Hej allesammans,

Uppskattar om det finns lite folk med mer erfarenhet som kunde diskutera det här med golvvärme och uppvärmning.
Har en VVM320 med F2040 - 8 från Nibe köptes in 2019.
Enda uppvärmningen är golvvärme, vi har 8 slingor totalt på 180 kvadrat, villan är 1 1/2 plan med krypgrund.
Nu när det blivit så kallt som -15 har vi mellan 15-18 grader inomhus. Yttempraturen på golven är mellan 15-20 grader.
Pannan skickar på 40 grader ut i systemet, systemet är luftat flera gånger och trycket ligger på 1.5 bar, vågar inte mer, kanske man skulle våga gå till 2? Men ska inte behövas vad jag läst mig till.

Vreddonen till slingorna har alla stått som helt vridna motsols, det antar jag är öppet?

Huset har en krypgrund som sträcker sig från hallen där vi har klinkers till under köket där vi har ett laminatgolv, detta är kallaste rummen i huset.
Jag har använt en IR mätare på slangarna till alla slingor och ser att det är 40 grader som går ut.
Är det enda problemet att vi har för dålig isolering runt dörrar och fönster och i kombination med krypgrund så försvinner det så mycket värme som det gör? Eller vad mer kan man göra, känns som jag har tänkt och testat allt? Vi flyttade in i mars 2022, ägarna hade en pelletspanna innan denna, kan det va så att de eldat på betydligt högre tempraturer ut i systemet?

Tänkte jag skulle gärna höja max framled temp till 50-55 men jag vet inte vad golvvärme slangarna klarar av? Golvets skull så är det ju inga problem än så länge. Kommer jag på mer så redigerar jag mitt inlägg.

Vi har även mekanisk ventilation i huset och ett helt nytt aggregat, kan det vara att denna suger ur all värme också, bör man dra ner på dess prestanda nu när det är så kallt? Det är ett Systemair Save VSR 300.

Alla tankar och ideér är välkomna,
 
  • Digital gränssnittspanel som visar temperaturdata för en värmepumpsystem, grönt statusljus aktiverat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Infraröd termometer visar 39,4 grader Celsius på rörmokarutrustning i bakgrunden. Hand håller mätinstrument.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display med teknisk information, knappar, status, temperaturer, värmepump, på väggmonterad enhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel för värmepump, visar status och funktioner, omgiven av vita knappar, grön lysande indikator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för värmesystem som visar temperaturvärden och systemstatus, omgivet av knappar och indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital kontrollpanel för värmepump visar frekvens, temperaturer och andra driftsparametrar med grönt statusljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Golvytan får inte bli mer än 27 °C annars kan parketten resa sig och skadas! Det går alltså inte att skicka för hög temperatur genom golvvärmeslingorna. Har man ett gammalt hus som drar mycket värme behöver man stora kraftiga radiatorer i värmesystemet. Golvvärme kan bara ge ca 50 W/m² vid normal förläggning...
 
J Josth skrev:
Golvytan får inte bli mer än 27 °C annars kan parketten resa sig och skadas! Det går alltså inte att skicka för hög temperatur genom golvvärmeslingorna. Har man ett gammalt hus som drar mycket värme behöver man stora kraftiga radiatorer i värmesystemet. Golvvärme kan bara ge ca 50 W/m² vid normal förläggning...
Precis.. jag vet. Men som jag sa så är golvytan just nu 15-20 °C. Går det efterinstallera radiatorer till ett befintligt golvvärme system?
 
Visst går det att också installera radiatorer men det kräver sin rördragning från pannan och golvvärmefördelarna måste förses med shuntar för att ta ner temperaturen till den som ska vara i golven. Eller väljer man mycket överdimensionerade radiatorer i storlek som klarar sig med golvvärmetemperaturen. Ni bör ta hjälp av en mycket erfaren rörmokare som kan göra rätt bedömning.
 
J Josth skrev:
Visst går det att också installera radiatorer men det kräver sin rördragning från pannan och golvvärmefördelarna måste förses med shuntar för att ta ner temperaturen till den som ska vara i golven. Eller väljer man mycket överdimensionerade radiatorer i storlek som klarar sig med golvvärmetemperaturen. Ni bör ta hjälp av en mycket erfaren rörmokare som kan göra rätt bedömning.
Ok. Kan du svara på om ställdonen öppnas eller stängs beroende på om man snurrar med/mot sols? Jag tänker medsols så stänger man. Men jag är väldigt ny i detta så försöker lära mig. Och man vill inte experimentera för mycket så vi riskerar att få det ännu kallare.
 
Det borde vara så att ställdonen stängs medsols och öppnar motsols. Har aldrig sett något annorlunda.
 
  • Gilla
SamuelU
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.