8 631 läst · 12 svar
9k läst
12 svar
Problem vid bastubygge i friggebod som är målad invändigt sedan tidigare
Hej!
Jag har lite funderingar inför mitt bastubygge i min Sorselestuga på 9,9kvm.
Ska bygga med vedeldad kamin.
Stugan är isolerad i golv och tak, väggen består av 45mm oisolerad timmerpanel.
Invändigt är väggar och tak målade sedan tidigare med vanlig inomhusfärg.
Tanken är att halva stugan skall vara bastu och resten relaxdel.
Bastun kommer inte att vara uppvärmd då den inte används
Tänker lägga golvgips och våtrumsmatta utan golvbrunn
Fråga 1: Hur ska väggkontruktionen se ut? Klarar jag mig utan luftspalt? Jag tänkte regla 45mm invändigt, sätta bastufolie och bastupanel direkt på folien. Är det ok, eller behöver jag en luftspalt mot yttervägg?
Fråga 2: Taket är isolerat sedan tidigare. Konstruktionen ser ut så här. Inifrån: 1st målad takregel 145X45mm(som kommer löpa genom hela bastun), sedan 22mm målad innertakpanel, sedan tjärpapp och isolering på den. Ovanför det luftspalt och rote.
Frågan: Hur ska jag lösa detta? Klä den målade regeln och den målade innertakspanelen med bastufolie, sedan bastupanel direkt på detta ? Kan det bli fuktproblem då? Har ni andra bättre förslag? Skulle det fungera att bygga in regeln och sänka taket 145mm, med eller utan folie?? Då bildas det en 145mm luftficka mellan bastupanel och det gamla målade innertaket.
Fråga 3: Kan uppviket på våtrumsmattan mot vägg göras på den nedersta 45mm träregeln eller behöver jag lösa detta på nått annat sätt?
Tacksam för svar!
Jag har lite funderingar inför mitt bastubygge i min Sorselestuga på 9,9kvm.
Ska bygga med vedeldad kamin.
Stugan är isolerad i golv och tak, väggen består av 45mm oisolerad timmerpanel.
Invändigt är väggar och tak målade sedan tidigare med vanlig inomhusfärg.
Tanken är att halva stugan skall vara bastu och resten relaxdel.
Bastun kommer inte att vara uppvärmd då den inte används
Tänker lägga golvgips och våtrumsmatta utan golvbrunn
Fråga 1: Hur ska väggkontruktionen se ut? Klarar jag mig utan luftspalt? Jag tänkte regla 45mm invändigt, sätta bastufolie och bastupanel direkt på folien. Är det ok, eller behöver jag en luftspalt mot yttervägg?
Fråga 2: Taket är isolerat sedan tidigare. Konstruktionen ser ut så här. Inifrån: 1st målad takregel 145X45mm(som kommer löpa genom hela bastun), sedan 22mm målad innertakpanel, sedan tjärpapp och isolering på den. Ovanför det luftspalt och rote.
Frågan: Hur ska jag lösa detta? Klä den målade regeln och den målade innertakspanelen med bastufolie, sedan bastupanel direkt på detta ? Kan det bli fuktproblem då? Har ni andra bättre förslag? Skulle det fungera att bygga in regeln och sänka taket 145mm, med eller utan folie?? Då bildas det en 145mm luftficka mellan bastupanel och det gamla målade innertaket.
Fråga 3: Kan uppviket på våtrumsmattan mot vägg göras på den nedersta 45mm träregeln eller behöver jag lösa detta på nått annat sätt?
Tacksam för svar!
Bifogar en bild på hur det ser ut. Jag har börjat regla ut väggen för isoleringen men misstänker att jag får plocka ner reglarna och börja om. Mellanväggen som skall byggas kommer att vara rakt under nocken. Bastun blir till vänster i bild och fram till mellanväggen som byggs under nocken.
Skulle vara väldigt tacksam för svar på fråga 2. Dvs hur jag ska bygga innertaket i bastun? Hade tänkt bygga nu i veckan men kan inte fortsätta då jag inte vet hur jag ska lösa detta?
Skulle vara väldigt tacksam om någon tror sig kunna hjälpa mig med detta
Skulle vara väldigt tacksam för svar på fråga 2. Dvs hur jag ska bygga innertaket i bastun? Hade tänkt bygga nu i veckan men kan inte fortsätta då jag inte vet hur jag ska lösa detta?
Skulle vara väldigt tacksam om någon tror sig kunna hjälpa mig med detta
Kan inte hjälpa dig så mycket då min erfarenhet av just bastu är väldigt begränsad.
Fråga 1: Jag tror inte riktigt jag förstår. Reglar du 45, sen bastufolie och direkt bastupanel så får du väl just 45mm luftspalt mot yttervägg, eller hade du tänkt stoppa i isolering här? Det tror jag är högst tveksamt i så fall. Jag vet dock inte hur tät en bastufolie är. Är den helt diffusionstät så borde det fungera. Det kanske fungerar ändå, 45mm isolering är så pass tunt att det borde torka upp relativt snabbt.
Fråga 1: Jag tror inte riktigt jag förstår. Reglar du 45, sen bastufolie och direkt bastupanel så får du väl just 45mm luftspalt mot yttervägg, eller hade du tänkt stoppa i isolering här? Det tror jag är högst tveksamt i så fall. Jag vet dock inte hur tät en bastufolie är. Är den helt diffusionstät så borde det fungera. Det kanske fungerar ändå, 45mm isolering är så pass tunt att det borde torka upp relativt snabbt.
Hej! Tack för svar Jag hade tänkt regla 45mm, isolera det 45mm, sen bastufolie och direkt bastupanel på det. Jag har köpt Harvias bastufolie och tejp, den är av aluminium tror jag. Men blir osäker på om jag behöver luftspalt mot ytterpanelen? Får jag ingen klarhet i detta tror jag att jag plockar ned det jag gjort och läktar ut typ 22mm och sätter mina 45mm reglar på läkten, då är jag ju säker antar jag.
Det som jag verkligen skulle behöva hjälp med är hur jag ska lösa innertaket i bastun. Jag hade först tänkt regla ner och sätta bastufolie sedan bastupanelen direkt på folien. Bastupanelen skulle då sitta samma väg som det gamla innertaket. Detta skulle skapa en luftficka lika hög som den gamla regelen , dvs 145mm.
Det jag är orolig över är att det ligger någon typ av tjärpapp uppe på det gamla innertaket och isolering på det. Kommer det bli fuktproblem här?
Ska jag istället klä den målade regeln och den målade innertakspanelen med bastufolie, sedan bastupanel direkt på detta? Då skulle bastupanelen hamna andra vägen, dvs längs med den gamla 145mm målade takregeln.
Eller finns det andra lösningar?
Det som jag verkligen skulle behöva hjälp med är hur jag ska lösa innertaket i bastun. Jag hade först tänkt regla ner och sätta bastufolie sedan bastupanelen direkt på folien. Bastupanelen skulle då sitta samma väg som det gamla innertaket. Detta skulle skapa en luftficka lika hög som den gamla regelen , dvs 145mm.
Det jag är orolig över är att det ligger någon typ av tjärpapp uppe på det gamla innertaket och isolering på det. Kommer det bli fuktproblem här?
Ska jag istället klä den målade regeln och den målade innertakspanelen med bastufolie, sedan bastupanel direkt på detta? Då skulle bastupanelen hamna andra vägen, dvs längs med den gamla 145mm målade takregeln.
Eller finns det andra lösningar?
Redigerat:
Jag kan inte säga vad som är rätt eller fel, men just bastufoliens vara eller inte vara har varit uppe på tapeten många gånger och du kan säkert hitta något svar genom att söka här på byggahus.
Jag hittade detta på beijers hemsida: http://www.beijerbygg.se/store/priv...ips-inspiration/inspiration-bastu/bastufolie:
Den enda gången som du använder bastufolie är om du nyproducerar ett hus och du vet att det ska vara en bastu då ersätter man den vanliga åldersbeständiga plastfolien mot en bastufolie. Då man alltid bygger en bastu som ett rum i rummet är det ingen risk.
Som jag även förstår det bör du bygga bastun som ett rum-i-rum, dvs med luftspalter.
Jag hittade detta på beijers hemsida: http://www.beijerbygg.se/store/priv...ips-inspiration/inspiration-bastu/bastufolie:
Den enda gången som du använder bastufolie är om du nyproducerar ett hus och du vet att det ska vara en bastu då ersätter man den vanliga åldersbeständiga plastfolien mot en bastufolie. Då man alltid bygger en bastu som ett rum i rummet är det ingen risk.
Som jag även förstår det bör du bygga bastun som ett rum-i-rum, dvs med luftspalter.
Tack för era svar
Kollade vidare på det du skriver om att skippa folien Siouxsic. Hittade denna och kommer nog bygga utan bastufolie och med luftspalt mot yttervägg+45mm isolering.
Hur du bygger bastu: https://s.skbv.se/store/files/Hur du bygger bastu.pdf
Tylö har även en specifik pdf om att bygga vedeldad bastu, som innehåller lite saker man ska tänka på. Skrev ut den tidigare ikväll men hittar inte igen den nu så jag kan länka till den.
Kollade vidare på det du skriver om att skippa folien Siouxsic. Hittade denna och kommer nog bygga utan bastufolie och med luftspalt mot yttervägg+45mm isolering.
Hur du bygger bastu: https://s.skbv.se/store/files/Hur du bygger bastu.pdf
Tylö har även en specifik pdf om att bygga vedeldad bastu, som innehåller lite saker man ska tänka på. Skrev ut den tidigare ikväll men hittar inte igen den nu så jag kan länka till den.
Det som man ska vara obs på er att ALLA dessa instruktionerna handlar om att bygga bastu i befintlig rum (innanför en uppvärmd huskonstruktion) . ^När du bygger bastu i en friggebod så faller ganska mycket av det här bort. Det absolutt bästa sättet att bygga bastu är med ren timmer utan isolation, då kommer man undan alla problem med kondens. 45mm planktimmer är nog , bara aggregatet är stort nog. Ditt problem är att väggarna är målade, och de flesta målarfärgerna är inte lämpade för bruk i så pass varma rum (risk för avdampning, färgen lossnar etc.)
Du kan nog droppa isolation i väggarna och bara läkta ut 20-30mm och lägga panel på det, ev folie rätt på timmeret , läkta 20-30mm och panel.
Den enda platsen där du MÅSTE ha diffspärr/bastufolie ar mot taket, då det finns isolation över innertaket. då måste du montera den mest möjligt tätt mot väggarna.
Enligt mig så är det direkt FEL att bygga som rum-i-rum(altså luftspalt mellan timmer och isolation) utan folie i en kall friggebod. Med 50mm isolation blir denna luftspalten uppvärmd under bad, samt gjenomgång av damp, du kommer att få kondens mot ytterväggen (som är kall) Denna spalt kallnar relativt fort efter bad och det finns ingenting som gör att fukten drivs ut av denna spalt utan den blir stående där. Möjligen torkar det upp om du eldar en god stund efter sista badare(men vem orkar det...) du har dessutom målade väggar som transporeterar fukt väldigt dåligt.
I en sådan utebastu är oisolerad vägg det bästa. Isolerar man, så bör man nog använda folie innanför isolationen. Det vanliga vid bruk av folie är då att man lägger inn lufting mellan folie och panel (20mm spikläkt) möjligen pga att det då är enklare att träffa reglar (med bara folie är ju reglarna inte synliga)
Mycket av det här är nog av bara akademisk intresse och en del är byggtradition, bastun lär stå länge oavsett hur du bygger.. Jag är finne, och i Finland används folie innanför isolation ( och bastu bygges inn i husets konstruktion, nästan aldrig i efterhand som rum-i-rum) .
Angående golv....Jag skulle aldrig använda gips....Använd heller vattenfast finer. Om du använder folie, så legger du mattan upp på väggen i samma spalt som folien och limmar/tapear foliekanten ÖVER kanten på plastmattan. Utan folie klämmer du mattan under nedersta panel, altså så att isolationen hamnar bakom plastmattan. M¨¨ojligen måste du fräsa en liten försänkning i läkt för kanten av mattan då denna är väl rätt så tjokk.
Oavsett byggsätt så rekommenderar jag at du drar mattan lite upp på väggen och lägger nedersta panel 10-15cm upp från golvet, underlättar rengöring och panelen håller sig snygg längre. rekommenderar också golvbrunn/avrinningsspalt då det ofta blir en del vatten på golvet, samt att rengöring förenklas.
En sista sak, Innluft/utluft i en utebastu kan helt fint komma från utsidan, speciellt när du bygger vedeldat. Rekommendationerna som länkas till ovan handlar ju som sagt om bastu inanför varma rum, och handlar för största delen om energiförluster. I en utebastu kan du ta tilluft från relax och utluft ut i det fria eller hur du vill, spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att bastun har god luftsirkulation. REkommenderar att du följer AGGREGATPRODUCENTENS rekommendation vad gäller in/utluft.
MVH
Sakke
Du kan nog droppa isolation i väggarna och bara läkta ut 20-30mm och lägga panel på det, ev folie rätt på timmeret , läkta 20-30mm och panel.
Den enda platsen där du MÅSTE ha diffspärr/bastufolie ar mot taket, då det finns isolation över innertaket. då måste du montera den mest möjligt tätt mot väggarna.
Enligt mig så är det direkt FEL att bygga som rum-i-rum(altså luftspalt mellan timmer och isolation) utan folie i en kall friggebod. Med 50mm isolation blir denna luftspalten uppvärmd under bad, samt gjenomgång av damp, du kommer att få kondens mot ytterväggen (som är kall) Denna spalt kallnar relativt fort efter bad och det finns ingenting som gör att fukten drivs ut av denna spalt utan den blir stående där. Möjligen torkar det upp om du eldar en god stund efter sista badare(men vem orkar det...) du har dessutom målade väggar som transporeterar fukt väldigt dåligt.
I en sådan utebastu är oisolerad vägg det bästa. Isolerar man, så bör man nog använda folie innanför isolationen. Det vanliga vid bruk av folie är då att man lägger inn lufting mellan folie och panel (20mm spikläkt) möjligen pga att det då är enklare att träffa reglar (med bara folie är ju reglarna inte synliga)
Mycket av det här är nog av bara akademisk intresse och en del är byggtradition, bastun lär stå länge oavsett hur du bygger.. Jag är finne, och i Finland används folie innanför isolation ( och bastu bygges inn i husets konstruktion, nästan aldrig i efterhand som rum-i-rum) .
Angående golv....Jag skulle aldrig använda gips....Använd heller vattenfast finer. Om du använder folie, så legger du mattan upp på väggen i samma spalt som folien och limmar/tapear foliekanten ÖVER kanten på plastmattan. Utan folie klämmer du mattan under nedersta panel, altså så att isolationen hamnar bakom plastmattan. M¨¨ojligen måste du fräsa en liten försänkning i läkt för kanten av mattan då denna är väl rätt så tjokk.
Oavsett byggsätt så rekommenderar jag at du drar mattan lite upp på väggen och lägger nedersta panel 10-15cm upp från golvet, underlättar rengöring och panelen håller sig snygg längre. rekommenderar också golvbrunn/avrinningsspalt då det ofta blir en del vatten på golvet, samt att rengöring förenklas.
En sista sak, Innluft/utluft i en utebastu kan helt fint komma från utsidan, speciellt när du bygger vedeldat. Rekommendationerna som länkas till ovan handlar ju som sagt om bastu inanför varma rum, och handlar för största delen om energiförluster. I en utebastu kan du ta tilluft från relax och utluft ut i det fria eller hur du vill, spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att bastun har god luftsirkulation. REkommenderar att du följer AGGREGATPRODUCENTENS rekommendation vad gäller in/utluft.
MVH
Sakke
Redigerat:
Tack drsakke för ditt engagemang och ditt utförliga svar
Lite bilder:
Jag har hunnit lite längre nu i byggandet. Valde att läkta 21mm mellan yttervägg och 45mm reglar som jag tänkt isolera 45mm. Använde bara mindre klossar av läkten för att inte hindra luften att kunna cirkulera fritt bakom isoleringen. Framför allt för att få luften inne i väggen att kunna cirkulera fritt upp till det annars täta innertaket. Planen var som sagt att skippa bastufolien. Men efter det du skriver kommer jag sätta folie mellan 45mm isoleringen och bastupanel i vägg och vara noga att få folieskiktet tätt. Även folie i tak, men ingen isolering förutom den befintliga, detta gör att det blir en 145 mm luftficka inne ovanför folie och bastupanel i tak. Friggeboden har 2 fönster och en dörr som lämnas oisolerade för att få in bra med luft på iaf 3 ställen. Kommer använda najtråd för att säkerställa att isoleringen ligger där den ska och att luftspalten finns kvar bakom isoleringen.
Vad tror du om den lösningen drsakke?
Kommer nog att fixa någon form av golvbrunn, vet dock inte vilken sort. Skulle vilja ha enklast möjliga bara för att kunna bli av med vatten. Har ingen möjlighet att koppla golvbrunnen till något avlopp.
Jag har ett Harvia M3 vedeldat aggregat: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bastuugn-harvia-m3
Återigen tack för dina svar
Lite bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har hunnit lite längre nu i byggandet. Valde att läkta 21mm mellan yttervägg och 45mm reglar som jag tänkt isolera 45mm. Använde bara mindre klossar av läkten för att inte hindra luften att kunna cirkulera fritt bakom isoleringen. Framför allt för att få luften inne i väggen att kunna cirkulera fritt upp till det annars täta innertaket. Planen var som sagt att skippa bastufolien. Men efter det du skriver kommer jag sätta folie mellan 45mm isoleringen och bastupanel i vägg och vara noga att få folieskiktet tätt. Även folie i tak, men ingen isolering förutom den befintliga, detta gör att det blir en 145 mm luftficka inne ovanför folie och bastupanel i tak. Friggeboden har 2 fönster och en dörr som lämnas oisolerade för att få in bra med luft på iaf 3 ställen. Kommer använda najtråd för att säkerställa att isoleringen ligger där den ska och att luftspalten finns kvar bakom isoleringen.
Vad tror du om den lösningen drsakke?
Kommer nog att fixa någon form av golvbrunn, vet dock inte vilken sort. Skulle vilja ha enklast möjliga bara för att kunna bli av med vatten. Har ingen möjlighet att koppla golvbrunnen till något avlopp.
Jag har ett Harvia M3 vedeldat aggregat: https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/bastuugn-harvia-m3
Återigen tack för dina svar
funkar säkert bra. Tror att folie är en OK tillägg en sådan konstruktion. någon säger säkert att om man har folie så vandrar inte fukten tilbaka mot basturum och spalten blir fuktig oavsett...med folie tilför du inte fukt i spalten iaf.... Men som sagt, inte säkert att allt detta betyder så mycket i praktiken. Den luftfickan øver taket bör ha kommunikation med spalten i väggarna så att luften har fri passage. Du behöver inte koppla til avlopp för sådant bruk. små m¨ngder med relativt rent vatten....
MVH
Sakke
MVH
Sakke
Hej
Kul.
Jag befinner mig i ungefär samma sits.
Har plintat och reglat upp stomme för en bastu och relax/softarhörna. Lagt klart papptaket idag.
Har också läst massor på nätet och att fråga någon snickare är som att seriöst fråga min katt detsamma.
Hur som haver har jag fått ihop det till detta:
Tilluft tas som i din pdf från luftintag utifrån, lågt, motsatt riktning bastuugn.
Frånluften sköts av bastuugn och skorsten.
Alufolie bakom tex asppanel, 70mm isolering och luftspalt mot ytterpanel.
God natt!
Nattsudd och hittade denna: http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu
Kul.
Jag befinner mig i ungefär samma sits.
Har plintat och reglat upp stomme för en bastu och relax/softarhörna. Lagt klart papptaket idag.
Har också läst massor på nätet och att fråga någon snickare är som att seriöst fråga min katt detsamma.
Hur som haver har jag fått ihop det till detta:
Tilluft tas som i din pdf från luftintag utifrån, lågt, motsatt riktning bastuugn.
Frånluften sköts av bastuugn och skorsten.
Alufolie bakom tex asppanel, 70mm isolering och luftspalt mot ytterpanel.
God natt!
Nattsudd och hittade denna: http://ftxgruppen.se/ventilation-i-bastu
Redigerat:
Hei!
Med vedeldat aggregat rekommenderar många tilluft Vid sidan av eller bakom aggregatet ÖVER stenmagasinet. Tanken är följande: Ett vedeldat aggregat drar en god del luft under eldning, då från golvnivå. om man lägger tilluften på motsatt sida, lågt ned så får man kallt drag längs golvet (speciellt när tilluften tas utifrån ¨då kallluft stiger inte upp och blandar sig utan går direkt til brännkammaret tv¨rs över rummet.
Om man placerar tilluften över stenmagasin så dras luften til förbrännning fortsatt från golvet, men undertrykket som skapas av ugnen drar luft inn genom ventilen så at kallluften hamnar över stenmagasin i den stigande varmluftsströmmen och frisk luft blandas således inn i luften i övre delar av bastun. en del tar friskluften genom golvet/väggen direkt vid sidan av aggregatet med ett metallrör vars ände ligger högre än aggregatet. När metallröret värms upp så driver detta luftströmmen upp genom röret. i tillägg til undertrykket skapat av ugnen.
Frånluft blir ju naturligt genom skorten. Tycker dock att det skadar inte att ha en öppningsbar ventil eller fönster i huvudhöjd där man sitter så kan man öppna vid behov.
Som sagt det mesta funkar bra i en vedeldat bastu då den ordnar ventilationen av sig själv på ett bra sätt bara aggregatet får ersättningsluft., det finns nästan lika många varianter som det finns bastun....
MVH
Sakke
Med vedeldat aggregat rekommenderar många tilluft Vid sidan av eller bakom aggregatet ÖVER stenmagasinet. Tanken är följande: Ett vedeldat aggregat drar en god del luft under eldning, då från golvnivå. om man lägger tilluften på motsatt sida, lågt ned så får man kallt drag längs golvet (speciellt när tilluften tas utifrån ¨då kallluft stiger inte upp och blandar sig utan går direkt til brännkammaret tv¨rs över rummet.
Om man placerar tilluften över stenmagasin så dras luften til förbrännning fortsatt från golvet, men undertrykket som skapas av ugnen drar luft inn genom ventilen så at kallluften hamnar över stenmagasin i den stigande varmluftsströmmen och frisk luft blandas således inn i luften i övre delar av bastun. en del tar friskluften genom golvet/väggen direkt vid sidan av aggregatet med ett metallrör vars ände ligger högre än aggregatet. När metallröret värms upp så driver detta luftströmmen upp genom röret. i tillägg til undertrykket skapat av ugnen.
Frånluft blir ju naturligt genom skorten. Tycker dock att det skadar inte att ha en öppningsbar ventil eller fönster i huvudhöjd där man sitter så kan man öppna vid behov.
Som sagt det mesta funkar bra i en vedeldat bastu då den ordnar ventilationen av sig själv på ett bra sätt bara aggregatet får ersättningsluft., det finns nästan lika många varianter som det finns bastun....
MVH
Sakke
Liknande trådar
-
Problem vid centrifugering med Miele W3245
Vitvaror -
Toppmatad Electrolux tvättmaskin - problem vid tömning av tvättvatten
Tvättstuga -
Akut problem: Yale L3S stängdes vid installation och går inte att öppna
Fönster & Dörrar -
Problem vid kallställning av hus?
Värme allmänt -
Problem vid byte av lamppropp
El