1 531 läst · 4 svar
2k läst
4 svar
Problem med jordfelsbrytare som löser ut
Som rubriken antyder har jag problem med en jordfelbrytare som löser ut.
Jag har två tavlor där den ena är primärt förbrukare och den andra primärt elvärme, men med lite uppblandat numera. Min elektriker är på semester och kommer hem nästa vecka, så jag tänkte förbereda lite.
Problemet är att när jag drar på förbrukare på tavla två, antingen flera radiatorer eller någon vattenkokare osv, så kan plötsligt jordfelsbrytaren lösa ut. Jag har gått igenom säkring för säkring och inte lyckats identifiera felet, mer än att om jag drar ur 3-4 bestämda av 18 totalt, så funkar det i princip hela tiden. Ibland går det att ha alla i, och så funkar det, sedan kan jag starta en liten förbrukare, strömmen går, och jag kan inte bara slå tillbaka jordfelsbrytaren även om jag stänger den lilla förbrukaren.
Så mina frågor är:
Kan jag förbereda på något annat sätt, finns det något smart sätt att felsöka som man som lekman kan, innan elektrikern kommer, så jag kan minska hans tid i huset?
Hur går elektrikern tillväga för att hitta ett sånt här fel? Kan han exempelvis mäta mellan nollan och jorden på varje grupp för att försöka identifiera någon krypström som orsakar jordfelet? Eller är det ren trial-and-error som gäller från hans sida? (Det vore ju trist, eftersom felet inte uppkommer hela tiden).
Tack på förhand!
Jag har två tavlor där den ena är primärt förbrukare och den andra primärt elvärme, men med lite uppblandat numera. Min elektriker är på semester och kommer hem nästa vecka, så jag tänkte förbereda lite.
Problemet är att när jag drar på förbrukare på tavla två, antingen flera radiatorer eller någon vattenkokare osv, så kan plötsligt jordfelsbrytaren lösa ut. Jag har gått igenom säkring för säkring och inte lyckats identifiera felet, mer än att om jag drar ur 3-4 bestämda av 18 totalt, så funkar det i princip hela tiden. Ibland går det att ha alla i, och så funkar det, sedan kan jag starta en liten förbrukare, strömmen går, och jag kan inte bara slå tillbaka jordfelsbrytaren även om jag stänger den lilla förbrukaren.
Så mina frågor är:
Kan jag förbereda på något annat sätt, finns det något smart sätt att felsöka som man som lekman kan, innan elektrikern kommer, så jag kan minska hans tid i huset?
Hur går elektrikern tillväga för att hitta ett sånt här fel? Kan han exempelvis mäta mellan nollan och jorden på varje grupp för att försöka identifiera någon krypström som orsakar jordfelet? Eller är det ren trial-and-error som gäller från hans sida? (Det vore ju trist, eftersom felet inte uppkommer hela tiden).
Tack på förhand!
Jag tror mig ha hygglig koll på vilka grupper som går vart, och det är just där problemet är, att jag inte hittar någon som är mer "misstänkt" än någon annan. Jag är rädd att det är något äldre eluttag utan något inkopplat som är boven, eller en äldre dimmer kanske, svårare än om det är en ren förbrukare av stickproppsmodell...E etompau skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 377 inlägg
Ditt symptom tyder på en överledning mellan nolla och (skydds)jord någonstans i anläggningen. Det gör att helt normal belastningsström på vilken grupp som helst kan lösa ut JFBn. Om det finns ett tydligt sådant fel är det lätt att mäta sig fram till vilken gruppledning det handlar, det kan fungera att mäta resistansen med en vanlig multimeter. Problemet för din det är att det kräver att man går in i elcentralen och lossar på N-ledare från dess plint för att ringa in felet, det är kräver ju vana och behörighet. Då felet troligen ligger i den fasta installationen så är det inte så mycket får göra annat än att leta efter eventuella skarvsladdar som sitter i och att dra ur sladden till alla andra förbrukare för att se om felet försvinner. Det är vanligast att sådana isolationsfel uppträder i kopplingsdosor, uttag och belysning utomhus, så det är ett naturligt steg i felsökningen.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Tack! Skulle aldrig få för mig att ge mig in i centralen. Jag var mest ute efter arbetssättet, men tycker mig fått bekräftat att det är som jag trodde. Elektrikern får fixa. Nu har vi löst det tillfälligt genom att vi har hygglig koll, det är några säkringar som verkar känsligare än andra, så de åker ur om vi får problem. Nu har alla, peppar peppar, suttit i sedan i lördags utan problem.Bo.Siltberg skrev:Ditt symptom tyder på en överledning mellan nolla och (skydds)jord någonstans i anläggningen. Det gör att helt normal belastningsström på vilken grupp som helst kan lösa ut JFBn. Om det finns ett tydligt sådant fel är det lätt att mäta sig fram till vilken gruppledning det handlar, det kan fungera att mäta resistansen med en vanlig multimeter. Problemet för din det är att det kräver att man går in i elcentralen och lossar på N-ledare från dess plint för att ringa in felet, det är kräver ju vana och behörighet. Då felet troligen ligger i den fasta installationen så är det inte så mycket får göra annat än att leta efter eventuella skarvsladdar som sitter i och att dra ur sladden till alla andra förbrukare för att se om felet försvinner. Det är vanligast att sådana isolationsfel uppträder i kopplingsdosor, uttag och belysning utomhus, så det är ett naturligt steg i felsökningen.
Produkter som diskuteras i tråden