3 031 läst · 29 svar
3k läst
29 svar
Problem med VVS:ares faktura
Sida 1 av 2
Har byggt om i min källare och gjort en hel del arbete. Ny väggar, nytt kalkel, nytt golv med golvvärme (vattenburet), klinker ny VC etc etc. Jag kalylerade med vvs-arbetet skulle kosta mig max 25 000 inkl material och har nu fått fakturan på 44 000!!
Arbetstid är 42 timmar à 350 kr + moms = 14 700 vilket inte stämmer alls.
Material är på 20 678 kr + moms, vilket är helt fel det också
När jag tittar på specifikationen ser jag att deras priser ligger mellan 20-100% över vad jag själv skulle ha fått betala om handlat alla rörbitar och material på egen hand.
Jag påtalade innan de fakturerade mig att de inte skulle köra upp mig när det gällde materialet och dom sade att dom inte höll på med sådant utan jag skulle få det pris som dom själv fick från sin leverantör (Ahlsell).
Vem kan jag anlita för att titta på fakturan och ge råd vad jag ska göra?
Vad gör man man nu, tips mottages tacksamt
/Kurre
Arbetstid är 42 timmar à 350 kr + moms = 14 700 vilket inte stämmer alls.
Material är på 20 678 kr + moms, vilket är helt fel det också
När jag tittar på specifikationen ser jag att deras priser ligger mellan 20-100% över vad jag själv skulle ha fått betala om handlat alla rörbitar och material på egen hand.
Jag påtalade innan de fakturerade mig att de inte skulle köra upp mig när det gällde materialet och dom sade att dom inte höll på med sådant utan jag skulle få det pris som dom själv fick från sin leverantör (Ahlsell).
Vem kan jag anlita för att titta på fakturan och ge råd vad jag ska göra?
Vad gör man man nu, tips mottages tacksamt
/Kurre
god jul!
Du får väl påtala problemet för firman, och påvisa hur de har ockrat dig.
Sedan när ni är överens om att de ockrat dig tycker jag att du ska begära en viss kompensation för att de just har försökt att ockra.
Sedan kan man diskutera om inte du varit lite slapp och godtrogen.Räcker ju inte med att firman säger till dig att de inte ska ockra, du kanske borde ha fått skriftligt på ngn form av offert, samt att ni gemensamt gick igenom vilken typ av matriel som skulle inhandlas.
Du får väl påtala problemet för firman, och påvisa hur de har ockrat dig.
Sedan när ni är överens om att de ockrat dig tycker jag att du ska begära en viss kompensation för att de just har försökt att ockra.
Sedan kan man diskutera om inte du varit lite slapp och godtrogen.Räcker ju inte med att firman säger till dig att de inte ska ockra, du kanske borde ha fått skriftligt på ngn form av offert, samt att ni gemensamt gick igenom vilken typ av matriel som skulle inhandlas.
Precis som rörisen vi sparkade från husbygget gjorde. Den nya var väl aningens bättre men inte mycket.
Moderator
· Stockholm
· 52 308 inlägg
Att materialet ligger ca 100% över vad du kan köpa det för själv, är ju helt normalt om man köper via hantverkare, i själva verket så brukar nog skillnaden vara mycket större än så.
För det första så är det stor risk att du inte jämför mot samma kvalitet som det rörisen säljer (fast den billigare kvaliteten kanske duger).
Jag köpte själv rörkopplingar just på Ahlsells (via en kompis konto där), jag fick 20% rabatt, för kompisens firma är inte registrerad för vvs prylar hos Ahleslls, därav den låga rabatten. Det var några kopplingar jag missat att köpa från Rinkaby rör. De kostade trots 20% rabatt ca 200% mer än hos rinkaby.
Man kan tycka vad man vill om prissättningen, men köper man material via en hantverkare så får man nog räkna med ett betydligt högre pris, än om man köper själv.
För det första så är det stor risk att du inte jämför mot samma kvalitet som det rörisen säljer (fast den billigare kvaliteten kanske duger).
Jag köpte själv rörkopplingar just på Ahlsells (via en kompis konto där), jag fick 20% rabatt, för kompisens firma är inte registrerad för vvs prylar hos Ahleslls, därav den låga rabatten. Det var några kopplingar jag missat att köpa från Rinkaby rör. De kostade trots 20% rabatt ca 200% mer än hos rinkaby.
Man kan tycka vad man vill om prissättningen, men köper man material via en hantverkare så får man nog räkna med ett betydligt högre pris, än om man köper själv.
Tar han bara 350 + moms i timmen så måste han ha en viss förtjänst på mtrl annars går det inte ihop.
Visst kan du köpa allt själv, men då får du nog ingen att montera det för 350 i timmen, tyvärr. Sen ska det vara typgodkända grejer av bra kvalitet (kräver jag iaf)
Är ni inte överens om antalet timmar mm, så får du be honom motivera tiden, men tänk på att man normalt fakturerar för körtid mm.
Ska man undvika såna här situationer så är det bästa att begära in en skriftlig offert, så har båda parter klara papper, om man säger så.
Ett tips kan vara att gå in på www.vvsi.se och klicka på "konsument" där står en del matnyttigt. Där kan man även läsa en del om, av kunden tillhandahållet material.
De flesta seriösa vvs-firmor är medlemmar där.
Visst kan du köpa allt själv, men då får du nog ingen att montera det för 350 i timmen, tyvärr. Sen ska det vara typgodkända grejer av bra kvalitet (kräver jag iaf)
Är ni inte överens om antalet timmar mm, så får du be honom motivera tiden, men tänk på att man normalt fakturerar för körtid mm.
Ska man undvika såna här situationer så är det bästa att begära in en skriftlig offert, så har båda parter klara papper, om man säger så.
Ett tips kan vara att gå in på www.vvsi.se och klicka på "konsument" där står en del matnyttigt. Där kan man även läsa en del om, av kunden tillhandahållet material.
De flesta seriösa vvs-firmor är medlemmar där.
Nu har vi ju bestämt att vi ska vara med i EU och då är det ju ganska enkelt. Det har ju kommit hit kompetens från östra sidan som gör ett alldeles utmärkt arbete för halva priset använd denna möjlighet Samma med mtrl ,Man behöver inte alls gå in i första Comfortbutik och slänga utt en massa tusenlappar i onödan
Sök lyckan österut om Du vill spara penningar !
Sök lyckan västerut om Du vill tjäna penningar (dom gick ju som bekant inte med i EU ) Lycka till
Sök lyckan västerut om Du vill tjäna penningar (dom gick ju som bekant inte med i EU ) Lycka till
Säg nån som inte har haft problem med rörisar....
Vi bytte rörfirma 3ggr för att sedan byta tillbaka till den första för det var dem som blåste oss minst. Jag gråter en skvätt efter varje faktura jag får från dem.
Jag brukar bråka med dem ungefär 1 gång i veckan och vi brukar be varandra fara åt helvete ungefär 1 gång i månaden. Numera flyter det ganska bra vårt samarbete men det är långt ifrån lika trevligt som med våra andra underleverantörer.
Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ringa någon från österut som du så romantiskt uttrycker dig... :-*
42.000 skulle kunna vara rimligt beroende på vad det är för dragningar, samma med 25.000 kr. Jag föreslår att du ringer upp rörmokarn och frågar vad det är som har tagit så lång tid och så påpekar du att du inte fått någon rabatt på materialet som han hade lovat att göra. Du skall åtminstånde ha mellan 10-15% rabatt på materialet p, han sagt att du skall få rabatt.
Man kan lösa det mesta med samtal och att blanda in andra i första steget är inget att rekommendera. Ring upp och resonera lugnt så kommer ni nog fram till en lösning.
Vi bytte rörfirma 3ggr för att sedan byta tillbaka till den första för det var dem som blåste oss minst. Jag gråter en skvätt efter varje faktura jag får från dem.
Jag brukar bråka med dem ungefär 1 gång i veckan och vi brukar be varandra fara åt helvete ungefär 1 gång i månaden. Numera flyter det ganska bra vårt samarbete men det är långt ifrån lika trevligt som med våra andra underleverantörer.
Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att ringa någon från österut som du så romantiskt uttrycker dig... :-*
42.000 skulle kunna vara rimligt beroende på vad det är för dragningar, samma med 25.000 kr. Jag föreslår att du ringer upp rörmokarn och frågar vad det är som har tagit så lång tid och så påpekar du att du inte fått någon rabatt på materialet som han hade lovat att göra. Du skall åtminstånde ha mellan 10-15% rabatt på materialet p, han sagt att du skall få rabatt.
Man kan lösa det mesta med samtal och att blanda in andra i första steget är inget att rekommendera. Ring upp och resonera lugnt så kommer ni nog fram till en lösning.
Samtliga bekanta som låtit hantverkare arbeta utan en skriftlig offert med fast pris har fått en chock när fakturan kommit. Själva tog vi ett fast pris på ett större jobb, begärde in flera offerter från olika. Och valde några som verkade seriösa.
Sen när de utvalda hantverkarna kom på utsatt tid verkade allt bra. Sen vart jag orolig, dom var aldrig där i princip, kom och bullrade ibland
Otroligt nog så höll dom tiden , gjorde ett utmärkt jobb och till uppgjort pris. Men hade jag suttit och räknat timmar hade det inte stämt alls. Verkar som att verklig tidsåtgång var ca 20%
Sen när de utvalda hantverkarna kom på utsatt tid verkade allt bra. Sen vart jag orolig, dom var aldrig där i princip, kom och bullrade ibland
Otroligt nog så höll dom tiden , gjorde ett utmärkt jobb och till uppgjort pris. Men hade jag suttit och räknat timmar hade det inte stämt alls. Verkar som att verklig tidsåtgång var ca 20%
Många större försäkringsbolag (och mindre för den delen oxå) kräver att montören som utför arbetet har genomgått "Säkervatten", en kort utbildning i vattenskador, legionella mm. För att få gå utbildningen ska man ha svenskt yrkesbevis som vs-montör.Hansolof skrev:Nu har vi ju bestämt att vi ska vara med i EU och då är det ju ganska enkelt. Det har ju kommit hit kompetens från östra sidan som gör ett alldeles utmärkt arbete för halva priset använd denna möjlighet Samma med mtrl ,Man behöver inte alls gå in i första Comfortbutik och slänga utt en massa tusenlappar i onödan
Kan bli tufft att övertyga försäkringsbolagen att "försäkra en installation" som en "oauktoriserad montör" gjort.
Kom ihåg att en faktura bara är ett förslag på vad de vill ha betalt så länge som ni inte avtalat fast pris. Bestrid fakturan så är det upp till hantverkaren att agera. Bäst är att skicka rek. brev så har ni bevis.
De försäkringsbolag jag kollat upp detta med (Länsförsäkringar och TH) har krävt att jobbet skall vara "fackmannamässigt utfört", ingenting annat. I.a.f. officiellt (i försäkringsvilkoren). Vilka försäkringsbolag syftar du på?ridgid skrev:Många större försäkringsbolag (och mindre för den delen oxå) kräver att montören som utför arbetet har genomgått "Säkervatten", en kort utbildning i vattenskador, legionella mm. För att få gå utbildningen ska man ha svenskt yrkesbevis som vs-montör.
Kan bli tufft att övertyga försäkringsbolagen att "försäkra en installation" som en "oauktoriserad montör" gjort.
Hur skulle de kunna necka en försäkring av en installation gjord av en "oauktoriserad montör"? Då skulle de ju inte försäkra äldre fastigheter där man oftast inte har en susning om vem som gjort installationen?
Branschen försöker ofta göra gällande att det skulle krävas diverse certifikat och annat för att få dra rör. Att det inte är någonting en hempulare får ge sig på t.ex. Och att man kan få allehanda problem med försäkringsbolag och andra om man inte anlitar en svensk rörkrökare. Men såvitt jag kan avgöra handlar det bara om svammel. Jag har i.a.f. inte sett några försäkringsvilkor som ställer sådana krav.
Konsulten skrev:De försäkringsbolag jag kollat upp detta med (Länsförsäkringar och TH) har krävt att jobbet skall vara "fackmannamässigt utfört", ingenting annat. I.a.f. officiellt (i försäkringsvilkoren). Vilka försäkringsbolag syftar du på?
Hur skulle de kunna necka en försäkring av en installation gjord av en "oauktoriserad montör"? Då skulle de ju inte försäkra äldre fastigheter där man oftast inte har en susning om vem som gjort installationen?
Branschen försöker ofta göra gällande att det skulle krävas diverse certifikat och annat för att få dra rör. Att det inte är någonting en hempulare får ge sig på t.ex. Och att man kan få allehanda problem med försäkringsbolag och andra om man inte anlitar en svensk rörkrökare. Men såvitt jag kan avgöra handlar det bara om svammel. Jag har i.a.f. inte sett några försäkringsvilkor som ställer sådana krav.
Den här utbildningen/certifikatet är relativt ny (var på utbildningen för 7 veckor sedan). IUC (installatörernasUtbildningsCentrum) och VVSinstallatörerna bearbetar försäkringsbolagen väldigt intensivt för närvarande och med tanke på vad vattenskadorna kostar varje år (ca 5miljarder) kommer förmodligen alla försäkringsbolag att kräva ngn form av auktorisation i framtiden.
Försäkringsbolagen har inte alltid kompetensen (skadestatistiken talar för sig själv) eller tiden (ska man göra in ordentlig besikting av alla kopplingar, skarver, kortlingar, ansl. mot tätskikt etc etc. så tar det en jävla tid). När en installation är utförd (av en "auktoriserad" montör så lämmnas ett intyg över till kunden OM sedan en vattenskada uppstår så använder man intyget som utgångspunkt för att bedöma om installationen är fackmannamässigt utförd.
Det är väl ganska ovanligt att en befintlig installation inte redan är försäkrad?
Det här "systemet" ska i första hand användas på ny installationer och "försäkringsjobb" (nydragning vid befintlig skada)
Av alla befintliga vatten rör (ej värme) är över 90% hårdlöda, ändå står dessa för mindre än 10% av alla läckor. Alltså är det 10% av skarverna som står för 90% av läckorna, typiska läckskarver är olika typer av klämringskopplingar (särskilt såna som byggvaruhusen tillhandahåller (tunnare gängor, tunnare gods) olika typer av presskopplingar, mjuklödningar. Alltså olika typer av kopplingar som är klart överrepresentrade bland privatpersoner (bortsett från presskopplingar)
Enl utbildaren så var det flera bolag som redan ställde kravet på auktorisation,
han kan iofs ha fel, men det känns ändå som att vi kommer att vara där snart.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Det är ju tydligen så att det är hempularna som gör ett bättre jobb än rörisarna enligt statistiken, men det är nog bra om man kan sortera bort de olämpligaste rörisarna.
Jag tänker emellertid satsa på ett sådant här http://www3.lansforsakringar.se/Dal...erhetsprodukter/Boende/Vatten/Vattenlaset.htm och göra allt arbetet själv, oavsett om försäkringen gäller eller ej.
Jag tänker emellertid satsa på ett sådant här http://www3.lansforsakringar.se/Dal...erhetsprodukter/Boende/Vatten/Vattenlaset.htm och göra allt arbetet själv, oavsett om försäkringen gäller eller ej.