A
Sålde en skrymmande varor av betong som tillsammans väger flera ton. Fick snabbt svar på blocket och köparen (en äldre man som verkade seriös) svischade hela summan (det handlar om flera tusen kr) och skulle hämta varan inom en vecka. Han sa att han skulle in på ett sjukhusbesök innan, men räknade med att allt skulle vara ok. Jag skickade ett kvitto på köpet till honom via sms.

Tiden gick och köparen hörde inte av sig. Efter några veckor svarade han på sms och sa att det inte gick bra på hans sjukhusbesök utan att han blivit inlagd på sjukhus och bad om ursäkt för olägenhet att han inte hämtat varan, samt meddelade att han skulle ringa mig dagen därpå. Han ringde aldrig, jag har skickat sms och även erbjudit honom pengarna åter om han inte känner att han orkar hämta varan. Men får inget svar. Varken på sms eller telefon. Sista tiden så är hans telefon helt avstängd. Varan står utanför min tomt på kommunal mark och det börjar bli pinsamt att det stått där i dryga 5 månader! Dessutom är det inte längre säsong för att sälja den till någon annan. Jag har redan manuellt flyttat den några meter i sidled för att göra plats så kommunen kommer förbi med sin gräsklippare. Ett arbete som tog mig en halv dag.

Vad gör jag?
Min fru tycker jag ska försöka sälja till någon annan och skicka pengarna åter till första köparen. Men det är ju egentligen inte min vara längre, jag har sålt den och skickat kvitto. Vad händer om mannen dyker upp till våren och tänker hämta den? Jag är inte heller sugen på att börja om och sälja den en gång till, utan känner att jag lagt tillräckligt med energi på det här nu. Jag förstår att köparen kanske varit sjuk, men tycker han kunde svarat på mitt erbjudande om att få pengarna tillbaka. Nu vill jag bara få bort varan!

Jag vet inte om köparen lever eller inte, det kan ju naturligtvis vara så sorgligt att han gått bort. Han verkar bo ensam så har ingen att kontakta. Varan går inte att flytta utan massa manuellt tungt arbete alternativt att betala någon som flyttar den med hjullastare.

harry73
I och med att han swishade har du namn och telefonnr.
Då borde det vara möjligt att kolla på t ex ratsit om han fortfarande lever.

• Gilla
Destrier och 8 till
  • Laddar…
A
Har gjort det, men vet inte hur snabbt det syns där. Det är bara senaste veckorna telefonen varit helt avstängd. På ratsit och div andra sajter finns han fortfarande att finna.

harry73
Och är adressen fortfarande densamma eller bor han på vårdhem?

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
A
Samma adress, ca 15 mil ifrån där jag bor så det är inte så att jag kan ta en tur förbi.

H
Placeringen på den kommunala marken, står varan så till att den per automatik kopplas samman med din fastighet eller hade det lika gärna kunnat vara grannens?
Har andra grannar haft synpunkter på placeringen?
Har kommunen riktat synpunkt mot dig kring placeringen?

Om ingen i din omgivning haft synpunkter och du själv inte stör dig på placeringen kan ett alternativ bara vara att skita i det - då det ändå är en gubbe som äger en pryl som råkar stå placerad intill din fastighet på kommunal mark...

Ett alternativ kan vara att göra en felanmälan till kommunens parkavdelning att "någon" placerat nått skrymmande föremål på kommunal mark intill din fastighet som du stör dig på att se vardera dag och kräver att man avlägsnar

• Gilla
Putte 9497 och 3 till
  • Laddar…
Om du vet adress så kanske du kan spåra upp någon släkting eller så.
Om du vänligen förklarar läget kan de nog i vart fall informera dig om mannen lever eller ej.

Om släktingar saknas kanske du kan ringa en av grannarna.

A
Tror dom flesta grannar förstår att den kommer ifrån mig, och går förmodligen och surar för att jag inte tar tillvara på den. Står några meter från mitt staket Ännu har inte kommunen reagerat. Men det är i ett i övrigt städat villaområde så det ser illa ut, dessutom i nära anslutning till en cykelbana.

Tanken har dock slagit mig att plasta in en lapp med texten tillhör, xxxx och sätta på varan och låta den stå.

• Gilla
jsiei97 och 1 till
  • Laddar…
A
Fujim Fujim skrev:
Om du vet adress så kanske du kan spåra upp någon släkting eller så.
Om du vänligen förklarar läget kan de nog i vart fall informera dig om mannen lever eller ej.

Om släktingar saknas kanske du kan ringa en av grannarna.
Han verkar fortfarande arbeta och jag har försökt nå firman han jobbar på (verkar vara en liten firma med 2-3 anställda). Men inget svar där heller trots ihärdigt ringande från mig i veckor. Har hittat någon som skulle kunna vara ex fru och en ev. son. Men inga kontaktuppgifter till dom.

Ring folkbokföringen hos Skatteverket så får du veta om han är avliden. Sök grannar på nätet om du har hans adress, dom kanske vet mer.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ring folkbokföringen hos Skatteverket så får du veta om han är avliden. Sök grannar på nätet om du har hans adress, dom kanske vet mer.
Bra idé, ska prova det imorgon.

A
Om han visar sig vara avliden, vad gör man då?

H
kodrod skrev:
Om han visar sig vara avliden, vad gör man då?
Säljer på nytt, utan återbetalning till dödsboet? Tänker släkten har större problem att reda i...

• Arg
Destrier
  • Laddar…
H
Du vill inte skriva vad det rör sig om för pryl? Nyfiken

A
H Haget skrev:
Du vill inte skriva vad det rör sig om för pryl? Nyfiken
Tänker att om han lever men är svårt sjuk och även hänger här, så kanske han inte vill läsa om sig själv.

Så bra att hålla det lite anonymt, men det rör sig om en massa mindre prylar av betong (som är väldigt vanliga och inte särskilt spännande) men tillsammans väger många ton. Står på lastpallar....

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.