Om man utgår från att allting står rätt till med installation och injustering av vp och slingor.
Och att det inte är nått fel på huset i sig.
Så är jag nästan helt säker på att förbrukningen beror på att eltillskottet används för tidigt och för ofta.
Prio på att hålla bv är mycket högre än att hålla ner förbrukningen.
Jag gjorde ingen riktig loggning när jag fortfarande tillät eltillskottet, men känslan var att den körde patronerna i onödan.
Det bekräftas ju av att det har gått utmärkt att köra utan tillskott med bibehållen komfort.

Så mitt tips är att blockera eltillskottet ner till ca 0 grader ute, och se om du fortfarande klarar att hålla tempen inne.
Ställ gradminutgränsen på minst -1200
 
det ska jag testa jag börjar med att sänka el tillskottet till 4 grader, och väntar med gradminuter, tror det är bäst att testa en sak i taget
Tror ni inte att det kan vara fel på vp?
Angående huset så beställde jag på egen begäran glömde vad det hette men där man mäter var det kommer in luft osv läckage och värdet i hela huset var 0,34 vilket tycket de att det var jätte bra, just det lufttäthet hette det
 
Det kan vara smart att ändra i små steg, men koncentrera dig på att den håller börvärde och rumstemperaturen.
Oroa dig inte över att gradminuterna drar iväg, det är egentligen bara en reglerparameter.
Som jag har skrivit tidigare så har min pump stundtals rätt många gradminuter utan att det blir kallt för det.

Så därför tycker jag att du skall ändra gradminuterna nu också.
Sen är det bara att hålla koll på hur den går, hur den håller börvärdet, i framledningen och i rummet.
Håll koll på att avluften går ner mot -15 den bör kunna jobba under -10 ganska kontinuerligt när den jobbar med last.
Det är ett enkelt sett att kolla att den gör det den skall, förutsatt att den inte kör tillskott samtidigt.

Sammanfattat: Begränsa tillskottet mer och mer tills den får problem att hålla börvärdet.
 
Nu har gjort följande ändringar vid 10 förmiddag
Alla ventiler i huset 80% öppna
Temp 1 grader vi eltillskott
-1000 gradminuter

Men nu klockan 18:00 kan jag notera följande 1,6 grader ute
Att förbrukningen har minskat , men avluft bt21 ligger mellan -6 och -7
Bs1 162 och går neråt
Dt börbärde 2,9
Bt3 3,2
Gradmimuter -999
Kompressorn 91 hz och tillåten 92
 
Hej
Gå in på varmepumpsforum.com Där finns det experter :)
 
Det verkar ju bra, det enda man kan ha synpunkt över är det något låga frånluftsmängden på bs1.
Låt den gå så och ser om den håller håller tempen.
 
Kommer att avvakta till på torsdag morgon , till dess ha det bra och gott nytt år, jag håller tummarna
 
Här kommer lite info efter att jag har kopplat upp mig med nibe uplink, ni får säga vad ni tycker

Rubrik
Värde
varmvatten topp BT753.1°C
varmvatten laddning BT649.5°C
utetemperatur BT12.6°C
medelutetemperatur BT12.5°C
gradminuter-448
[h=3]kompressormodul[/h]
RubrikVärde
aktuell kompressorfrekvens83Hz
blockeradnej
dT Inverter - frånluft BT208.1°C
förångningsbegränsning0
hastighet värmebärarpump 161%
hetgas EB100-EP14-BT1470.7°C
hetgasbegränsning0
kompressor drifttid EB100-EP143990h
kompressor drifttid varmvatten EB100-EP14998h
kompressor tidfaktor4492.72kWh
kompressor tidfaktor varmvatten1023.22kWh
kompressorstarter EB100-EP143643
kondensor fram EB100-EP14-BT1228.5°C
returledningstemp. EB100-EP14-BT324.8°C
suggas EB100-EP14-BT174.4°C
tillåten kompressorfrekvens120Hz
vv: laddbörvärde--
vv: laddärvärde (BT12 | BT63)28.6°C
värme: dT börvärde2.7
värme: dT är (BT12 | BT63)-BT33.8
vätskeledning EB100-EP14-BT1525.7°C
[h=3]ventilation[/h]
RubrikVärde
avluft EB100-BT21-3.5°C
frånluft EB100-BT2021.9°C
förångare EB100-BT16-10.9°C
[h=3]avfrostning[/h]
RubrikVärde
avfrostningstid0s
minskning från referensvärde-6.5%
referens, lufthastighetssensor250.4
värde, lufthastighetssensor EB100-BS1266.5
[h=3]klimatsystem 1[/h]
RubrikVärde
beräknad framledning S135°C
extern justering S1nej
framledningstemp. 1 rad EB100-BT6128.7°C
framledningstemp. EB100-BT6329.2°C
returledningstemp. 1 rad EB100-BT6224.8°C
rumstemperatur BT5022°C
[h=3]tillsats[/h]
RubrikVärde
blockeradja
effekt eltillsats0kW
max inställd eleffekt6.5kW
säkringsstorlek16A
tidfaktor803.7h
[h=3]info[/h]
RubrikVärde
produktF750 Cu
serienummer06601513024020
version3585R6
 
Nu har jag alla termostater till Max , och inomhus temp 22 grader med styrning av innegivaren och kurva 7, tillsats vid 3 grader och gradminuter 1000 utetemp 2,1
den beräknar att framledning S1 ska vara 35 men den kommer aldrig upp i det Max 29-30 i bt61
Och nu är golvet iskallt
 
Du har ju 25 grader i returen, hur kan golven vara iskalla?
Skulle tippa på att min framledning och retur ligger ganska lika vid den här utetempen, skillnaden är väll att min håller bv.
Skulle inte säga att golven känns kalla, och då har jag både trägolv och klinker.
 
Jag vet inte vad som prb kan vara, är trött på den skiten
 
Shad skrev:
Nu har jag alla termostater till Max , och inomhus temp 22 grader med styrning av innegivaren och kurva 7, tillsats vid 3 grader och gradminuter 1000 utetemp 2,1
den beräknar att framledning S1 ska vara 35 men den kommer aldrig upp i det Max 29-30 i bt61
Och nu är golvet iskallt
Det är inte konstigt att den inte orkar med 35 graders framledning. Om golven känns kalla är det nått fel på golvvärmen kurva 7 är inte det högt kör man inte det till radiatorer.
 
Jag kör den kurvan eftersom alla i grannskapet kör den , tycker fu jag ska sänka den ?
 
ImageUploadedByByggahus.se1388872718.662455.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Shad skrev:
Jag kör den kurvan eftersom alla i grannskapet kör den , tycker fu jag ska sänka den ?
Ja det tror jag om kurvarna ger samma temp som tidigare ger kurva 7 runt 48 grader ut på golvet men det ska normalt bli varmt inne med fel kurva så låt termostaterna vara fullt öppen och sätt rumsgivarpåverkan till 0 och justera in kurvan innan du går vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.