Hej alla!
Jag har en Wilo cirkulationspump som verkar ge upp, och jag är osäker på modellen – kan det vara EA 4/1"? Här är vad som hänt:
På nedervåningen (suteräng) blev det plötsligt kallt, trots att vattnet som går ut till golvvärmen var varmt. Returvattnet däremot var kallt, och jag upptäckte att cirkulationspumpen inte fungerade. Jag försökte lufta golvslingorna, men enligt vattenfördelaren ska detta ske automatiskt.
Efter att ha kontrollerat att elen kom fram till pumpen (vilket den gjorde), skruvade jag bort den stora skruven i mitten och försökte få igång pumpen manuellt – utan framgång. Jag misstänker att kondensorn kan vara trasig, men det är svårt att avgöra.
Efter ytterligare tester upptäckte jag dock att pumpen startar om jag trycker på vredet för att justera varvtalet. För att den ska fortsätta gå måste jag hålla trycket på vredet, men släpper jag så stannar den igen.
Nu undrar jag:
Jag har en Wilo cirkulationspump som verkar ge upp, och jag är osäker på modellen – kan det vara EA 4/1"? Här är vad som hänt:
På nedervåningen (suteräng) blev det plötsligt kallt, trots att vattnet som går ut till golvvärmen var varmt. Returvattnet däremot var kallt, och jag upptäckte att cirkulationspumpen inte fungerade. Jag försökte lufta golvslingorna, men enligt vattenfördelaren ska detta ske automatiskt.
Efter att ha kontrollerat att elen kom fram till pumpen (vilket den gjorde), skruvade jag bort den stora skruven i mitten och försökte få igång pumpen manuellt – utan framgång. Jag misstänker att kondensorn kan vara trasig, men det är svårt att avgöra.
Efter ytterligare tester upptäckte jag dock att pumpen startar om jag trycker på vredet för att justera varvtalet. För att den ska fortsätta gå måste jag hålla trycket på vredet, men släpper jag så stannar den igen.
Nu undrar jag:
- Vad kan vara problemet?
- Behöver jag byta kondensorn, eller kan det vara något annat?
Glapp i reglaget, har du provat att ställa på en annan fart, tror inte kondingen är något fel på. Har inte diskerat någon box, för att se hur blecken ser ut, snurra några ggr från min 1 till max 3,så kan det bli kontakt. Annars byta, finns på B-tema för ca 1500kr. Det som gäller ä rbygglängd 130 mmeller 180 mm, samt om det är 1 tum ( 25 mm ) eller 1 1/4 tum ( 40 mm ) anslutning på rören. Pumpen sitter tajt mellan rören, så alla mått måste stämma.
Hej!J jonaserik skrev:Glapp i reglaget, har du provat att ställa på en annan fart, tror inte kondingen är något fel på. Har inte diskerat någon box, för att se hur blecken ser ut, snurra några ggr från min 1 till max 3,så kan det bli kontakt. Annars byta, finns på B-tema för ca 1500kr. Det som gäller ä rbygglängd 130 mmeller 180 mm, samt om det är 1 tum ( 25 mm ) eller 1 1/4 tum ( 40 mm ) anslutning på rören. Pumpen sitter tajt mellan rören, så alla mått måste stämma.
Jag har testat lite mer och märkt att när jag trycker in vredet går pumpen igång, men den fungerar bara på en hastighet.
Jag börjar fundera på att skaffa en ny pump. Jag tog ett mått på fästet och bifogar en bild. Är det detta mått som avgör om det är 1 tum (25 mm) eller 1 1/4 tum (40 mm)? Passar pumpen från B-tema i så fall?
Jag såg att B-tema-pumpen har nattläge, vilket vore uppskattat här hemma eftersom den nuvarande pumpen orsakar vibrationer i väggen.
Tack för din hjälp!
Jepp 1 1/4 tum 40 mm, ser ut som en 130 mm byggmått och då blir den här. Sen det med nattsänkning kan vara kontraproduktivt, minskar farten, så kanske inte delarna längst ut i systemet får det flöde som behövs.C cliffton skrev:Hej!
Jag har testat lite mer och märkt att när jag trycker in vredet går pumpen igång, men den fungerar bara på en hastighet.
Jag börjar fundera på att skaffa en ny pump. Jag tog ett mått på fästet och bifogar en bild. Är det detta mått som avgör om det är 1 tum (25 mm) eller 1 1/4 tum (40 mm)? Passar pumpen från B-tema i så fall?
Jag såg att B-tema-pumpen har nattläge, vilket vore uppskattat här hemma eftersom den nuvarande pumpen orsakar vibrationer i väggen.
Tack för din hjälp!
Ställ in fart som behövs konstant och glöm resten.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/var...cirkulationspump-pro-tech-25-6-130-2000044303
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Cirkulationspump från Wilo-para låter, finns det tystare?
Värmepumpar -
Löser en cirkulationspump problemet?
Värme allmänt -
Wilo cirkulationspump - vad innebär värdet nW?
Värmepumpar -
Problem med cirkulationspump i frånluftsmodul Nibe FLM 30 (film)
Ventilation -
Problem cirkulationspump el/oljepanna
Värme allmänt