Hej
Jag bor i en lägenhet och har hantverkare som renoverar badrummet, allt gick bra tyckte jag tills de började kakla. Det blev ganska mkt snett och ojämnt. Då jag klagade på detta sa de att betongväggarna var sneda vilket gjorde att kaklingen blev sne. Ok tänkte jag, men sedan när de fogade ser jag massor med slarv, det är små hål och det är mkt ojämnt i fogningen. Ska jag inte kunna kräva bättre av hantverkare jag anlitar? (detta är ett vitt arbete) (se bifogade bilder) blir det verkligen snett/ojämnt kakel av snea väggar?

Tex vid taket ser jag de har skärt kaklet ganska ojämnt vilket gör att avståndet mellan tak och kakel pendlar mellan 0,5 cm och kanske 2 cm, det är likadant mellan kakelplattorna.

Vad värre är: de har bytt golvbrunn och sedan flytspacklat golvet, jag ser att det gjort ett fall i duschhörnan, men jag kan också se att duschörnans djupaste punkt inte är golvbrunnen utan det är strax bredvid (se bifogad bild) Jag testade o hällde ut ett glas vatten o ser tydligt att vattnet bildar och stannar i en pöl strax bredvid brunnen (se bild)
Måste nu golvet göras om?

Hur går jag vidare med detta, hantverkaren kommer imorgon och han säger sig mätt med laser och säger golvbrunnen är helt perfekt

Tacksam för råd

• CIMG6188.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CIMG6191.jpg
    Skapa konto
  • CIMG6189.jpg
    Skapa konto
Att golvbrunnen inte är perfekt ser man ju, oavsett vad hans laser säger.
Du bör reklamera arbetet. Har du betalt än? Annars bör du bestrida fakturan.
Du kan behöva ta in en utomstående besiktningsman som bedömer arbetet.

Jo, funderar på ta in en besiktningsman då jag känner mig tveksam om golvbrunnen, trist kostnad men vad göra. jag har inte betalat honom ännu, träffade honom imorse o han visade med vattenpass hur det lutade, men han lägger vattenpasset från kanten till mitten o det lutar rätt, problemet är att det är en inbuktning innan brunnen som är lägre än brunnen och då går det inte o mäta som han gör anser jag. Skall hem o mäta nu lite till men bra verkar detta inte.

eller förstorar jag upp detta, går det o ha en pöl på golvet utan grannen nedan efter en tid får vattenskador?
fan att folk inte bara kan göra sitt jobb rätt från början

Nu är jag ingen expert utan bara nyfiken och hoppar in därför. Ta därför inte mina kommentarer som någon sanning utan bara nyfikenhet.

Så då kör vi. Att golvbrunnen inte har perfekt fall mot sig är ju uppenbart och där har TS naturligtvis rätt. Frågan är väl om detta egentligen är något mer än ett "kosmetiskt" problem. Jag menar att duschar man så blir ju golvet blött vare sig man har perfekt fall eller inte. I TS fall kommer väl bristen att medföra att golvet "vid lägsta punkten" förblir blött lite längre än önskvärt. Detta bör väl inte medföra någon risk för grannarna, om nu tätskiktet är korrekt.

Vore jag TS skulle jag fundera på vad som i praktiken kan hända vid reklamation. Allt jobb görs om med vad det innebär av tidsåtgång och strul. Visst slutresultatet kanske blir "perfekt" men är det värt det? Sen finns ju risken att den kreative hantverkaren hittar på någon "fulfix" som kanske i värsta fall löser "fallkosmetiken" men skadar tätskiktet. Och nej, i en perfekt värld skulle man inte behöva tänka så här...

Jag skulle nog leva med "fallfelet" och försöka komma överens om någon lämplig form av ekonomisk kompensation.

Alfredo skrev:
I TS fall kommer väl bristen att medföra att golvet "vid lägsta punkten" förblir blött lite längre än önskvärt. Detta bör väl inte medföra någon risk för grannarna, om nu tätskiktet är korrekt.
Har råkat ut för att mosaikplattor som i liknande fall stått blöta väldigt länge till slut har lossnat. Men det är nog större risk för mosaik att lossna då anläggningsytan är betydligt mindre än för klinker. Om klinker ändå skulle lossna kanske tätskiktet skadas. Det kan en expert bättre uttala sej om.
Alfredo föreslår lämplig form av ekonomisk kompensation. Nämnda risk skulle kanske då kunna framhållas för hantverkaren.

Redigerat:
Att det inte är perfekt det kan man ju hålla med om men det blir svårt att få åtgärdat då kostnaden för att åtgärda inte är skälig.

Jag ser också en viss risk att det inte är att betrakta som ej fackmannamässigt utfört. Fall i badrum blir aldrig riktigt perfekt och resultatet varierar ganska friskt.

Så illa tycker jag inte att det ut. Har sett betydligt värre. Visst ser man fogsprång men de är inte extrema. Se till helheten, det är det viktigaste.

Fallet kan jag inte riktigt uttala mig om rent branchtekniskt, det låter jag någon kunnig göra. Men inte fan kan det spela nån jättestor roll det där?

Vad har han använt för att polera brunnen? Stålull och makadam?

Jag ringde och pratade med Byggkeramikrådet idag och de sade i princip att arbetet verkade klantigt utfört men någon risk för vattenskada borde inte föreligga (såvida tätskiktet är korrekt, vilket jag hoppas och utgår från att det är) Snyggt är det inte, men jag orkar inte tjata med honom om det o är verkligen inte sugen på att de skall göra om arbetet. Jag är besviken då jag var mycket noga med välja ut hantverkaren och gick inte efter billigaste offerten utan efter rekommendationer men alla kan göra fel. Det är trist o lägga ganska mkt pengar o sedan inte vara helt nöjd med resultatet. Mitt helhetsintryck är betyget svagt godkännt.

Fogningen får de göra om, taket som de kladdat ned något helt otroligt får jag själv måla om (målade om taket innan de började o trodde detta var rätt), men nu ser taket ut att behöva minst två strykningar med färg då det är rejält nedkladdat. Hade jag gjort kaklingen själv hade kanske det blivit snett också, men taket hade inte sett ut som det gjort o fogningen hade blivit bättre. Jaja, gnällt klart nu, tack för era råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.