Jag ska byta ut gamla termostater av märket honeywell mot något nyare men har stött på problem.
Gamla Honeywell termostat med synliga inställningsmarkeringar på en radiatorventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gammal Honeywell termostatadapter monterad på en radiatorventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tänkte försöka undvika att köpa nya ventiler och beställde därför en adapter honeywell till MMA https://hemmatema.se/vvs/radiator-t...tato-minor/adapter-mma-honeywell-stato-minor/

Termostaten jag beställde var Danfoss RA-2761 för MMA.

Problemet är först och främst att adaptern inte passar termostaten speciellt bra. Både termostaten och adaptern har en utstående pigg vid deras kontaktyta och när dessa möts under tryck så kan adaptern glida snett inuti termostaten. Är det helt enkelt fel sorts termostat jag köpt?
Demonterad termostat och adapter vid en radiatorventil, med synliga fjädrar och pigg som inte passar ihop.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på öppen termostat och adapter med synlig utstående pigg, problem vid montering beskrivs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Själva ”stiftet” i ventildelen löper fritt men kräver ganska stor kraft för att tryckas in. Det krävdes att jag använde en platt yta på skiftnyckeln för att kunna trycka tillbaka det. Själva termostatens fjädring var ju ingenting jämfört med den men jag kanske missförstår hur termostaten fungerar. Har den en fjäder bara för att ligga an mot ventilstiftet och sedan sker själva regleringen av en mycket kraftigare gasaktuator?
Vid montering var det över 22 grader i rummet och jag var tvungen att dra ner termostaten till tvåan innan jag märkte att den började strypa flödet.

Har jag köpt rätt sorts termostat för det första och ska stiftet i ventilen gå så tungt?
 
ventilstiftet går normalt ganska "tungt" så det är nog som det ska. Sen ska ju bara kraften överföras på piggen så att säga så sitter det bara där det sitter sen så är det nog ingen fara.
 
Jag får nog ta en titt på om de säljer MMA-termostater i någon riktig butik så jag kan se hur de ser ut inuti. Är det någon som har en bild på hur MMA:s egna termostater ser ut inuti? Efter montering av Danfoss termostat känns det som om det finns för mycket utrymme i sidled inuti termostaten för att adaptern ska löpa felfritt och inte kunna hamna snett.

Edit: ventil -> termostat
 
Redigerat:
varför skulle den hamna snett? Fjädern bakifrån trycker ju skivan likformigt runt om och den kommer att vila på knopparna mot varann. Själva regleringen är ju så långsam så det finns inget som kan få det att lossna eller kantra.
Vill man inte ha det sådär så återstår ju bara ventilbyte så man får ventil och termostat som hör ihop direkt. Då trycker ju termostaten direkt på piggen.
 
När jag vrider upp termostaten till 5an hamnar plattan på adaptern längst in i termostaten där hålrumsdiametern är större än längst ut på termostaten. När jag sedan vrider ner termostaten mot 2an så säger det på ibland ”pjong” och adapterplattan hamnar snett mot termostatens pigg. Fjädern till adaptern (Jag har 13 st så inte ett måndagsex jag fått) är inte perfekt i linje utan ett halvt varv går något innanför de andra varven. Detta gör att adaptern lätt går något snett om den inte har någon support på sidorna när den trycks ihop. Det var därför jag misstänkte att jag hade fel sorts termostat. Om MMAs termostater ser ut likadant så ska det kanske vara så och jag får vara väldigt noga att adaptern hamnar rakt mot termostatens pigg. Eller så har jag monterat fel på något sätt. Dock tycker jag att det är en märklig design då både adaptern och termostaten har en pigg och där termostatens utstående del är något konvex.
 
För den som undrar i framtiden: MMA:s egna termostater fungerar bättre till MMA:s adaptrar för honeywell-ventiler. Vem hade kunnat gissa det ;)
MMAs termostater har en upphöjd ring kring själva anläggningsytan mot adapterns lills stift och fjädrar dessutom inte tillbaka som Danfoss. Danfoss fjäder var mjukare än ett dito på en PEZ-dispenser så adaptern åkte för långt in och kilade fast. I allafall för mig. Nu fungerar det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.