MissMuffet skrev:
Det du hävdar är subjektiva bedömningar. Smaken är olika dvs det finns inte reglerat vad som menas med "väl rengjord". Tycker säljaren att det är städat så finns det inget att ta på vems tyckande som är rätt.
Tror nog alla som skrivit i denna tråd är eniga om att en helt igensatt golvbrunn full med hår, samt en gammal rakhyvel och en tvättsvamp bakom badkaret inte räknas som en "väl rengjord" lägenhet, trots att åsikterna i övrigt går isär.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
lagenhet1201 skrev:
Tror nog alla som skrivit i denna tråd är eniga om att en helt igensatt golvbrunn full med hår, samt en gammal rakhyvel och en tvättsvamp bakom badkaret inte räknas som en "väl rengjord" lägenhet, trots att åsikterna i övrigt går isär.
Vad som är sunt förnuft och vad som är reglerat juridisk via avtal är två olika saker. Vad jag vill varna dig för är att du knappast kommer vinna något på att driva det den rättsliga vägen. Vill du vinna något ang städningen måste du lirka, förhandla, vara smidig och vädja till säljarens samvete. Är det värt det?
 
MissMuffet skrev:
Vad som är sunt förnuft och vad som är reglerat juridisk via avtal är två olika saker. Vad jag vill varna dig för är att du knappast kommer vinna något på att driva det den rättsliga vägen. Vill du vinna något ang städningen måste du lirka, förhandla, vara smidig och vädja till säljarens samvete. Är det värt det?
Har skrivit några sidor tillbaka att jag inte tänker fortsätta vidare med detta. Som någon skrev tidigare så är det säljaren som vill ha något av mig som hon inte kommer få, nämligen 422 kr för elen. Det är ingen stor summa men det handlar om principen. Hon har inte gjort rätt för sig när det gäller städningen samt att hon snott en tvbox som tillhör FÖRENINGEN. Därför tänker jag inte göra rätt för mig och ge henne 422 kr som är för elräkningen för hela april. Vi flyttade in 24/4. Det hon och jag muntligen kom överens om var 500 kr i handen för avgiften för 6 dagar, vilket hon har fått. Samt el för 6 dagar, vilket hon inte har fått. Anledningen till det kan du se tidigare i tråden, nämligen att hon inte ens gett oss en räkning och frågar mig varför hon fått en påminnelse på räkningen. Hon försöker också få ur oss mer pengar än vi kommit överens om. Säljaren skulle ha kommit förbi igår med räkningen, kontrade då med att hon kunde ta med en tusenlapp för sin dåliga flyttstäd. Hon dök aldrig upp så jag gissar på att detta är ut världen nu. Hädanefter vid köp av bostad ska jag vara övertydlig vad gäller städningen och kräva att säljaren städar direkt, annars anlitas städfirma. Kanske man till och med kan komma överens om från första början att städningen ska vara utfört av en firma.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad står det i köpeavtalet? Skulle ni få städat eller fanns det något utbyte mot annat?
Om ni har haft klagomål på städningen (om den skulle ingå) och tagit upp det med mäklaren direkt, då skulle säljaren göra en riktig flyttstädning alternativt låta ett företag städa. Däremot kan ni inte i efterhand kräva säljaren på "städersättning" när ni själva städat.
När det gäller inflyttningsdatum beror det på om det berodde på säljaren att ni inte kunde flytta in före 24 (vilken månad det nu var). Om så var fallet behöver ni inte betala för mer än dessa 6 dagar.
Om ni själv valde att vänta med inflyttningen så är det en helt annan sak!
 
Allt är ju skrivet och utklarat, problemet löst.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
BirgitS
lagenhet1201 skrev:
Hädanefter vid köp av bostad ska jag vara övertydlig vad gäller städningen och kräva att säljaren städar direkt, annars anlitas städfirma. Kanske man till och med kan komma överens om från första början att städningen ska vara utfört av en firma.
När vi sålde huset var flyttstädningen typ 2 dagar innan själva överlåtelsen och då fick köparen komma dit när städarna var i stort sett klara och gå igenom huset för att kontrollera att det var rent. Det är väl mer typ att få kontrollera städningen innan överlåtelsen som du kan få in i ett kontrakt.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi anlitade en städfirma vid flytten som hade 14 dagars garanti - om köparen (som hade tillträde dagen efter städ) inte var nöjd var det städfirman dom skulle kontakta och inte oss. Kändes skönt att "friskriva" sig och går vidare.
Nu åkte vi dock tillsammans med köparna efter kontraktsskrivning och gick igenom huset i alla fall p g a andra anledningar (larm etc) och det såg fint ut, köparna var nöjda.

Väl värt dom pengarna (5600 efter rut) att dels slippa städa 240 kvm + inglasad uteplats, men också att få den garantin av städfirman.
 
Pollyester skrev:
Vi anlitade en städfirma vid flytten som hade 14 dagars garanti - om köparen (som hade tillträde dagen efter städ) inte var nöjd var det städfirman dom skulle kontakta och inte oss. Kändes skönt att "friskriva" sig och går vidare.
Kan man verkligen överföra detta ansvar på någon annan och skrev mäklaren in detta som en paragraf i avtalet?
 
A
lagenhet1201 skrev:
....Kanske man till och med kan komma överens om från första början att städningen ska vara utfört av en firma.
Absolut. Ganska vanlig till och med upplever jag. Ofta brukar det finnas i kontraktet en summa också så inte köparen kan komma med vilka krav som helst. Perfekt så man slipper läggatid och energi på den typen av tjafs.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
sblixten skrev:
Kan man verkligen överföra detta ansvar på någon annan och skrev mäklaren in detta som en paragraf i avtalet?
Om städfirman tycker att det går bra att köparen kontaktar dem så är det ju inget problem och det är väl mer en fråga för avtalet med städfirman. Det är flera städfirmor som gör som Pollyester skriver.
 
Det är inte så att man formellt överför ansvaret. Ansvaret är fortfarande säljarens. Dvs. om vi antar att den anlitade städfirman fuskat över och hävdar att de städat, efter en halvtimmes arbete, och sedan är helt oförstående för anmärkningar från köparen. Då blir det en fråga mellan köpare och säljare oavsett vad man sagt innan. Givetvis kan man tänka sig att i köpekontraktet skriva över ansvaret på städfirman, det gäller i så fall. Men det tror jag är väldigt ovanligt.

Men det kan ju lika gärna vara så att städfirman har gjort ett bra arbete, men köparen får spel, när de hittar en dammråtta bakom en väggfast garderob.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
I så fall hade det väl varit bättre att köparen får ett visst angivet prisavdrag och anlitar den firma som han anser vara bra?

Om köparen är petig så får han själv pynta utöver vad säljaren har givit som bidrag och städar köparen själv så går förtjänsten ner i egen ficka.

Men fördelen är att köparen får det precis som han önskar. (Naturligtvis om det rör sig om en normalskitig bostad. Är det ett riktigt ingrodd bostad så har väl detta uppmärksammats på visning och anbudspris justerats därefter) ?? ;)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
hempularen skrev:
Det är inte så att man formellt överför ansvaret. Ansvaret är fortfarande säljarens. Dvs. om vi antar att den anlitade städfirman fuskat över och hävdar att de städat, efter en halvtimmes arbete, och sedan är helt oförstående för anmärkningar från köparen. Då blir det en fråga mellan köpare och säljare oavsett vad man sagt innan. Givetvis kan man tänka sig att i köpekontraktet skriva över ansvaret på städfirman, det gäller i så fall. Men det tror jag är väldigt ovanligt.

Men det kan ju lika gärna vara så att städfirman har gjort ett bra arbete, men köparen får spel, när de hittar en dammråtta bakom en väggfast garderob.
I Stockholm tycker jag det absolut vanligaste är en formulering i konteaktet i stil med att är det inte städat får säljaren betala typ 3000 kr. Betalar säljaren den summan så är säljaren av med problemet. Summan brukar stämma exakt överens med vad de flesta städfirmor i området tar för en flyttstädning. Nu är det ifs några år sen jag sålde en bostad senast men det var väldigt länge sen jag hörde någon i min omgivning själva städa vid en flytt.
 
Den senaste affär jag var med om var när min son köpte bostadsrätt häromåret, kan inte minnas att det fanns någon sådan klausul. Det var väl lite sådär med städningen också.

Den mäklaren var lite märklig, så det är inte säkert att han hade full koll på hur sådant brukar formuleras numera. Budgivningen pågick dagen före en storhelg, mäklaren ville komma iväg. Min son lade ett bud som visade sig ligga precis över ett inofficiellt acceptpris som säljaren hade ställt upp, då tyckte mäklaren att det räckte med bud och deklarerade att han inte tänkte höra med den andre budgivaren.

Att han agerar så är illa nog, men att dessutom berätta det för köparen (men inte för säljaren) tyder på omdömeslöshet, det var dock bra för sonen...
 
Härligt "yrke" det där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.