Hej, jag har skaffat mig en 3-fas bevattningspump och ett motorskydd som skulle vara anpassat till den. Men nu till problemet pumpen startar bara om jag tar bort höljet till motorskyddet och trycker ner kontaktorn. Inget händer när jag trycker på start-knappen.

Jag antar att något är felkopplat med dom röda kablarna. Någon som har lust att försöka reda ut problemet åt mig?

Om det är svårt att se på bilderna så ska jag försöka förklara lite.

Matningen kommer in ovanifrån på L1-L3
Pumpen är inkopplad under på T1-T3
 
  • IMG_20110802_143646.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110804_102708.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20110804_102739.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du på A1 ?
antar att det finns stoppknapp också, eller
 
Om spolen är på 230V så..

Röd från L3 till MS95...MS96 till stoppknappens kontaktblock11...stoppknappens kontaktblock12 till BÅDE startknappens kontaktblock13 OCH till Kontatorns13.......Från kontaktorns 14 OCH startknappens kontaktblock14 till kontaktorns A1..................sen nollan till kontaktorns A2....
 
Kabeln på 13 NO ser inte ut att ha kontakt.... den styr ju kontaktorn.
 
Som jag ser det så kan detta aldrig ha funkat.
Eftersom att det fasen går genom m-skyddet, sen till startknappen, se in i en NO-kontakt, den är ju bara sluten när kontaktorn är dragen... alltså kan den aldrig dra.
Det behövs en tråd från start till A1 på kontaktorn, då får man en hållkrets. MEN, man måste ju då ha en stoppknapp, och det ser inte ut att finnas, OM det inte är så att det finns en knapp på höljet i kappslingen som stoppar via m-skyddet.
 
Ok, jag känner mig lite dum nu som frågar men vart sitter A1 och Start? Det sitter faktiskt en stoppknapp på höljet som verkar trycka på den röda stoppknappen på motorskyddet.
 
A1 finns förmodligen på kontaktorns ovansida..innanför L1L2L3
 
på mittenbilden går en röd från 13 till A1 skulle jag tro
 
Således....den röda från L3 går till motorskyddets 95
sen en från motorskyddets 96 till startknappens block.OCH till kontaktorns 14
slutligen en från kontaktorns A1 till startknappens blocks andra sida OCH till kontaktorns 13.

nollan till A2
 
Kanske är självklart, men har du testat trycka ner den röda återställningsknappen? Iaf på alla nya Schneider/Telemechanique överströmsreläer jag monterat, så har de varit "utlösta" vid leverans så att säga.

Edit: Det förutsätter ju givetvis att saker och ting är rätt kopplade med :)
 
Redigerat:
olebull skrev:
Således....den röda från L3 går till motorskyddets 95
sen en från motorskyddets 96 till startknappens block.OCH till kontaktorns 14
slutligen en från kontaktorns A1 till startknappens blocks andra sida OCH till kontaktorns 13.

nollan till A2

Ok, ska jag låta alla röda kablarna sitta kvar och koppla in dom 2st nya kablarna enligt anvisningarna? Eller behöver jag ta bort några kablar med?

Jag tänkte mest på att du skrev att jag skulle koppla från A1 - Start. Det ska alltså vara 2st kablar till startknappens ena sida och 1st på den andra sidan?
 
Redigerat:
startknappen&kontaktorns 13-14 ska ligga parallellt
 
kretsschema.gif
så här ...fast motorskyddet med 95-96 sitter i början istf S1
 
Är det bara jag som ser fel, eller ser inte anslutningarna på motorskyddets 95 och 96 lite konstiga ut?Ser ut som det kan vara dålig kontakt där?
 
ja , det kanske bara klämmer runt ändhylsans plast
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.