känn med handen eller en termometer före och efter blandningsventilen som sitter på vv samt kv ledningen efter vp det brukar sitta ett vred på den så man kan ställa tempen. Se till att tappa vv under tiden du kollar tempen.
 
Jag vill lägga till att nu håller den på avfrostning , golvet är kallt men inte is kallt, tog fram service info, och sida 2 lyder följande, framledning och returledning är på 24, tillsats 6,5KW, gradminuter -650, beräknad framledning 32,
 
Har du kollat att den suger tillräckligt med frånluft.
Hur många Hz tillåts pumpen att gå med vanligtvis, max är 120.
Har du ett ständigt behov så att den kör på elpatroner så bör den gå nära max Hz så mycket som möjligt.
Vad har du för temp i avluften ?

Avfrostning flera gånger om dagen är normalt.
 
Hur kollar man det med suget?
Just nut jobbar den på 109HZ och max är just nu 110 men för 10 minuter sen så var det 90hz och max 100 hz
avluft tmp är -8,2
 
Du kan se flödet i displayen på samma sätt som du ser frekvensen på pumpen.
Är inte hemma just nu så kan inte kolla exakt vart man ser det.
Du bör ligga över 200m3/h på ditt stora hus, (uppskattning)
Idealiskt vid värmebehov så tar den ut så mycket energi ur frånluften att avluften kommer ner bortåt -15 grader.

Vilken temperatur har du i frånluften, alltså det som går in i pumpen?

Är ventilationsrören isolerade/(ligger i lösullen) på vinden?

Har du gjort rent eller bytt filtret?
 
Redigerat:
Ekberg: Du nämner att du blockerat din tillsats helt, hur låg utetemp klarar du av utan tillsatsen?

Jag har en 750 i ett hus på 124kvm, på 9 månader har jag gjort av med 3000kWh (25 mars- 24 december) men då har det ju inte vart speciellt kallt ute än och de "värsta" månaderna kvar, jan, feb, mars...
 
Eltillsatsen har varit avstängd hela den förra vintern som var ganska kall.
Säg att det var runt -10 så kan det ha varit en grad eller två under börvärdet i huset på morgonen (Ca 19 grader i huset.)
Men det betyder bara att man äntligen får anledning att tända en brasa, sen är det varmt under dagen,
Jag har alltså inte saknat eltillskottet en enda gång efter att jag blockerat den.
Sen i sommras har rumsbörvärdet på pumpen stått på 20 grader, vet inte vilken kurva jag har just nu.
Ärvärdet mitt i huset på undervåningen där innegivaren sitter ligger stadigt på ca 22 grader. (Svårt att motivera myseldning i kaminen)
50cm lösull på vinden, 30 cm Umin grund (supergrund) "Bara" 190 mm isolering i väggarna. (Mer än typ 250mm ger bara nackdelar i mitt tycke)

Bor på en ö utanför Göteborg, blir sällan jättekallt här.
 
Intressant! Ska prova att blockera min också och se vad det ger för resultat.

Har ju kamin men inte fått tummen ur att elda ordentligt när det behövs än, mest kanske för att det inte vart riktigt kallt ute nån längre period än.

Har du golvvärme eller radiatorer?
Styr du innertemperatur på utgivare och kurva eller har du styrning även med innegivare mot pumpen eller strypning av slingor?
Några andra inställningar du gjort för att optimera?

Nu snor jag tråden lite men det kanske är bra tips till TS och andra som läser den förr eller senare :)
 
Vi får köra ett litet sidospår tills Shad är tillbaka i tråden.
Det var längesen jag var å knappa på inställningarna just för att allt bara funkar, men jag kör med ute och innegivare, kommer inte ihåg hur dom är viktade, är som sagt inte hemma nu.
Golvvärme på över och underplan, slingorna är inställda ungefär efter LK, rekommendationer för mitt hus.
Tanken är att köra med termostater och ställdon på alla slingor, men på övervånincen är detta inte inköpt än och på undervåningen har säkringen gått på reglercentralen vilket betyder att termostaterna gör ingen inverkan och ställdonen står öppna.
Jag förespråkar att använda termostater i alla rum just för att man kan kompensera för '"lokala värmepåslag" så som solinstrålning, långkok, bullbak, och myseldning i kamin.

Termostater i ett vattenburet system används för att strypa värmen.

Anledningen till att jag har blockerat eltillskottet är att jag tyckte att det gick in onödigt ofta.
Det finns ett gäng parametrar som bestämmer när patronerna skall gå in, som jag först använde men blockerade det helt sedan.
Ett exempel på när patronerna går in i onödan är t.ex på kvällen eller morgonen efter hygienbestyren är klara så får pumpen bråttom att återställa temperaturen i beredaren och slår till eltillskott när den faktiskt har hela natten på sig att jobba med kompressorn.
 
God jul alla, nu har man mer tid med detta,
Lordi nämnde att man ska ställa rumsgivare lägre än termostaterna, men om rumsgivare är på 21,5 och termostaterna 22,5 , då innebär att tempen i rummen 21,5 och inte 22,5 om det är inte så fallet , gärna förklara för mig
 
Misstänker att du har ingjuten golvvärme vilket brukar vara trögt att reglera med termostater ställ dom på max och låt vp reglera tempen fefter kurvan i första hand samt ev med lite hjälp av innegivaren får du fel temp i enstaka rum får du strypa flödet på slingan där fel temp i flera rum justera kurvan.
 
Förstår inte varför vissa inte vill använda termostater, blir änmer oförståeligt om man har tillgång till dem.
Förhoppningsvis så har man ett uträknat flöde för golvvärmesystemet, slinga för slinga.
Ställer man flödet på slingorna så har man goda förutsättningar att få rätt temp i rummet om man ställer in värmepumpen rätt.
Men höjs temperaturen i rummet så har pumpen inte en aning om det och fortsätter att värma på som vanligt.
Med en termostat/rumsreglering så stryps flödet och pumpen har en slinga mindre att värma.
Samtidigt bromsar man temperaturökningen i rummet något.

Har man ett rum som inte kommer att användas på ett tag, t.ex ett gästrum så kan man enkelt ställa ner termostaten tills nästa gång rummet används.
Visst kan man ratta på golvvärmefördelaren men det lär ju inte någon orka engagera sig med i längden.
 
Jag tycker som du Ekberg, jag har inte den kompetens att fixa det som smurfen säger, jag kör det med termostat , men varför ska vp grader vara lägre än termistaterna?
 
Lordi menar att om man ställer alla rumstermostater lägre än börvärdet på rumsgivaren så kommer börvärdet aldrig att uppnås, men pumpen kommer att fortsätta att försöka och bara öka effekten.

Teoretiskt är det så om pumpen bara styrde på rumsbörvärdet.

Men det finns fler parametrar som påverkar framledningsbörvärdet, inget problem i praktiken alltså.
Ställ pumpen så att du kan få ut din önskade temperatur.
Samma sak med termostaterna, vill du ha lägre temperatur i några rum, typ sovrummen så sänker du termostaterna där.
 
Jag är så trött på skiten , man kanske borde byta till fjärrvärme ,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.