Hej! Jag har bekymmer med min pelletsbrännare som är en KMP PX21. Brännaren sitter monterad på min kombipanna. Bifogar bilder på pannan och brännarjusteringarna.

När jag kör brännaren så kör den startcykeln som den ska, för att sedan gå in i driftläge. Den kör på ibland i 30minuter och ibland i 2-4 timmar tills den tillslut lyser rött. Lågan under driftläge ser bra ut, gul/vit och stabil. Den stannar alltid och lyser rött mitt i allt när det verkar fungera galant, så förstår inte vad problemet är.

Då den har en temperaturgivare som sitter i pannan, samt att jag kan ställa in önskad temperatur på brännaren samt elpatronen så ska väl brännaren köra till uppnådd inställd temperatur? Men vad ska då reglaget för temperaturen vara på själva brännaren eftersom jag kan ställa på pannan också?

Någon som ser något galet på inställningarna och kan ge mig lite tips?

Röd och svart panel på NIBE CITY utrustning med mätare, reglage och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gul maskin med kontrollpanel, tänd grön lampa, röd, startknappar, fläktreglage, använd och smutsigt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har använt min i snart 16 år så jag har en del input........till att börja med så har du ju separat tempsensor till brännaren så vad du ställer in på pannan har ingen betydelse. Den tunna kabeln från brännaren går väl nånstans? Brännaren ser ut att stå ganska lågt jämfört med vad jag körde min på.

Sen finns det såklart många saker som kan få brännaren att stanna. Det vanligaste är smutsig sensor som ser att det brinner. Ibland får man ta ut den och putsa av den lite.
I övrigt blir det ju svårt att veta. Min krånglade förra vintern när det var som kallast, höll på bli tokig. Till slut satte jag mig vid brännaren och det tog många timmar men till slut dog den ju och det visade sig vara en skruvmotor som bara helt plötsligt inte matade när den skulle. Bara ibland och helt slumpartat. Vanligtvis på natten såklart så det var svinkallt på morgonen.
Riggade upp voltmätare och spänning fanns så det var nå tok med motorn. Går inte att få isär heller.....

Sen så ska ju skruven tömmas ibland. De ackumulerar spån och till slut blir matningen lidande.
 
S Stefan1972 skrev:
Har använt min i snart 16 år så jag har en del input........till att börja med så har du ju separat tempsensor till brännaren så vad du ställer in på pannan har ingen betydelse. Den tunna kabeln från brännaren går väl nånstans? Brännaren ser ut att stå ganska lågt jämfört med vad jag körde min på.

Sen finns det såklart många saker som kan få brännaren att stanna. Det vanligaste är smutsig sensor som ser att det brinner. Ibland får man ta ut den och putsa av den lite.
I övrigt blir det ju svårt att veta. Min krånglade förra vintern när det var som kallast, höll på bli tokig. Till slut satte jag mig vid brännaren och det tog många timmar men till slut dog den ju och det visade sig vara en skruvmotor som bara helt plötsligt inte matade när den skulle. Bara ibland och helt slumpartat. Vanligtvis på natten såklart så det var svinkallt på morgonen.
Riggade upp voltmätare och spänning fanns så det var nå tok med motorn. Går inte att få isär heller.....

Sen så ska ju skruven tömmas ibland. De ackumulerar spån och till slut blir matningen lidande.
S Stefan1972 skrev:
Har använt min i snart 16 år så jag har en del input........till att börja med så har du ju separat tempsensor till brännaren så vad du ställer in på pannan har ingen betydelse. Den tunna kabeln från brännaren går väl nånstans? Brännaren ser ut att stå ganska lågt jämfört med vad jag körde min på.
Okej, men vilket tempreglage är det
S Stefan1972 skrev:
Har använt min i snart 16 år så jag har en del input........till att börja med så har du ju separat tempsensor till brännaren så vad du ställer in på pannan har ingen betydelse. Den tunna kabeln från brännaren går väl nånstans? Brännaren ser ut att stå ganska lågt jämfört med vad jag körde min på.

Sen finns det såklart många saker som kan få brännaren att stanna. Det vanligaste är smutsig sensor som ser att det brinner. Ibland får man ta ut den och putsa av den lite.
I övrigt blir det ju svårt att veta. Min krånglade förra vintern när det var som kallast, höll på bli tokig. Till slut satte jag mig vid brännaren och det tog många timmar men till slut dog den ju och det visade sig vara en skruvmotor som bara helt plötsligt inte matade när den skulle. Bara ibland och helt slumpartat. Vanligtvis på natten såklart så det var svinkallt på morgonen.
Riggade upp voltmätare och spänning fanns så det var nå tok med motorn. Går inte att få isär heller.....

Sen så ska ju skruven tömmas ibland. De ackumulerar spån och till slut blir matningen lidande.
Sen finns det såklart många saker som kan få brännaren att stanna. Det vanligaste är smutsig sensor som ser att det brinner. Ibland får man ta ut den och putsa av den lite.
I övrigt blir det ju svårt att veta. Min krånglade förra vintern när det var som kallast, höll på bli tokig. Till slut satte jag mig vid brännaren och det tog många timmar men till slut dog den ju och det visade sig vara en skruvmotor som bara helt plötsligt inte matade när den skulle. Bara ibland och helt slumpartat. Vanligtvis på natten såklart så det var svinkallt på morgonen.
Riggade upp voltmätare och spänning fanns så det var nå tok med motorn. Går inte att få isär heller.....

Sen så ska ju skruven tömmas ibland. De ackumulerar spån och till slut blir matningen lidande.
Okej, men vilket tempreglage ska jag gå efter? Ska jag bara ställa på brännaren? Och isåfall hur mycket? För drar jag ner reglaget för brännare på pannan under aktuell panntemperatur så slocknar brännaren tills den behövs igen.

skruvmatningen är det inget fel på då den börjar lysa rött ibland när jag står och tittar på just under pelletsmatning..
 
S Stefan1972 skrev:
Har använt min i snart 16 år så jag har en del input........till att börja med så har du ju separat tempsensor till brännaren så vad du ställer in på pannan har ingen betydelse. Den tunna kabeln från brännaren går väl nånstans? Brännaren ser ut att stå ganska lågt jämfört med vad jag körde min på.

Sen finns det såklart många saker som kan få brännaren att stanna. Det vanligaste är smutsig sensor som ser att det brinner. Ibland får man ta ut den och putsa av den lite.
I övrigt blir det ju svårt att veta. Min krånglade förra vintern när det var som kallast, höll på bli tokig. Till slut satte jag mig vid brännaren och det tog många timmar men till slut dog den ju och det visade sig vara en skruvmotor som bara helt plötsligt inte matade när den skulle. Bara ibland och helt slumpartat. Vanligtvis på natten såklart så det var svinkallt på morgonen.
Riggade upp voltmätare och spänning fanns så det var nå tok med motorn. Går inte att få isär heller.....

Sen så ska ju skruven tömmas ibland. De ackumulerar spån och till slut blir matningen lidande.
Vad är det som är lågt ställt jämfört med din? Syftar du på temperatur reglaget på brännaren? Vad har du din på?

Det finns inristade spår på vart alla reglagen ska vara av tidigare ägare, men jag vet ju inte heller hur bra det stämmer.. men jag ska prova ditt tips om att putsa av flamdetektorn!
 
Hur är din inkopplad? Pelletsbrännare ska ju helst vara helt separata? Din kanske är inkopplad som en oljebrännare men det blir ju inte riktigt samma grej. Då kan man ju styra den via reglagen på pannan.
Din brännare borde ha konstantström, möjligen över nå övertempskydd. Sen en tempgivare på pannan någonstans. Sen sköter man alla inställningar på brännaren. Temperaturen styrs med potten för det och stämma av mot tempen på pannan.
 
S Stefan1972 skrev:
Hur är din inkopplad? Pelletsbrännare ska ju helst vara helt separata? Din kanske är inkopplad som en oljebrännare men det blir ju inte riktigt samma grej. Då kan man ju styra den via reglagen på pannan.
Din brännare borde ha konstantström, möjligen över nå övertempskydd. Sen en tempgivare på pannan någonstans. Sen sköter man alla inställningar på brännaren. Temperaturen styrs med potten för det och stämma av mot tempen på pannan.
Ja precis, den verkar vara inkopplad som en oljebrännare. Tempgivare i pannan har den, så det är därför jag är osäker hur jag ska ställa allt. Jag vet inte om temperatur potten på brännaren gör något då jag har temp reglage på pannan för brännaren ändå?
 
V Villa1981 skrev:
Ja precis, den verkar vara inkopplad som en oljebrännare. Tempgivare i pannan har den, så det är därför jag är osäker hur jag ska ställa allt. Jag vet inte om temperatur potten på brännaren gör något då jag har temp reglage på pannan för brännaren ändå?
Fast var går sladden för tempgivaren från brännaren? Du har tre kontakter, ström in, ström ut till skruv och sen tempgivaren.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast var går sladden för tempgivaren från brännaren? Du har tre kontakter, ström in, ström ut till skruv och sen tempgivaren.
Den går in i pannan på ovansidan, vet ej vart den sitter monterad men antar att den som installerat har haft nån koll på vart den ska sitta. Bifogar bild, går in vart ringen är ritad.

Röd NIBE pannan med kontroller, gult expansionskärl, rörledningar, cirkulationspump, i ett pannrum, cirkelmarkerar detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ok då borde tempen rimligen vara avhängigt inställningen på brännaren. Inte av nå vred på pannan. Men det har ju dock inget att göra med att den lägger av såklart........Där är det ju spån i skruv eller flamvakt som är huvudmisstänkt.
Ser även att du har röret åt höger. Ibland när jag suttit och tittat på min när den brinner så kan den hicka till och rödlampan tändas för nån sekund så jag inbillar mig att flamvakten störs av nedfallande pellets. Tänkte om det blev värre om man har röret som du har. Då studsar ju pelletsen så att säga mot flamvaktens hål i brännarröret.
De verkar väldigt känsliga på det i driften. När min krånglade så räckte det ju med en utebliven matning för att den skulle rödlykta och lägga av. Man kan ju tycka att nästa matning skulle få flamvakten att se elden ändå men icke........
 
S Stefan1972 skrev:
ok då borde tempen rimligen vara avhängigt inställningen på brännaren. Inte av nå vred på pannan. Men det har ju dock inget att göra med att den lägger av såklart........Där är det ju spån i skruv eller flamvakt som är huvudmisstänkt.
Ser även att du har röret åt höger. Ibland när jag suttit och tittat på min när den brinner så kan den hicka till och rödlampan tändas för nån sekund så jag inbillar mig att flamvakten störs av nedfallande pellets. Tänkte om det blev värre om man har röret som du har. Då studsar ju pelletsen så att säga mot flamvaktens hål i brännarröret.
De verkar väldigt känsliga på det i driften. När min krånglade så räckte det ju med en utebliven matning för att den skulle rödlykta och lägga av. Man kan ju tycka att nästa matning skulle få flamvakten att se elden ändå men icke........
Jag provade att rengöra flamvakten igår kväll, såg inget konstigt på den men nu har den fan i mig fungerat sen i morse så håller tummarna på att det kanske var nån tunn beläggning på vakten som gjorde att den felade (y)

Tack för tipset om lutningen på skruven, ska ha det i åtanke ifall det blir fortsättning på detta mysterium..
 
De är som sagt känsliga......kan räcka med nå dammkorn på ytan så blir speglingarna fel och den kan "luras"
 
  • Gilla
Villa1981
  • Laddar…
Uppdatering: flamvakten var ett bekymmer som sagt. Men dagen efter hade brännaren felat igen och jag började då att kontrollera om allt igen. Kollade under drift hur mycket den doserar och märkte att skruven snurrade knappt 1/2 varv (ska vara ca 3/4 varv enligt instruktionsboken).

Provade öka tills jag hade drygt 3/4 varv vid varje dosering och har inte haft några stopp sedan dess! Kanske detta kan hjälpa någon med samma problem som mig.
 
Fast matningen väljer man själv beroende på vad man vill ha för effekt. jag kör 3/4 varv enligt bok och har justerat luft efter det men vad det blir i effekt vet jag inte. Man kan ha den stå på 1/2 varv också om man justerar luften därefter. Låter ju mer som att det kanske skiljer i bränslekvalitet och att den borde ha justerats in bättre helt och hållet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.