Jag hittade ingen beteckning på kopplet så jag antog att det fungerade som de flesta andra snarlika att ingången till vänster på bilden är tur och retur till höger. Borde inte detta stämma? Det står MMA på termostaten. Kanske skulle försöka kontrollera att den fungerar, men hur?

Det gick bra att lufta elementet.

IMG_1117.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är strypskruven som finns under locket på returen utskruvad? Sedan kan du ju vrida igen termostatenerna på dina andra element så du får i gång flödet genom ditt nya.

Blir det inte varmt? Om det är felkopplat brukar det smälla i termostat/radiator ventilen, förmodar att du har två rörsystem i ditt hus.

mvh

Japp, strypskruven är utskruvad! Japp, det är tvårörssystem.

Kan det vara svårt att få igång flödet ibland? Rören är inkpplade från/till 42mm järnrör. 15mm rör.

Det är inte så att du har fått tag i ett ettrörskoppel? Kan du ta en bild, lite närmare på den nedre delen där prisolrören är anslutna.
Sen ser det ut som du har enbart ett handvred, ingen termostat.

Redigerat:
Ursäkta den dåliga bildkvalitén!

Ja, elementet blir inte varmt!

Aha, ett handvred, det är därför det är så litet! Passar ganska bra, detta element bör alltid vara på max ändå!

IMG_1121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F*n, det ska finnas en symbolbild på kopplet, men den är nog på andra sidan mot väggen..

Nej, det gör inte det! Vet att det brukar finnas, men inte på detta!

Det står MMA på kopplet högst upp på ena sidan och så står det ANVD 10 på andra sidan.

Skumt, man brukar kunna se som inpräglade linjer som visar hur flödet går. Hur som helst, så har ventilen ANVD möjlighet till injustering. Man kan prova med att öppna upp den lite för att se om något skräp fastnat i den. Då behöver man ta bort vredet, demontera packboxen. Sen kommer man åt förinställningen. Tyvärr behöver man ett specialverktyg från mma för att justera.

Ok, tack! Kan ventilen vara inställd så att den är stängd? Köpte radiatorn begagnad, den hade suttit i ett demo-kök.

Krilleman
På den plana ytan till vänster på kopplet vad står det för bokstäver/siffror där?

07D?

10b

Krilleman
OK, det var ett långskott med 07D har jag ett löst här hemma.

RSK skvallrar om att detta är ett två-rörs (även funktionen är bekräftad i ett 07D om man inte har något annat att göra såhär på en lördagkväll än att sitta och blåsa i en underdel till ett koppel som man rotat fram i en låda) ;)

Det var ventilen som var feljusterad (åtminstone för mina förhållanden)!

Jag tog bort packboxen och vred motsols 2 varv, därefter blev elementet varmt!

Krilleman
Var strypningen i botten?

Kalas att det löste sig! (y)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.