Min nya pelletspanna har två uttag för värme ut och in . Min gamla hade tre uttag . Har fått göra om lite. Har ett förslag på hur jag ska dra rören . Är det nån som kan se om det verkar vettigt ? Tacksam för synpunkter !
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser helskumt ut. Om det som ser ut som en laddomat är det så är det galet kopplat. Även shunten ser helt fel ut.
Läste igen. Det är ju din nuvarande shuntkoppling som ser helskum ut. Den du ritat ser bra ut. Men laddkretsen ser fortfarande galen ut. Vad är det för prylar du har där?
Det är pelletspanna och acktank med solfångare på tak . Tycker i alla fall det ser ut som ett flöde på förslaget . Jag funderar på om skarven från acktank ska gå på varma eller kalla sidan .D Daniel 109 skrev:
Har du VV från pannan. Det ser ut som det är en laddomat för återladdning av pannan och då bör du ha shunten så den tar värme bara från tanken och pannan laddar enbart tanken, då nytjar du all värme i den. Med returen direkt till pannan så kommer den att kylas bra, i och för sig så är det en pellets som sköter sig själv i temp, men kanske starta lite ofta när den kyls ner. Ävensom att det är ett korsdrag av luft genom som även det kyler pannan.
Jag har utelämnat tappvattnet . Det sitter vv-beredare i pannan . Ska sätta elpatron i pannan till sommaren . Just nu verkar det som jag eldar för kråkorna om acktanken är med . Har stängt av den över vintern . Kan ju fungera bättre med nya rördragningen .🙂J jonaserik skrev:Har du VV från pannan. Det ser ut som det är en laddomat för återladdning av pannan och då bör du ha shunten så den tar värme bara från tanken och pannan laddar enbart tanken, då nytjar du all värme i den. Med returen direkt till pannan så kommer den att kylas bra, i och för sig så är det en pellets som sköter sig själv i temp, men kanske starta lite ofta när den kyls ner. Ävensom att det är ett korsdrag av luft genom som även det kyler pannan.
Kör du pellets och har varmvattenberedaren i pannan är det lika bra att skippa tanken. Den ökar mest bara förlusterna. Det blir lite renare rökgaser på grund av färre starter.
Det är troligt att det är för återladdningen av pannan, det är en termostat som starten den och sitter i pannan. Så när värmen är slut i pannan så startar återladdningen och tanken kyls direkt av. Det brukar vara en låda som sköter om det. Ären låda som kanske är ca 15 -20 cm hög , 7 -10 cm bred och sicker ut 7 -8 cm. Frånde går det till pumpar och givare. Säkerligen om det finns så är det en äldre modell, men funktionen är lika som den här.K Kenta senior skrev:
https://www.lindquistheating.se/wp-content/uploads/2016/06/broschyrLaddomatMR.pdf
Jag tar tillbaka det jag skrev tidigare.
Shunten som den är ritad nu kan bara blanda hett vatten från tanken med hett vatten från pannan.
Burkarna på laddkretsen förstår jag inte vad det är. Men kopplingen ser skum ut oavsett vad det är. Skippa tanken om du kör pellets är mitt råd.
Shunten som den är ritad nu kan bara blanda hett vatten från tanken med hett vatten från pannan.
Burkarna på laddkretsen förstår jag inte vad det är. Men kopplingen ser skum ut oavsett vad det är. Skippa tanken om du kör pellets är mitt råd.
Jag håller med . Det går åt mer pellets även om acktanken är laddad . Då får den va med när det blir varmare och kan hålla värmen med solpaneler. Tänkte låta brännaren vila på sommaren och ta elpatron en eller två ggr i veckan till duschen .D Daniel 109 skrev:
Liknande trådar
-
Rördragning under diskhon, problem vid slutbesiktning?
Kök -
Problem med värme efter installation av nytt värmesystem
Värme allmänt -
Efter takbyte, problem med läckage och snickare. Vad gör man?
Tak & Vind -
Är dubbelmatning in i hus efter solcellsinstallationen ett problem?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Problem efter rördragning.....
Vatten & Avlopp