom ”historisk” hävd, annars kan gränsen jämkas. Jordkällaren kommer sannolikt inte behöva rivas. Det uppstår kostnader för fastighetsbestämning och ev för ersättning för jämkning av gränsen. Båda fastighetsägare har nytta av bestämningen och får således betala. Om detta kan hamna på dig som säljare låter jag vara osagt.
Det här handlar ju om en eventuell konflikt mellan två grannar. Det är inte en bygglovsfråga.
Liknande trådar
-
Konsekvenser om man rivit en inbyggd altan för ca 15 år sedan vid försäljning
Juridik -
Hur beräknas kapitalvinst vid försäljning av kolonistuga?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Problem vid centrifugering med Miele W3245
Vitvaror -
Ventilationen omgjord av förra ägaren, problem vid försäljning
Bostadsrätt -
Problem vid försäljning av radhus BRF
Köpa & Sälja hus