Hej,
Har kopplat in en sonoff som styr en kontaktor. Får den bara och fungera via wifi när jag slår av säkerhet i routern. Så fort jag slår på det igen tappar den anslutning. Vill ju inte ha ett öppet nätverk. Står att den ska stödja wpa2-psk som jag använder.
Någon som varit med om liknande eller kan ha en aning om varför det inte vill fungera?

Vad menar du med ”inte fungerar”? Kan den inte ansluta till WiFi eller kan du inte kontakta den efter att den har anslutit till WiFi? Det första kan du kontrollera i routerns klientlista för WiFi. Det andra kan bero på att TLS (säkerhetslagret i kommunikationen mellan Sonoff och applikationen) inte gillas av routerns säkerhetsläge. I och med att Sonoff är baserat på ESP8266 finns möjligheten att TLS är för gammalt. En firmwareuppdatering av Sonoff löser garanterat set problemet.

Sorry, kanske lite otydligt. Sonoffen fungerar felfritt i öppet läge på routern (utan wpa2-psk) och även i det läget uppdaterat sonoff. Men när återigen slår på säkerheten så tappar den anslutningen och står offline i sonoff-appen. Antar med att det är något med routern. Lite begränsat med inställningar i den så vet inte riktigt hur jag ska gå vidare. Routern är en tele2 wifi hub L1.

Kanske dum fråga, men du har angett lösenordet i Sonoffen?

[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Kanske dum fråga, men du har angett lösenordet i Sonoffen?
Inga frågor är för dumma
Jodå den får lösenord när jag konfigurerar den med appen och där lyckas den med allt. Sen står den bara offline och blinkar(vilket betyder att den inte har någon kontakt via wifi).

Låter som om något (appen eller hårdvaran) tjuvhåller på gamla nycklar. Kan du ta testa att skapa ett extra WiFi-nätverk med ett nytt namn, t.ex. via datorn, och se om det fungerar? Ta sedan bort alla konfiguration och återanslut till det WiFi du vill använda

Vissa enklare IOT prylar har problem med nätverksnycklar som innehåller speciell tecken eller är för långa. Byt lösenord till något som är 8-10 tecken och bara bokstäver a-z.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.