Jag har förmodligen gjort min egna kurva, men kan inte kolla den nu tyvärr.
Har dratt till Norge i två veckor.

Anledningen till att pumpen drar på sig gradminuter är att pumpen inte kör ut någon värme på framledningen vid varmvattenproduktion, och då sjunker framledningen ett gäng grader från börvärdet.
Och eftersom jag inte tillåter eltillskott så kan det ju ta en stund innan den kör värme igen.
 
Surmfen 72 nämde du innan i tråden att man ska ställa in termostaterna högre än vp , i det fallet så är de alltid öppna och värmen är jämnare, men gör inte det att förbrukningen ökar?
 
Om man får för varmt inne ska vp justera så det drar inte mera energi snarare så att det blir billigare i längden om vp går optimalt.
 
Och hur vet man eller ställer in det på optimalt?
 
Kan tyvärr inte hjälpa till med det har dålig koll på 750 men en grubd regel vid all vp drift är att vp ska jobba med så kallt vatten som möjligt och har man flera termostater som stryper så jobbar vp ofta med för varmt vatten.
 
Men om vp är inställd på 21,5 och termostaterna är inställda på 24 , hur mycket värme får man i rummen? 21,5 eller 24?
 
Beror på vilken kurva som är inställd i vp och vilken rumsgivarpåverkan som är inställd. Vp styr i huvud sak efter ute tempen och kurvan sen är det tänkt att innegivaren ska kompensera tex kraftig sol eller blåst. När man justerar in vp bör alla termostater stå på max och när allt är klart kan man aktivera dom eller så kommer man på att det var ett dåligt köp och att dom inte behövs i de flesta hus.
 
Som sagts tidigare så är termostater kopplade till ställdon på golvvärmefördelare bara till för att stypa flödet på den aktuella slingan.
Alltså först ställer man in flödet och värmepumpens kurva/börvärde efter den temperatur man vill ha i rummet, utan ställdonen monterade.
Sedan monterar man ställdonen och ställer in termostaterna på den temperatur du önskar i rummet.
Skulle det sen bli varmare i rummet än vad du önskar så stryper termostaten värmen från värmepumpen.
Du kan också använda termostaten för att "ställa av" värmen i ett rum tillfälligt.

Svaret på din fråga är alltså 21,5 grader.
Såvida du inte har något annat som också värmer rummet, isåfall kommer termostaten att strypa flödet i slingan när temperaturen överstiger börvärdet på termostaten.
 
Redigerat:
Nu är kurva 7 som gäller med innegivaren, och efter att jag gjorde de här ändringarna så trodde jag att förbrukning ska minska men jag ligger fotfarande på 75kw per dag, och det är mycket med tanke på ute temp. är ca 8 på dagen och 5 på kvällen
 
Har du för varmt inne ? Så länge du har rätt temp inne så behöver huset energin från vp. Men visst är 75 kwh per dag mycket blir ju 2000 kwh per månad eller 24000 kwh per år används kompressorn ?
 
Värmen än så länge känns helt ok , kompressorn är igång och tillsatsen
 
Har du fortfarande -400 gradminuter som gräns för eltillskottet?
 
Jag ändrade för 4 dagar sen till -800
 
Skall du få ner elförbrukningen så måste du begränsa eltillskottet.
Man kan begränsa den efter utetemp.
Blir det smällkallt så lär du behöva tillskottet.
Men annars så kan du begränsa tillskottet vid nuvarande temp tills den har problem med att hålla rumstempen

Hade du fått nått svar från Nibe eller installatören på varför pumpen drar så mycket?

Garaget kan vara en svag punkt eftersom det är en yta som du inte kan tillgodoräkna dig frånluft från.
Jag skall själv koppla på ett 48m2 fristående garage med golvvärme till nästa kalla årstid.
Blir intressant att se hur den klarar det.
 
Redigerat:
Tycker det låter skumt med så hög förbrukning i ett nytt hus även om det lär sjunka till sommaren har ju vintern varit varm hur mycket kommer den dra vid -10 grader undrar vad det hamnar på årsvis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.