Du menar att jag ska avaktivera rumsgivaren eller ändra faktor från 2.1 till 0
 
Bara säger det, golvvärme, trots namnet så är det rumsluften som skall värmas.
Och iomed 22 grader inomhus så är prio ett uppfyllt.
Men visst tycker jag att den borde klara av en något högre framledning.

Antar att du har en standard modern platta typ L element och 300 mm cellplast?
 
Det stämmer
 
Sätt faktor till 0 då styr den enbart efter kurvan
 
Nu är faktor system 1 inställd på 0 och rumsgivaren är aktiverad , är det något annat som ska ändras?
 
Nu är klockan 8:33 och framledning och returledning är 23,8 , innetemp har sjunkit till 21,5 och golvet är fortfarande kallt ,
ute temp har gått upp till 3,2 grader , en sak som jag har märkt också att gradminuter har varit 997 från igår 20:22 tills nu, konstant hela tiden, är det normalt Screen Shot 2014-01-05 at 08.37.02.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man ser i alla fall att kompressorn avfrostar ofta så även om den kan lämna 6 kw när den går blir det bra mycket mindre i verklig drift pga avfrostning. Stiger BT63 när kompressorn går antar att det är framledningsgivaren och den borde stiga lite när kompressorn drar igång.
 
nu hänger jag inte med riktigt , så med andra ord framledningsgivaren om är fel på?
 
Nej tror inte det är fel på den men ser du om tempen stiger när kompressorn går svårt att se på bilden. Har ingen koll på Nibe 750 men gissar att bt63 är framledningsgivaren som sitter före växlingsventilen och bt62 sitter efter arbetstanken som 750 har inbyggd så när kompressorn drar igång efter avfrostning bör tempen stiga något och det gör det troligtvis för den lämnar ju effekt. Kanske helt enkelt är så att vp är helt ok men huset kräver för mycket effekt ?
 
Kolla så att det kommer vatten ut dräneringsslangen under avfrostningen.
Kommer det inget vatten så har du förmodligen en iskaka under föregångaren.
Det kan vara därför som avfrostningarna tar så lång tid. De bör inte ta mycket mer än en kvart.
 
Men de som har gjort energiberäkningen , hade både planlösning och vilken vp som ska användas, borde det inte stämma någorlunda?
 
En fråga. Är det normalt att en frekvensstyrd frånluftvärmepump har drygt 3600 starter på mindre än ett år? Det är ju i genomsnitt fler än 10 starter per dag.
 
HansR skrev:
En fråga. Är det normalt att en frekvensstyrd frånluftvärmepump har drygt 3600 starter på mindre än ett år? Det är ju i genomsnitt fler än 10 starter per dag.
Den räknar förmodligen en start efter varje avfrostning.
 
Stämmer det inte drar det mycket över ?
 
ImageUploadedByByggahus.se1388916662.338826.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388916684.056411.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388916713.175543.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1388916724.923963.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.