Men då är det alltså en räkning från föreningen det handlar om? Kan det vara så att säljaren missförstått, att de tuppfattat att ni tar på er hela elräkningen mot att de lät er få ta över tidigare än avtalet föreskrev?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
hempularen skrev:
Men då är det alltså en räkning från föreningen det handlar om? Kan det vara så att säljaren missförstått, att de tuppfattat att ni tar på er hela elräkningen mot att de lät er få ta över tidigare än avtalet föreskrev?
Det tror jag verkligen inte, dom är bara ute efter pengar. Vi har ju betalat avgiften för de 6 dagar vi fick flytta in tidigare, 500 kr. Dom ville att vi skulle betala elen och vatten för hela april men det sa vi nej till, men att vi kunde betala för de 6 dagar vi fick flytta in tidigare. Har räknat ut att det handlar om 84,4 kr som dom nu tjaffsar om.
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Är du verkligen säker på att det går via föreningen, enl. vem? Det tror jag är ett ovanligt upplägg.
Inte så ovanligt skulle jag säga. Googla "gemensam el" så får man rätt mycket träff.

Upplägget behöver inte betyda "fri" el utan ofta har föreningen ett abonnemang och separata mätare för respektive lägenhet. Föreningen fakturerar varje lägenhets förbrukning och resten går till gemensamma ändamål som tvättstuga, hissar, ventilation mm.

Fördelen är dels att endast ett abonnemang behövs och dels att föreningen oftast har ett bättre förhandlingsläge än en enskild medlem.

En länk med lite mer info:
http://www.skaneinstallatoren.se/gemensam-el/
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
harry73
För att göra allt så enkelt som möjligt:

Har säljaren pengar som ni vill ha --> lägg ner och fira med en flaska vin att ni aldrig behöver ha kontakt med dom igen

Har ni pengar som säljaren vill ha --> Skriv ett kort svar att ni inte anser att ni behöver betala (med godkännbar anledning) och kom med ett motkrav för flyttstädning, digitalbox och allt möjligt. Sedan lägger ni ner ärrendet (behöver inte informera säljaren) och firar med en flaska vin att ni aldrig behöver ha kontakt med dom igen.
 
  • Gilla
Solari och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
Men 500 kr i hushållsel för 6 dagar är ju extremt mycket, vi har en elräkning som är ungefär 500 kr för en månad. Är det eluppvärmning som inte ingår i månadsavgiften?
 
Det är väl en del av månadsavgiften som dom betalat in. I den inräknat bl a el.

Jag hade inte brytt mig om säljarna. Är fakturan utställd i deras namn så låt dom betala.

Alla såna här "special-avtal" ska vara klara innan inflytt. Är det inte klart man kan heller inte komma efteråt och kräva saker.
 
Hemmakatten
500 kr var avgiften för lägenheten i sex dagar.

För övrigt tycker även jag att TS ska strunta i att försöka få ersättning för städning ni redan utfört själva. Ger er bara magont. Gå vidare och gläd er åt er nya bostad.
 
O
BirgitS skrev:
Men 500 kr i hushållsel för 6 dagar är ju extremt mycket, vi har en elräkning som är ungefär 500 kr för en månad. Är det eluppvärmning som inte ingår i månadsavgiften?
Jag uppfattade det som att det var för avgiften, inte elel...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Men 500 kr i hushållsel för 6 dagar är ju extremt mycket, vi har en elräkning som är ungefär 500 kr för en månad. Är det eluppvärmning som inte ingår i månadsavgiften?
Det är avgiften som vi har gett 500 kr för de 6 dagar vi flyttade in tidigare. Nu kommer dom och säger att vi ska betala deras elräkning för hela april månad på 422 kr, fast vi flyttade in 24/4. Det blir 84,4 kr för 6 dagar som dom tycker det är lönt att bråka om.
Flyttstäden dom gjorde var helt värdelös med orensade golvbrunnar och vattenlås, dammtussar och rakhyvel och tvättsvamp under badkaret. Dessutom har dom snott med sig en digitalbox som tillhör lägenheten. Jag tycker att vi har all rätt att bråka på dom efter alla fel dom gjort, men 84,4 kronor tycker inte jag är en stor summa när dom har gjort en vinst på ungefär 300 000 på lägenheten.. Skulle absolut kunnat betala den lilla summan om dom varit schyssta tillbaka och faktiskt gjort det dom skulle vid flyttstäden. Men för mig är det i alla fall en principsak att inte betala den summan med tanke på deras beteende. Dom har fått en påminnelse på fakturan och säger att dom kommer förbi idag. Dom kan absolut få lämna fakturan hos oss, men jag tänker inte betala. Det är ju ändå dom som får problem vid obetald faktura.
 
  • Gilla
Abuquir och 2 till
  • Laddar…
Igår när hon skrev att hon skulle komma förbi med fakturan idag, svarade jag henne att hon kunde ta med sig 1000 kr och ge till oss för deras dåliga flyttstäd. Vi får se om hon kikar förbi eller om hon skiter i det :D
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
nikasp
Det är nog inte så ovanligt i nya/nyare föreningar. Förbrukningen fakturerades schablonmässigt för mig, nybyggd Skanska-förening 2012, och sedan justerades månadsavgiften var tredje månad för faktisk förbrukning.

hempularen skrev:
Är du verkligen säker på att det går via föreningen, enl. vem? Det tror jag är ett ovanligt upplägg.
 
O
nikasp skrev:
Det är nog inte så ovanligt i nya/nyare föreningar. Förbrukningen fakturerades schablonmässigt för mig, nybyggd Skanska-förening 2012, och sedan justerades månadsavgiften var tredje månad för faktisk förbrukning.
Men nu får man inte fakturera i förskott....
 
Har ni dokumenterat allt, t ex fotat igensatta golvbrunnar?
 
nikasp
Fast det gjordes ju inte. Vi betalade en schablonkostnad för el varje månad och var tredje månad fick man en lägre eller högre månadsavgift för att justera för vad jag faktiskt gjort av med. Vi var "tvångsanslutna" vad gäller el och bredband.

Odjuret skrev:
Men nu får man inte fakturera i förskott....
 
Lime113 skrev:
Har ni dokumenterat allt, t ex fotat igensatta golvbrunnar?
Tyvärr gjorde vi aldrig det.. Förstår i efterhand att man måste göra det för att kunna komma vidare med det. Säljaren kom ju och rensade golvbrunnarna, men vattenlåset på gästtoaletten fick vi hjälpa henne med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.