Har en Rexovent med till- och frånluft på vinden sedan 1992. Bytt båda fläktmotorerna för 10-15 år sedan (R4E180-AB01-11) Nu hade tilluftsfläkten stannat medan frånluft fungerade som vanligt. Efter att jag bröt strömmen och slog på igen så började även tilluftsfläkten snurra. Men den snurrar på full fart fastän jag har lägsta fart inställd nere vid spiskåpan. Det finns 3 lägen. Frånluftsfäkten följer vredet och går att ändra i 3 farter men tilluftsfläkten går "full gas" hela tiden oavsett vredets läge. Någon som vet vad detta kan bero på?
Nåt motstånd som ej fungerar?
Kan kondensatorfel göra detta?
Om det vore fel på vredet i köket borde väl inte frånluftsfläkten fungera i 3 olika lägen?
Nåt motstånd som ej fungerar?
Kan kondensatorfel göra detta?
Om det vore fel på vredet i köket borde väl inte frånluftsfläkten fungera i 3 olika lägen?
Ett felaktigt motstånd, nej det kan vi utesluta . Fel på kondensatorn brukar orsaka långsamtgående eller stillastående och brummande fläkt, kanske är kondensatorn till tilluftsfläkten defekt/dålig?
Du har ju lång erfarenhet av aggregaten, men det låter lite märkligt att tilluften skulle påverkas av vred på spiskåpan. Hastighetsreglering i dessa äldre system brukar bestå av omkoppling av utgångar på en transformator som då ger olika (lägre) spänningar till motorn.
Du har ju lång erfarenhet av aggregaten, men det låter lite märkligt att tilluften skulle påverkas av vred på spiskåpan. Hastighetsreglering i dessa äldre system brukar bestå av omkoppling av utgångar på en transformator som då ger olika (lägre) spänningar till motorn.
Tack för svar. Borde den transformatorn sitta uppe vid kopplingsplintarna i Rexoventen eller i spiskåpan där man väljer hastigheten på vredet. Men vredet funkar alltså till frånluftsfläkten.E etompau skrev:Ett felaktigt motstånd, nej det kan vi utesluta . Fel på kondensatorn brukar orsaka långsamtgående eller stillastående och brummande fläkt, kanske är kondensatorn till tilluftsfläkten defekt/dålig?
Du har ju lång erfarenhet av aggregaten, men det låter lite märkligt att tilluften skulle påverkas av vred på spiskåpan. Hastighetsreglering i dessa äldre system brukar bestå av omkoppling av utgångar på en transformator som då ger olika (lägre) spänningar till motorn.
Jag har nu kopplat ur tilluften och har endast frånluften som går på lägsta farten. Blev jobbigt och ha fullt tilluftsblås med -12 ute.
Det borde väl inte vara själva fläktmotorn som är felaktig när den snurrar för fullt?
Är det korrekt att aggregatet heter "RDDA"? Får ingen träff på detta vid sökning, däremot "RDAA".
Motorn maxhastighet bestäms av dess konstruktion och frekvensen på spänningen.
För aggregat RDAA så syns ingen styrutrustning på reservdelsskisserna vid aggregatet.
Har du kollat vad för grejor/utrutsning som finns vid spiskåpan?
Motorn maxhastighet bestäms av dess konstruktion och frekvensen på spänningen.
För aggregat RDAA så syns ingen styrutrustning på reservdelsskisserna vid aggregatet.
Har du kollat vad för grejor/utrutsning som finns vid spiskåpan?
Nä den heter RDAA 2-4-1-1E etompau skrev:Är det korrekt att aggregatet heter "RDDA"? Får ingen träff på detta vid sökning, däremot "RDAA".
Motorn maxhastighet bestäms av dess konstruktion och frekvensen på spänningen.
För aggregat RDAA så syns ingen styrutrustning på reservdelsskisserna vid aggregatet.
Har du kollat vad för grejor/utrutsning som finns vid spiskåpan?
Skrivit fel i rubriken och hittar inte hur man kan editera den. Har intr skruvat isär spiskåpan för jag tänkte att när vredet funkar till frånluftsfläkten borde den funka till tilluft? Eller tror du ändå felet kan sitta i kåpan?
Bifogar en bild på vredet.
Du har inte några manualer som beskriver systemet?
Felbeskrivningen är lite lurig tycker jag. Om det nu är så att varvtalet på tilluftsmotorn även styrs av spiskåpans vred, och fungerar som tidigare, dvs varvtalet ändras och har tidigare även påverkat tilluften så vete tusan varför det inte gör det nu.
Hittar en del inlägg om aggregatet och där talas det om triac-styrning. Du är helt säker på att det inte finns någon styrlåda med vred/inställningar på? Kanske på vinden sidan om aggregatet eller bakom kryddhylla? Om en sådan finns är det inte otänkbart att elektroniken har lämnat in vid stopp på motorn.
Felbeskrivningen är lite lurig tycker jag. Om det nu är så att varvtalet på tilluftsmotorn även styrs av spiskåpans vred, och fungerar som tidigare, dvs varvtalet ändras och har tidigare även påverkat tilluften så vete tusan varför det inte gör det nu.
Hittar en del inlägg om aggregatet och där talas det om triac-styrning. Du är helt säker på att det inte finns någon styrlåda med vred/inställningar på? Kanske på vinden sidan om aggregatet eller bakom kryddhylla? Om en sådan finns är det inte otänkbart att elektroniken har lämnat in vid stopp på motorn.
Tack för svar.E etompau skrev:Du har inte några manualer som beskriver systemet?
Felbeskrivningen är lite lurig tycker jag. Om det nu är så att varvtalet på tilluftsmotorn även styrs av spiskåpans vred, och fungerar som tidigare, dvs varvtalet ändras och har tidigare även påverkat tilluften så vete tusan varför det inte gör det nu.
Hittar en del inlägg om aggregatet och där talas det om triac-styrning. Du är helt säker på att det inte finns någon styrlåda med vred/inställningar på? Kanske på vinden sidan om aggregatet eller bakom kryddhylla? Om en sådan finns är det inte otänkbart att elektroniken har lämnat in vid stopp på motorn.
Ja det är så. Vredet som tidigare styrt båda fläktarna funkar nu bara på frånluft medan tilluft går på högsta fart hela tiden.
Hittade en som kallade sig Dennisen som hade exakt samma problem tidigare. Men han bytte ut hela anläggningen efter att ha testat kondensatorbyte.