Golvbrunnar kan jag hålla med om att de skall rensas, men vattenlås till handfat (om det nu inte är tokstopp)? Det har jag nog syndat med själv isåfall...
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Finns det i köpeavtalet att det skall vara flyttstädat?
 
På städet har ni ingenting att hämta så den biten kan du släppa, även kravet från dom på elräkning m.m.

Diskutera inget mer med dom utan hänvisa till kontraktet och att ni betalt er del, precis som ni kom överens om. Är dom inte nöjda får det bli en läxa till nästa gång, även för er.
 
boohoo skrev:
Finns det i köpeavtalet att det skall vara flyttstädat?
Ja det gör det. Men jag förstår att vi skulle ha anlitat städfirma istället för att göra det själva.
 
BirgitS
lagenhet1201 skrev:
Ja det gör det. Men jag förstår att vi skulle ha anlitat städfirma istället för att göra det själva.
Framför allt måste man låta säljaren fixa städproblemet innan man tar in någon annan, de kan välja att fixa själva eller ta in en billig firma men de är inte tvungna att acceptera kostnaden för den dyraste städfirman utan att ha fått chansen att fixa problemet i rimlig tid.
 
Strunta i städningen. Det är fruktansvärt dålig stil att lämna det ostädat. Men det är inte lönt att bråka om. Betala för 6 dagars el även om du tycker att det är de som borde betala dig.

Då finns det inget som de rimligtvis kan gnälla på er om.
 
Ni fick tillträde en vecka tidigare än avtalat och tycker att säljaren är småaktig?

Den bristande städningen förstår jag att ni irriterar er på, men i övrigt tycker jag att det är ni som verkar småaktiga. Och om säljaren tjänat pengar på sitt ägande eller inte är helt ovidkommande. Som andra sagt, släpp det och fokusera framåt.
 
  • Gilla
Solari
  • Laddar…
harry73
Om jag förstår TS rätt har de i samförstånd fått flyttat fram tillträdet och betalat "hyra" motsvarande 6 dagar = 500kr. Månadsavgift är då antagligen 2500kr/månaden. Nu vill säljaren också ha pengar för elen och inte baea för 6 dagar men för en hel månad.
6 dagars el kostar 84kr så hela månaden borde kosta 420kr.

Har köparen inte städat och saknas det tillbehör till lägenheten (digitalbox) är det kanske en bra ide att komma med ett lika stort motkrav och acceptera att båda två aldrig kommer att betala varandra.
Ich det var lite vad TS gjorde när gan uppmanade säljaren att ta med en tusenlapp för städningen när han ändå kommer förbi för att lämna fakturan.
 
  • Gilla
Nillea
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Ni fick tillträde en vecka tidigare än avtalat och tycker att säljaren är småaktig?

Den bristande städningen förstår jag att ni irriterar er på, men i övrigt tycker jag att det är ni som verkar småaktiga. Och om säljaren tjänat pengar på sitt ägande eller inte är helt ovidkommande. Som andra sagt, släpp det och fokusera framåt.
Kolla inlägget som harry73 skrev, det sammanfattar det hela väldigt bra!
 
harry73 skrev:
Om jag förstår TS rätt har de i samförstånd fått flyttat fram tillträdet och betalat "hyra" motsvarande 6 dagar = 500kr. Månadsavgift är då antagligen 2500kr/månaden. Nu vill säljaren också ha pengar för elen och inte baea för 6 dagar men för en hel månad.
6 dagars el kostar 84kr så hela månaden borde kosta 420kr.

Har köparen inte städat och saknas det tillbehör till lägenheten (digitalbox) är det kanske en bra ide att komma med ett lika stort motkrav och acceptera att båda två aldrig kommer att betala varandra.
Ich det var lite vad TS gjorde när gan uppmanade säljaren att ta med en tusenlapp för städningen när han ändå kommer förbi för att lämna fakturan.
Exakt så! Säljaren har förresten inte dykt upp idag, tror det tog emot lite när jag skrev om tusenlappen :D
 
  • Gilla
Slaktarn82 och 1 till
  • Laddar…
Tack, jag har läst hela tråden och jag förstår er ståndpunkt. Men undantaget städningen (och möjligen tv-boxen) så delar jag den inte. Att tillgängliggöra en lägenhet sju (ja) dagar tidigare än avtalat tyder inte på att säljaren är oresonlig.

Du skriver själv att ni på sin höjd pratat om villkoren på telefon. Jag slänger därför ur mig följande (helt obevisade) hypotes: Säljaren erbjöd er förtida tillträde mot att ni betalade avgiften för den tiden samt elen för april. Ni tolkade/tolkar det annorlunda. Säljaren städade sämre än ni förväntat er (ett vanligt problem) och ni är irriterade för det.

Ni får nog på var sitt håll släppa det hela och lära er att avtala respektive övertagningsbesiktiga bättre. Oavsett vilket kommer nog ingendera parten någonstans med juridiska anspråk.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Fast det där med elen har jag förklarat tror jag. Vi kom överens om på telefon att vi skulle betala el för de 6 dagar vi fick flytta in tidigare. När jag skrev och frågade om tvboxen så svarade hon med frågan 'varför har vi fått en påminnelse på elräkningen som ni skulle betala?'. Räkningen är enligt säljaren 422 kr. Varför ska vi behöva betala både avgiften för 6 dagar plus deras el på mer än 300 kr, när våran del endast är 84 kr på elen? Att vi ska betala avgiften köper jag absolut och det har dom fått pengar i handen för den dag vi fick nycklarna. Det är rätt stor skillnad på 84 kr och 338 kr (422 kr totalt) när det handlar om el för 6 dagar.

Och om vi ens skulle kommit överens om att vi skulle betala hela deras elräkning på 422 kr så får ju säljarna se till att ge oss räkningen istället för att låtsas som ingenting och inte höra av sig förrän jag skriver om tvboxen och först då skriva att dom fått en betalningspåminnelse.

Jaja, säljaren har som sagt inte dykt upp med räkningen så jag gissar på att detta är ur världen nu. Hon blev nog inte så sugen på att bråka om 84 kr när jag skrev att hon skulle ta med sig 1000 kr för deras värdelösa flyttstäd.

Nötegårdsgubben skrev:
Tack, jag har läst hela tråden och jag förstår er ståndpunkt. Men undantaget städningen (och möjligen tv-boxen) så delar jag den inte. Att tillgängliggöra en lägenhet sju (ja) dagar tidigare än avtalat tyder inte på att säljaren är oresonlig.

Du skriver själv att ni på sin höjd pratat om villkoren på telefon. Jag slänger därför ur mig följande (helt obevisade) hypotes: Säljaren erbjöd er förtida tillträde mot att ni betalade avgiften för den tiden samt elen för april. Ni tolkade/tolkar det annorlunda. Säljaren städade sämre än ni förväntat er (ett vanligt problem) och ni är irriterade för det.

Ni får nog på var sitt håll släppa det hela och lära er att avtala respektive övertagningsbesiktiga bättre. Oavsett vilket kommer nog ingendera parten någonstans med juridiska anspråk.
 
Det gäller att vara tydlig, kanske övertydlig, om vad man kommer överens om. i detta fall förstår jag det som att ni gått från villkoren i kontraktet om inflyttningsdatum, då kan det lätt bli oklart om vad som gäller. För TV-boxen är det i vart fall hos oss så att den ges till lägenhetsinnehavaren och inte ägs av föreningen. Många TV har inbyggd box, därför kanske boxen inte används och försvinner ibland. Om boxen var viktig för er så borde ni ha frågat om det. För städning ska den ju vara enligt de regler som finns i kontraktet, och det är omfattande städning. Där brukar även stå vad som gäller om det inte sköts. I första hand klaga till säljaren, informera även mäklare, om det inte hjälper så dokumentera bristerna noga och beställ sedan städning av firma och kräv ersättning av säljaren.
 
klimt skrev:
Det gäller att vara tydlig, kanske övertydlig, om vad man kommer överens om. i detta fall förstår jag det som att ni gått från villkoren i kontraktet om inflyttningsdatum, då kan det lätt bli oklart om vad som gäller. För TV-boxen är det i vart fall hos oss så att den ges till lägenhetsinnehavaren och inte ägs av föreningen. Många TV har inbyggd box, därför kanske boxen inte används och försvinner ibland. Om boxen var viktig för er så borde ni ha frågat om det. För städning ska den ju vara enligt de regler som finns i kontraktet, och det är omfattande städning. Där brukar även stå vad som gäller om det inte sköts. I första hand klaga till säljaren, informera även mäklare, om det inte hjälper så dokumentera bristerna noga och beställ sedan städning av firma och kräv ersättning av säljaren.
Det där med tvboxen fick vi reda på för en vecka sedan när vi var på årsmöte. Boxen hör till lägenheten och ska lämnas kvar när man säljer lägenheten. Det känns ju lite svårt att påtala någonting från början, i detta fall boxen, när vi inte hade en aning om det förrän vi hade bott i lägenheten i typ 3 veckor. Dessutom skrev hon till mig att dom tagit med den och att "det får man fixa själv", vilket inte stämmer. Hon ljuger alltså för oss.
Angående städningen påtalade vi det till säljaren direkt. Hon kom och städade badrummet, vi hjälpte henne med gästtoaletten. Resten, tex ugn, oputsade fönster, dammråttor orkade vi inte bråka om för vi behövde flytta över våra saker ganska omgående. Någon mäklare har vi inte haft möjlighet att klaga till då detta var en privat affär. Nu känner jag i alla fall att detta är ett avslutat kapitel. Säljaren skulle komma förbi med en faktura till oss igår, men när jag skrev att hon skulle ta med sig en tusenlapp för deras dåliga flyttstäd blev hon nog lite skrämd för hon har inte dykt upp än.
 
Redigerat:
lagenhet1201 skrev:
Det där med tvboxen fick vi reda på för en vecka sedan när vi var på årsmöte. Boxen hör till lägenheten och ska lämnas kvar när man säljer lägenheten. Det känns ju lite svårt att påtala någonting från början, i detta fall boxen, när vi inte hade en aning om det förrän vi hade bott i lägenheten i typ 3 veckor. Dessutom skrev hon till mig att dom tagit med den och att "det får man fixa själv", vilket inte stämmer. Hon ljuger alltså för oss.
Angående städningen påtalade vi det till säljaren direkt. Hon kom och städade badrummet, vi hjälpte henne med gästtoaletten. Resten, tex ugn, oputsade fönster, dammråttor orkade vi inte bråka om för vi behövde flytta över våra saker ganska omgående. Någon mäklare har vi inte haft möjlighet att klaga till då detta var en privat affär. Nu känner jag i alla fall att detta är ett avslutat kapitel. Säljaren skulle komma förbi med en faktura till oss igår, men när jag skrev att hon skulle ta med sig en tusenlapp för deras dåliga flyttstäd blev hon nog lite skrämd för hon har inte dykt upp än.
Det där med städningen verkar ju vara ett ständigt återkommande kapitel för många som säljer bostad. Problemet är väl att det måste till nån sorts opartisk besiktningsman som kan underkänna en städning innan man kan kalla in en städfirma och låta förra ägaren stå för kalaset. Svårt i praktiken, men det svider när vissa latmaskar kan komma undan så som de gör. Det går ju inte att på eget bevåg säga att städningen är otillräcklig då vi alla har olika krav på vad som kan anses vara "städat".

Digitalboxen är ju ren och skär stöld, den ska skyndsamt återbördas, annars hade jag gått till polisen, inte kanske för att det hade blivit något av det hela utan för att markera att det inte är ok.

/HLH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.