lagenhet1201 skrev:
Det är avgiften som vi har gett 500 kr för de 6 dagar vi flyttade in tidigare. Nu kommer dom och säger att vi ska betala deras elräkning för hela april månad på 422 kr, fast vi flyttade in 24/4. Det blir 84,4 kr för 6 dagar som dom tycker det är lönt att bråka om.
Det är ju inte så att månadens förbrukning av el ligger på en exakt lika stor del varje dag.

Nu tror jag iof inte att det slår så jättemycket, elförbrukningen i en lägenhet är ändå rätt liten. För att få rätt siffror måste man göra en elavläsning vid av/inflyttning. Har man eget abbonemang så kan man kontakta elleverantörer, de läser av mätaren flera gånger per dygn numer. I ert fall borde ni läst av mätaren vid inflyttningen.
 
mikael_thn skrev:
Det är ju inte så att månadens förbrukning av el ligger på en exakt lika stor del varje dag.

Nu tror jag iof inte att det slår så jättemycket, elförbrukningen i en lägenhet är ändå rätt liten. För att få rätt siffror måste man göra en elavläsning vid av/inflyttning. Har man eget abbonemang så kan man kontakta elleverantörer, de läser av mätaren flera gånger per dygn numer. I ert fall borde ni läst av mätaren vid inflyttningen.
Fast om man tittar på ett genomsnittligt lägenhetspris känns det rätt försumbart om elkostnaden råkar fördelas fel med någon hundring hit eller dit. Finns väl viktigare saker att lägga tid på vid en flytt kan jag tycka.
 
Alfredo skrev:
Fast om man tittar på ett genomsnittligt lägenhetspris känns det rätt försumbart om elkostnaden råkar fördelas fel med någon hundring hit eller dit. Finns väl viktigare saker att lägga tid på vid en flytt kan jag tycka.
Skulle också tro att det är försumbart, men det finns ju en försvinnande liten chans att de förra ägarna stängt av alla elektroniska pryttlar sista veckorna innan de lämnade över lägenheten. Isf skulle ju merparten, eller kanske till och med hela räkningen kunna vara de nya ägarnas förbrukning.
 
mikael_thn skrev:
Skulle också tro att det är försumbart, men det finns ju en försvinnande liten chans att de förra ägarna stängt av alla elektroniska pryttlar sista veckorna innan de lämnade över lägenheten. Isf skulle ju merparten, eller kanske till och med hela räkningen kunna vara de nya ägarnas förbrukning.
Fast nu vet ju jag att vi knappt förbrukat el den veckan. Hade bordslampor på under kvällarna men i övrigt ingenting.
 
Hemmakatten
Jag tycker nog att du är principfast över gränsen till det rimliga. Städningen har du pga egen förskyllan inte möjlighet att få ersättning för utan säljarens goda vilja. Att klaga över en elräkning på några hundralappar, och därmed dra ut på den konflikt du och säljaren redan har, skulle jag aldrig göra. Du har ju dessutom fått komma in tidigare i lägenheten än vad som avtalats. Nog finns det större besvikelser och konflikter i livet ändå med den principfasthet du säger att du har. Var glad över din nya bostad, betala hundralapparna, gå vidare i livet.
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs och 4 till
  • Laddar…
Vad det gäller elräkningen så har jag ingen åsikt om denna, däremot så är ju digitalboxen föreningens egendom - likadant med ev. router om detta ingår i utrustningen. Bor själv i en förening där vi har router och box som tillhör föreningen. Sedan kan man ofta köpa till extra boxar om det behövs till fler tv-apparater som du sedan äger men "första" boxen är föreningens.

Vi har haft ett par tillfällen där boxen saknats när köparen skulle flytta in och då har styrelsen kontaktat säljaren för att de skall returnera boxen och samtidigt informerat säljaren att föreningen fakturerar kostnaden för en ny digitalbox om den inte returneras.
 
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Nej, jag tycker inte att TS skall betala, i synnerhet inte när tvbox och städning är under dispyt.

Hade redan TS betalat så är det en annan sak. Då kostar det mer energi att försöka få tillbaks pengarna.

Nu är det ju säljarna som har ett krav på TS och TS har ett motkrav på säljarna (box+städning).

Det är bara för TS att lägga sig i hängmattan och invänta säljarens nästa steg och och säga "vi syns i rätten".

Då tror jag allt lägger sig.

Finns ingen anledning att reta upp sig på snikna idioter.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Städningen kan TS inte kräva något för, som flera redan påpekat.
Jag rekommenderar att betala för 6 dagar el.
Digitalboxen tillhör ju föreningen, så det kan någon föreningsrepresentant ta fajten runt. TS har inget att kräva av säljaren, men säljaren kan rimligtvis kräva betalt för elen.

Man kan helt klart ha synpunker på säljaren. Men formellt finns det inte något man kan kräva av dem.
 
Jag skulle bita i det lite sura äpplet och lämna allt därhän. Det vill säga om det blir massor av bråk. Det rör sig om 500? Inte ofantliga summor. Det hela kan suga mer energi än vad det ger.
 
A
Att kalla det för "kontraktsbrott" att det är slarvigt städat är lite magstarkt tycker jag. TS kommer inte komma någon vart med det. I många standard kontrakt brukar det vara reglerat hur mycket pengar köparen kan kräva om säljaren inte städar. Finns inget sådant i kontraktet så kan köparen inte kräva något. Vad som är städat är subjektivt tyckande.

http://lawline.se/answers/7510
 
Fast länken från lawline säger i princip tvärtom. Om inget har avtalats om städningen, så riskerar säljaren att få stå för kostnaden.

Men det är ett bevisproblem, och oftast är beloppen för små för att det skall vara lönt att stämma säljaren, det blir en orimlig insats för en 1000 lapp, som man dessutom inte kan vara säker på att rätten har samma uppfattning om vad som är en godtagbar städning.
 
A
hempularen skrev:
Fast länken från lawline säger i princip tvärtom. Om inget har avtalats om städningen, så riskerar säljaren att få stå för kostnaden.

Men det är ett bevisproblem, och oftast är beloppen för små för att det skall vara lönt att stämma säljaren, det blir en orimlig insats för en 1000 lapp, som man dessutom inte kan vara säker på att rätten har samma uppfattning om vad som är en godtagbar städning.
Ja, du har rätt. Slarvigt läst av mig.
 
MissMuffet skrev:
Att kalla det för "kontraktsbrott" att det är slarvigt städat är lite magstarkt tycker jag. TS kommer inte komma någon vart med det. I många standard kontrakt brukar det vara reglerat hur mycket pengar köparen kan kräva om säljaren inte städar. Finns inget sådant i kontraktet så kan köparen inte kräva något. Vad som är städat är subjektivt tyckande.

[länk]
Jag skulle nog vilja kalla det kontraktsbrott eftersom det står i avtalet "... Säljaren garanterar att hålla lägenheten väl rengjord och avstädad på tillträdesdagen."

Vi fick ju tillträde 6 dagar innan det egentliga tillträdet, men det är ju ändå tillträdesdagen när vi fick nycklarna. Oavsett så såg ju lägenheten förjävlig ut på den egentliga tillträdesdagen.
 
Hemmakatten
Du skulle ha dokumenterat/fotograferat den o städade lägenheten, krävt att säljaren åtgärdat allt inom några dagar och sedan tagit in en städfirma och krävt säljaren på fakturabeloppet. Om säljaren inte betalade hade du kunnat stämma säljaren på beloppet om du orkar gå igenom en civilrättslig process som inte varit färdig förrän om 1/2 - 1 år. Men ni valde att städa själva.

När vi köpte vårt förra hus var det bara fuskstädat. Vi gjorde som jag skrev ovan och säljaren betalade faktiskt fakturabeloppet till oss. Hade de inte gjort det, hade jag aldrig gått vidare till tingsrätten. Alldeles för energikrävande för ett så pass litet belopp. När vi sålt våra hus har vi alltid anlitat städfirma, som det numera är Rut-avdrag på, för att undvika situation som denna

På vårt nya hus hamnade vi i tvist med en hantverkare som ville ha 25' av oss vilket vi vägrade. Där gick gränsen för oss. Vi hamnade i tingsrätten där vi vann. Men det var långdraget och man var orolig innan utslaget kom. Ett par, tre tusenlappar är inte värt en sådan process.

Du kan inte juridiskt kvitta elbetalningen mot den av dig utförda städningen. Jag skulle betala de 85 kronorna och sedan kan säljaren inte stämma dig eftersom gränsen för småmål är 400 kr om jag kommer ihåg rätt eller om det var administrationsavgiften vid tingsrätten (för säljaren) som är 400 kr vilket i så fall innebär att säljaren förlorar på att stämma dig.

TV-boxen är ju tydligen föreningens, så då måste föreningen kräva tillbaks den.

Är det inte fler fel än så här på bostaden ska du vara glad. I de alla flesta fall är det alltid nåt att påpeka eller laga som kan vara betydligt dyrare
 
A
lagenhet1201 skrev:
Jag skulle nog vilja kalla det kontraktsbrott eftersom det står i avtalet "... Säljaren garanterar att hålla lägenheten väl rengjord och avstädad på tillträdesdagen."

Vi fick ju tillträde 6 dagar innan det egentliga tillträdet, men det är ju ändå tillträdesdagen när vi fick nycklarna. Oavsett så såg ju lägenheten förjävlig ut på den egentliga tillträdesdagen.
Det du hävdar är subjektiva bedömningar. Smaken är olika dvs det finns inte reglerat vad som menas med "väl rengjord". Tycker säljaren att det är städat så finns det inget att ta på vems tyckande som är rätt.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.