Hej, jag har skaffat mig en 3-fas bevattningspump och ett motorskydd som skulle vara anpassat till den. Men nu till problemet pumpen startar bara om jag tar bort höljet till motorskyddet och trycker ner kontaktorn. Inget händer när jag trycker på start-knappen.
Jag antar att något är felkopplat med dom röda kablarna. Någon som har lust att försöka reda ut problemet åt mig?
Om det är svårt att se på bilderna så ska jag försöka förklara lite.
Matningen kommer in ovanifrån på L1-L3
Pumpen är inkopplad under på T1-T3
Jag antar att något är felkopplat med dom röda kablarna. Någon som har lust att försöka reda ut problemet åt mig?
Om det är svårt att se på bilderna så ska jag försöka förklara lite.
Matningen kommer in ovanifrån på L1-L3
Pumpen är inkopplad under på T1-T3
Om spolen är på 230V så..
Röd från L3 till MS95...MS96 till stoppknappens kontaktblock11...stoppknappens kontaktblock12 till BÅDE startknappens kontaktblock13 OCH till Kontatorns13.......Från kontaktorns 14 OCH startknappens kontaktblock14 till kontaktorns A1..................sen nollan till kontaktorns A2....
Röd från L3 till MS95...MS96 till stoppknappens kontaktblock11...stoppknappens kontaktblock12 till BÅDE startknappens kontaktblock13 OCH till Kontatorns13.......Från kontaktorns 14 OCH startknappens kontaktblock14 till kontaktorns A1..................sen nollan till kontaktorns A2....
Som jag ser det så kan detta aldrig ha funkat.
Eftersom att det fasen går genom m-skyddet, sen till startknappen, se in i en NO-kontakt, den är ju bara sluten när kontaktorn är dragen... alltså kan den aldrig dra.
Det behövs en tråd från start till A1 på kontaktorn, då får man en hållkrets. MEN, man måste ju då ha en stoppknapp, och det ser inte ut att finnas, OM det inte är så att det finns en knapp på höljet i kappslingen som stoppar via m-skyddet.
Eftersom att det fasen går genom m-skyddet, sen till startknappen, se in i en NO-kontakt, den är ju bara sluten när kontaktorn är dragen... alltså kan den aldrig dra.
Det behövs en tråd från start till A1 på kontaktorn, då får man en hållkrets. MEN, man måste ju då ha en stoppknapp, och det ser inte ut att finnas, OM det inte är så att det finns en knapp på höljet i kappslingen som stoppar via m-skyddet.
Således....den röda från L3 går till motorskyddets 95
sen en från motorskyddets 96 till startknappens block.OCH till kontaktorns 14
slutligen en från kontaktorns A1 till startknappens blocks andra sida OCH till kontaktorns 13.
nollan till A2
sen en från motorskyddets 96 till startknappens block.OCH till kontaktorns 14
slutligen en från kontaktorns A1 till startknappens blocks andra sida OCH till kontaktorns 13.
nollan till A2
Kanske är självklart, men har du testat trycka ner den röda återställningsknappen? Iaf på alla nya Schneider/Telemechanique överströmsreläer jag monterat, så har de varit "utlösta" vid leverans så att säga.
Edit: Det förutsätter ju givetvis att saker och ting är rätt kopplade med
Edit: Det förutsätter ju givetvis att saker och ting är rätt kopplade med
Redigerat:
olebull skrev:
Ok, ska jag låta alla röda kablarna sitta kvar och koppla in dom 2st nya kablarna enligt anvisningarna? Eller behöver jag ta bort några kablar med?
Jag tänkte mest på att du skrev att jag skulle koppla från A1 - Start. Det ska alltså vara 2st kablar till startknappens ena sida och 1st på den andra sidan?
Redigerat: