Hej,

Jag håller på att dra följande spottar :

Malmbergs Downlight MD-99, LED, 5W, Vit, IP44/21
Malmbergs LED Multidriver 2x25W HE2050-A2 Manual

Spottarna är kopplade med RKUB 2x1.5 mm2.

När 8 spottar är inkopplade så fungerar det perfekt, när jag kopplat in ytterligare 2 så tänds de men går ner i väldigt svagt ljus!? jag har gått igenom samtliga kopplingar och kan se att de är rätt. Det ända jag kan tänka mig är om en kabel blivit skadad i något flexrör eller om drivdonet inte orkar med att driva spottarna? Dock så står det att man ska kunna koppla in hur många spottar som helst. Jag har ställt in drivdonet på 500 mA precis som i den andra installationen vi har som förvisso endast har 7 spottar.

Tillverkaren har sagt något om max 15 meter ut till sista spotten men jag är högst tveksam om det gått åt så mycket kabel på 10 spottar.

Hade jag kunnat så hade jag provat koppla in en del av dem på kanal 2 men just nu är allt seriekopplat.

Någon idé?

Provade koppla hur en spot till så att jag har 9 spottar, då får jag stabilt ljus men det är fortfarande inte lika starkt som det vi har i den andra Malmbergs installationen. Men så är det också 2 mindre spottar där. Kanske är det belastningen på kanal 1 som behöver ändras?

Men det drivdonet har väl 2 kanaler, dsv. du skall kunna koppla max 5 armaturer per kanal. Det skall inte gå att belasta en kanal med mer än 25W.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Grenboxarna som man kan köpa till har plats för 6 spottar så jag antar att varje kantal klarar iallafall 6 spottar.

Jag ser att det är drivdon som man kan koppla hur många som helst, antal spottar per drivdon är säkert något helt annat.

Så frågan är då, kan det räcka att dra hälften av spottarna(7) på kanal 2 för att lösa problemet eller måste jag köpa flera drivdon?

Kan det hjälpa att ändra belastningen på drivdonet? Eller är det rätt satt?

Du får som hempularen skriver koppla max fem per utgång. Om du läser uppgifterna du länkar till ser du att max utspänning är 50 V om du kör 500 mA och over varje spot ligger 10 V, effekten 25 W per kanal är också i linje med det och är en begränsning.

Så lägg om i din koppling så du får fem per slinga om du nu har summa tio stycken som är max, har du färre kan du ju lägga så nära hälften per kanal du kan. Sen är det ofta bra att inte utnyttja såna här don max heller men det är ju mer ett praktiskt livslängdsproblem, fungerar gör det.

Tack!

Vi har 14 spottar så det blir 7 över vad som är specificerat. Drog lite extra flexslang och kopplade 7 till kanal 1 och 7 till kanal 2 och det fungerar utmärkt. styrkan på högst är den samma som styrkan på max i vår andra installation.

Troligen borde man sätta 1 drivdon till.

Ja med fyra fler än en redan ofta snål spec är det inte optimalt bäst om du delar på fler aggregat där.

Frågan är om det är farligt eller om vi pratar om en livslängd som blir kortare?

Beställer såklart ett drivdon till.

Farligt kan det bli om donet börjar ryka trots alla påstämplade märkningar som försäkrar motsatsen och det är monterat på ett olämpligt ställe. Och så livslängden förstås men det är ju en annan sak.

Du bryter rätt kraftigt mot tillverkarens anvisningar med den överbelastning. Visserligen finns det troligen interna skydd som skall skydda mot brand. Men de är egentligen till för att skydda mot brand, pga en felaktig lampa som drar för mycket ström. Det finns inget skydd mot felaktig användning som i det här fallet.

Då vet jag, extra drivdon beställt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.