2016 köpte jag en häcksax, Makita DUH523SY med ett 1,5 Ah batteri och laddare DC18SD. Funkade bra ett par år men förra året fick jag problem med batteriet när jag skulle ladda. Minns inte men jag tror att jag kunde ladda på morgonen, klippa men sedan gick det inte att ladda igen. Laddaren indikerade trasigt batteri. Slog på stort och köpte ett 6.0 Ah batteri som funkade bra.

Nu är det dags igen. Laddade och klippte igår, inga problem. När jag var klar för dagen visade indikatorn på batteriet ca 75% kvar. Satte batteriet i laddaren ett par timmar. Kollade aldrig status sedan. Idag är batteriet dött. Indikatorn på batteriet blinkar, två vänstra - två högra om vart annat vilket verkar indikera trasigt batteri.
Sätter jag laddaren i väggen - utan batteri - så blinkar det grönt på laddaren. Sätter jag i batteriet händer inget, det fortsätter blinka grönt.

Vad gör jag för fel? För så här ska det väl inte behöva vara...?
 
Med normal användning borde batterierna hållit längre än så. Har du möjligen haft batteriet på laddning i ouppvärmd bod under vintern?
 
Låter som att det är något knas med laddaren som dödar batteriet?
 
  • Gilla
Myrstacken
  • Laddar…
Batteri och laddare har förvarats i uppvärmd, isolerad källare. Batteriet har inte suttit i laddaren under vintern, men jag laddade en gång i januari bara för att motionera det lite.

Har också misstankar mot laddaren, men det är bara gissningar.
 
Här skulle jag gå på sannolikhet:
A- dålig laddare
Eller B: dåliga batterier

oddsen känns större för dålig laddare...

Ska du därmed köpa laddare och batteri så kan du ju lika gärna passa på att utöka med en maskin så blir ju batteri och laddare relativt sett billigare...
så brukar iaf jag resonera med verktygsinköp
 
Fulladdar du ett BL1860B ska det väl hålla sig i typ 2 år utan problem. Jag tror inte det är batterierna utan antingen maskinen eller laddaren men har ingen aning hur man kan säkerställa det
 
F
Måste finnas 1000 personer som har lust att låna ut en laddare en dag så du får kollat mot en annan laddare.
 
F fsn skrev:
Måste finnas 1000 personer som har lust att låna ut en laddare en dag så du får kollat mot en annan laddare.
Jo jag hoppas kunna låna en laddare och testa. Men samtidigt, indikatorn på batteriet visar "kasst batteri" så frågan är om det hjälper med en annan laddare...
 
P pfb skrev:
Jo jag hoppas kunna låna en laddare och testa. Men samtidigt, indikatorn på batteriet visar "kasst batteri" så frågan är om det hjälper med en annan laddare...
Jag hade ett 5Ah pack som funkade men inte gick att ladda efter drygt 1år. Det bytte Makita utan några frågor.

Batterierna är känsliga för att ligga på laddaren när ett annat batteri laddas och då kan chippet i batteriet få fnatt.
 
Imponerande smidigt på Bauhaus, de bytte ut batteriet trots att garantin gick ut i måndags. Tack för det! Laddade försiktigt utan problem och fick häcken klippt. Men måste nog se mig om efter en ny laddare
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag hade precis samma problem och hittade denna tråd. Prövade olika lösningar, men det som funkade var att ”hålla fast” batteriet i laddaren med lätt tryck i den riktning man skjuter in det. Då lyste den bara rött utan att låta och efter 5-10 minuter började den gröna lampan lysa igen. Verkar således bero på glapp mellan batteri och laddare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.