Har köpt lägenhet privat och flyttade in för ett par veckor sedan. Var på årsmöte förra veckan och fick där reda på att det hör till en digitaltvbox till varje lägenhet, som inte finns i våran. Hörde av mig till säljaren som sa att man får köpa en själv och att de var tvugna att betala 1500 kr för sin. Det stämmer inte eftersom ordförandet sa att man får en gratis om boxen går sönder eller fattas. Grejen är att vi kan ju beställa en ny men det är just principsaken.. Det har bara varit problem med säljarna och de gjorde exempelvis ett kontraktsbrott när de inte hade flyttstädat, men samtidigt kräver oss på 500 kr för el för en hel månad fast vi fick tillträde när det var 6 dagar kvar av månaden. Vem ska man kontakta? Kan man be föreningen prata med säljarna om tvboxen som dom har tagit med till sin nya bostad, som faktiskt är föreningens?
 
Lägg ner och skaffa en ny, inte värt besväret om det inte är mer strul?
 
Mina 2 ören:
- Strunta i att säljarna har boxen om du kan få en ny gratis. Denna typ av människor tar all ens energi.
- Bestrid elfakturan skriftligen, betala bara motsvarande 6 dagars el.
- Beroende på hur kontraktet ser ut kan ni kanske fakturera säljarna för flyttstäd. Normalt skall man först ge möjlighet för sin motpart att göra om och göra rätt inom några dagar, om inte annat föreskrivs i kontraktet. Det förutsätter då att ni direkt påtalar bristen vid tillträdet. Det är surt, men antagligen blir det svårt att få rätt i denna fråga.

Obs, kan ha fel om allt!
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
elfakturan har dom fått i sitt namn, hon sa att hon skulle komma förbi idag, så vi får se om hon gör det.
angående städningen påpekade vi det direkt. hon blev sur och sa att detta faktiskt är en bostadsrätt och att man inte behöver göra lika mycket i en sådan när det kommer till städningen. motvilligt rensade hon ena golvbrunnen från massor av hår, tog bort en rakhyvel och en svamp under badkaret. vi hjälpte henne med gästtoaletten. resten (ugn, fönster, dammtussar) orkade vi inte tjaffsa om. det har vi städat själva eftersom vi inte hade möjligheten att vänta in en städfirma.
vet du om man på något sätt kan fakturera dom för det vi var tvugna att göra?
 
BirgitS
När det gäller teveboxen kan det kanske vara så att den man får från föreningen är den enklaste tänkbara boxen medan föregående ägare köpte en mer avancerad box, t.ex. med inspelning, och då slängde den gamla enkla utan att tänka närmare på saken.

Föreslå att ni kvittar den där 100-lappen för elen mot städningen för det är nog svårt att fakturera för jobb ni gjort själva och även om ni hade tagit in en städfirma så behöver man nog låta säljaren försöka ordna saken först för att kunna fakturera det.
 
Tack för svar! Grejen är den att säljarna fick 500 kr av oss, pengar motsvarande avgiften för 6 dagar. Vi skulle absolut kunna betala deras eleäkning, men förstår inte varför vi ska betala hela april månad då vi faktiskt flyttade in 24 april. Säljarna är helt omöjliga att prata med. Känns så himla snålt från deras sida, som att dom inte gjort tillräckligt med vinst på lägenheten som det är.
 
Rent formellt kan du nog bara få ersättning för verifierade extrakostnader. Inte eget arbete, i praktiken är det nog svårt att få ersättning överhuvudtaget för dålig städning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Om elräkningen är i säljarens namn, så ligger betalningsansvaret på säljaren, såvida ni inte har skrivit något avtal om att ni skall betala hela fakturan.

När det gäller el, så brukar man ju göra en avläsning vid överlåtelsen, och sedan fördelar elleverantören förbrukningen efter på vilken sida om överlåtelsen som den ligger.

Jag är osäker, men tror att elleverantören även fördelar den fasta avgiften, i så fall skall du alltså inte betala något alls för elräkningen. Och som sagt, om den står i säljarens namn så skulle jag med gott samvete vägra betala en krona mer, ni har fordringar för dålig städning.

Flyttstädning är flyttstädning. Ingen skillnad mellan lägenhet eller villa.
 
  • Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Naturligtvis ska ni bara betala el för den tid ni har bott där och om jag kommer ihåg rätt från vår flytt så skötte elbolaget det. Kräver antagligen att man meddelar elbolaget innan att man ska säga upp avtalet resp. ska flytta in.
 
precis, elräkningen ligger i deras namn. egentligen skulle vi fått tillträde 1/5 men fick flytta in 24/4. och det där med om vi har något avtal på räkningen, det har vi inte mer än att vi pratat i telefon och kommit överens om att vi ska betala för de dagar vi flyttat in tidigare. men som sagt, det finns inget (skriftligt) avtal på det. så kanske vi ska köra en fuling mot dom precis som dom gjort mot oss?
 
BirgitS skrev:
Naturligtvis ska ni bara betala el för den tid ni har bott där och om jag kommer ihåg rätt från vår flytt så skötte elbolaget det. Kräver antagligen att man meddelar elbolaget innan att man ska säga upp avtalet resp. ska flytta in.
föreningen har ett avtal med mälarenergi, så vi har inte behövt göra någonting alls för att få elen. och säljarna har inte behövt säga upp sin el heller eftersom det går genom föreningen.
 
Är du verkligen säker på att det går via föreningen, enl. vem? Det tror jag är ett ovanligt upplägg.
 
Om ni betalat 500 kr för dagarna i april och räkningen står på förre lägenhetsägaren, så kan du - för att vara hygglig mot förre ägaren - meddela att ni inte tänker betala den. Elverket kommer att skicka påminnelse till den förre ägaren, inte till dig.
En räkning som står i en annan persons namn kan du inte bli betalningsansvarig för.
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Är du verkligen säker på att det går via föreningen, enl. vem? Det tror jag är ett ovanligt upplägg.
Jo men elen går genom föreningen! Dom har som sagt ett avtal med mälarenergi som fakturerar föreningen som i sin tur fakturerar lägenhetsinnehavaren. När jag skulle flytta över vårt gamla elavtal till denna lägenhet så kunde dom inte hitta något på lägenheten. Hörde då av mig till föreningen som berättade om deras avtal och att vi inte behövde göra någonting, att det är dom som sköter det.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Helena S skrev:
Om ni betalat 500 kr för dagarna i april och räkningen står på förre lägenhetsägaren, så kan du - för att vara hygglig mot förre ägaren - meddela att ni inte tänker betala den. Elverket kommer att skicka påminnelse till den förre ägaren, inte till dig.
En räkning som står i en annan persons namn kan du inte bli betalningsansvarig för.
Det roliga är att säljaren hörde av sig igår och frågade varför dom fått en påminnelse på elräkningen :D Ja kanske för ni inte betalat? Och om dom så gärna skulle velat att vi skulle betala den så underlättar det ju om vi får räkningen från första början...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.