Jag har en sommarstuga med djupborrad brunn, i källaren finns en hydrofor och pump.Upptäckte härom dagen att pumpen går igång hela tiden på ett sätt den inte gjort innan. Pumpen går igång när tryckmätaren visar ca 0,25, sedan går den 1-2 sekunder tills trycket är uppe i ca 0,45, efter ytterligare 4-5 sekunder har trycket sjunkit till 0,25 och då går den igång igen. Finns det något jag kan göra själv eller måste jag ta hit en rörmontör?

Tomt på luft, hydrofor eller hydropress?

Här kommer en liten film

Antagligen för lite luft eller en stor vattenläcka. Är filmen tagen med någon förbrukare ansluten t.ex. en öppnad vattenkran ? Om den inte sjunker i tryck, när allt är stängt, så är det troligen ingen stor läcka, utan då är det mer troligt att det fattas luft i hydroforen/hydropressen.

Filmen är tagen med öppnad vattenkran, ni hör skvalandet i bakgrunden. Tryck utan öppnad vattenkran är 0,38, det sjunker inte så ingen vattenläcka. Jag får se om det hjälper att fylla på luft, såg att det finns en tråd om det här:)

Tom på luft. Sitter det ingen nippel längst upp att fylla genom?

Fotografen Fotografen skrev:
Tom på luft. Sitter det ingen nippel längst upp att fylla genom?
Har ingen kompressor så det får bli varianten att tömma hydroforen helt och sedan fylla på med vatten igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.