Köpte hus i oktober i fjol och tyckte jag gjorde en jättebra investering i att skaffa bergvärme direkt (va olja/el innan). sagt och gjort så fick jag en paketlösning med en NIBE 1245 och ett borrhål på 135m, gick på 149000kr och 125000kr efter rot.
huset är på 140kvm+plus källare från 1940. Problemet är att jag förbrukar väldigt mycket el, 4800kwh (6100kr) i december vilket tyder på att elpatronen måste ha gått för fullt dygnet runt i princip. visst att det varit kallt men borde inte pannan klara mer än så!?
har haft killen som höll i hela "bygget", och han hade inga egentliga förklaringar på varför det varit så hög förbrukning. har haft ca: 21grader inomhus hela december. nu i januari har jag provat att stänga av elpatronen helt vilket resulterat i att kompressorn går 25/7 istället och jag får aldrig upp framledningstemp högre än 41grader trots att det varit plus i flera dagar förra veckan, kb in ligger på ca -0.8 grader och kb ut på ca -1,8 grader konstant, trots att ute tempen varit på plusgrader förra veckan! det enda som installatören tyckte va konstigt var att kompressorn endast hade 61 starter sen den 8/11. är i desperat behov av hjälp, trodde att man va fri från höga räkningar när man investerat så mycket pengar i bergvärme!
tack på förhand
mvh Patrick
 
Redigerat:
Ser väll ganska normalt ut, med den info du ger.
Du har installerat en pump som ger ca 5kW & ditt hus drar kanske 7kW vid -10 & kanske 9kW vid -20

detta gör att kompressorn går nästan konstant = få starter (det ska den klara, är intet fel)
Men då huset drar mer energi än vad pumpen kan ge så ska ju elpatronen gå så du kan hålla värmen.

Vill du ha lägre elsäkning så ska du instalera en 8 eller 10 kW pump & förlänga borran med 50-70m
 
Ett hus på 140kvm med oisolerad källare från 1940 kan dra rejält med energi om det inte är omsorgsfullt tilläggsisolerat och omdränerat. 6kW som ger 5kW måste vara alldeles för lite är min spontana åsikt. De gamla oljepannorna var ofta på ca 25kW (dock varierande verkningsgrad) och elpatronerna runt 15kW (bättre verkningsgrad). Ta fram alla data om huset och räkna igenom effektbehov vid DVUT och energibehovet på www.energiberakning.se
 
_ap_
Vad var driftkostnaden tidigare??
 
Ja det har vi insett nu oxå att pannan inte klarar av det behov som huset kräver, men det borde ju installatören som sålde in hela paketet vetat, borde väl gå att reklamera kompressorn och få den utbytt till en 8kw då, rekomenderat borrhålsdjup för 8kw är 120-145m enligt nibe så mitt hål på 135m borde räcka, om inte annat så kan man ju prova att byta kompressorn först!
Dom som bodde innan hade en årsförbrukning på 46000kwh så visserligen sparar vi pengar ändå men känns som att det är nåt som inte stämmer! den nuvarande 6kw orkar inte värma framledningstempen till mer än 39grader vid - grader vilket är alldeles för lite för huset, behöver komma upp i runt 45-55grader för att klara lite kallare väderlek, ska hålla ut månaden ut för att få en jämförelse på förbrukning med elpatron och helt avstängd elpatron men har nog kommit till insikt med att det är en 8kw jag ska ha, skiljer ca 4000kr i pris. vad tror ni om det?
 
Göran.W
Hur installatören kan få för sig att en 6kw:s pump räcker när förbrukningen varit 46000kwh innan är för mig en gåta:S
Han som sålde anläggningen till dig borde skämas för det var dömt att misslyckas från börjanq(;^;)p
Det är beklämande att installatören inte hade någon förklaring till den höga förbrukningen.
Det är rätt uppenbart att den är för liten och går massor på tillsats värme.
I menyn kan du se hur mycket den gått på el tillskott.

Frågan är om ens 8:an räcker med er höga förbrukning.
Tror nästan ni behöver en 10:a kopplad till en volym tank på 300-500 liter för att inte få för många starter vår och höst.
Men då räcker inte borr hålet och det gör det knappt till en 8:a heller iom returen redan är -1,8gr

Men steg 1 borde vara att se över isoleringen och då ffa på vinden för det är lätt att öka på den till en rimlig kostnad och det är där det läcker mest.
 
_ap_
Finns det inte en schablon som säger att ur ett hål på 150m
kan man plocka ut ca 25000kwh/år?
 
Göran.W
Det påstås att man kan ta ut 25000kwh\år ur ett hål som är 150-180 meter djupt.

I TS fall anser iaf jag att hålet inte klarar större pump för han ligger redan på -0,8 på inkomande köldbärare och då har inte ens halva vintern gått och dessutom i ett helt nytt hål.

Med större pump kommer temperaturen sjunka mer och då finns risken att borrhålet fryser.

Ska man ha större pump får man antingen öka borr djupet eller lägga ner lite mark slang.

Kan vara läge att reklamera hela anläggningen iom den inte funkar som man kan förvänta sig.

Man borde även gå igenom klimat skalet och se var värmen försvinner någonstans för det drar sjuk mycket energi.
Drar huset 46000kwh borde man lätt kunna få ner förbrukningen till 30000kwh för en väldigt låg peng.

Kolla isoleringen på vinden

Gå över tätnings listerna på fönstererna.

Se till att ingen öppen eldstad står med helt öppet spjäll när det inte eldas utan bara lite öppet så man inte får kondens i skorstenen.

Drar det kallt någonstans där det inte borde göra det.
 
Men täta lagom mycket så inte självdraget/ventilationen blir för låg. Avgörande är förmodligen husets och källarens transmissionsförluster som främst åtgärdas genom omdräning/grundisolering samt tak- & vindsisolering.
 
tacksam för alla svar, som ni förstår är det ju en väldigt sits jag sitter i hur går man tillväga med allt? reklamation är ju en sak men hur reklamerar man ett borrhål med tillhörande ingrävning till huset? pannan är ju en sak men det är ju som ni säger, dom har ju sålt in ett koncept som inte funkar för fem öre! har mailat och frågat installatören hur vi ska göra och hans svar va såhär:

" Hej Patrick, det verkar som det finns ett relevant behov att stega upp en storlek och då hålet är tilltaget så kan det hantera en 8 kw kompressor. Jag skall på måndag försöka pressa Nibe på ett bästa pris på en sådan så återkommer jag med ett pris på det hela så snart jag kan."


Då ska det med andra ord tillkomma extra kostnader för att stega upp ett steg när vi betalat 12500kr i el på 3 månader för att dom underdimensionerade pumpen och borrhålsdjup från början?
va man inte galen innan så lär man bli det snart. =(

va ut och kollade elmätaren idag och hittills den här månaden har vi gjort av med 1300kwh efter att vi stängt av elpatronen, men då har vi haft kallt inne!


hur tycker ni att jag ska göra?
isolering och fönster ska jag ta tag i till våren tänkte jag, för det behövs verkligen men hur tycker ni att man ska gå tillväga med det tekniska?

tack
/Patrick
 
Observera att de borrhålsdjup som anges på NIBE's hemsida är rekomenderade AKTIVA djup, dvs. den del av hålet som är vattenfyllt. Hur mycket energi du kan plocka ut från hålet varierar också från bergart till bergart.

Eftersom man borrade 135 meter för en 6kw, där rekomendationen är 90-110 m aktivt djup så lär det inte räcka till en större pump, det tyder också din inkommande temperatur på (-0,8) Man bör egentligen eftersträva att inte komma under 0 grader på inkommande även under vintern när pumpen går som mest för att få så bra COP som möjligt.

Om du ska byta fönster och öka isoleringen inom kort så räkna först på ditt kommande effektbehov innan du skaffar större pump. Se www.energiberakning.se
 
Redigerat:
Med tot förbrukning på 46 MWh innan skulle ni egentligen haft en Nibe 1245-12kW med ca 200m aktivt borrhål enligt Nibe's tabell. Beroende på ev. isoleringsåtgärder i närtid kan kanske 10kW med 170m aktivt borrhål räcka. Ibland kan det vara svårt/riskabelt att förlänga befintligt borrhål. Ett andra borrhål kan då behöva göras. Alt. som föreslagits ovan kompletterande jordvärmeslang i trädgården. 150m slang skulle motsvara ca 50m ytterligare borrhål.
 
Josth skrev:
Med tot förbrukning på 46 MWh innan skulle ni egentligen haft en Nibe 1245-12kW med ca 200m aktivt borrhål enligt Nibe's tabell. Beroende på ev. isoleringsåtgärder i närtid kan kanske 10kW med 170m aktivt borrhål räcka. Ibland kan det vara svårt/riskabelt att förlänga befintligt borrhål. Ett andra borrhål kan då behöva göras. Alt. som föreslagits ovan kompletterande jordvärmeslang i trädgården. 150m slang skulle motsvara ca 50m ytterligare borrhål.
jo självklart men då vi redan betalat 125000kr efter ROT och lagt alla våra besparingar så känns det inte så aktuellt att betala en massa mer, för det är ju inte grattis att borra ett till hål eller lägga ner 150m slang på tomten. det är det som är det tråkiga, att man lagt ut så mycket pengar just för att slippa allt krångel med olja/ved/pellets och höga elräkningar, så faller allt på taskig planering från början. får se om jag får en 8kw som komplement och så får vi köpa till en braskamin till vardagsrummet, då behövs ju inte lika mycket effekt ur hålet för att värma huset dom kallaste dagarna! ska bli intressant att se hur installatören ställer sig till det hela och vad kostnaden blir, är ändå ett stort företag som höll i hela projektet! tack för alla svar

mvh Patrick
 
Har du fått nån offert ? Nått papper som visar nån uträkning?
Kan du där se om man räknat med 46000kW i uppvärmning (kanske var hushåls el med i den) borde då vara 38 000kW eller nått?
Om du sen måste ha up till 55 graden när det blir kalt, så låter det inte som du borde ha värmepump överhuvud taget utan att först bygga om radiatorsystemet.
 
CarMan skrev:
Har du fått nån offert ? Nått papper som visar nån uträkning?
Kan du där se om man räknat med 46000kW i uppvärmning (kanske var hushåls el med i den) borde då vara 38 000kW eller nått?
Om du sen måste ha up till 55 graden när det blir kalt, så låter det inte som du borde ha värmepump överhuvud taget utan att först bygga om radiatorsystemet.
japp fick en offert men det stod inte med någon uträkning av nåt slag! det var nog inte fel att skaffa bergvärme direkt för dom innan hade nog dubbla förbrukningen i december förra året så vi har ju redan sparat pengar på att byta ut den gamla olje/el pannan (dom körde endast på el senaste åren). 46000kwh/12 månader är ju i snitt 3800kwh i månaden vilket betyder att dom måste haft väldigt högt dom kallaste månaderna! Det blir isolera och byta fönster i vår/sommar!
på vilket sätt ska vi bygga om radiatorsystemet då menar du? att ha över 50grader i flt när det är kallare än -15grader hör väl inte till ovanligheten eller, tror att pannan är inställd så från fabrik, hur varmt ut i elementen har ni haft nu i december när det varit kallt? hur kan jag få upp värmen i hålet igen då, kan man testa det på nåt sätt? tack
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.