Har en kina-saxlyft i garaget som drivs med hydralolja. Men den har en säkerhetsarm som lyfts upp med hjälp av tryckluft.

För att reglera det sitter det en så kallad solenoid enligt bilder. Jag är ingen expert på sådana, men gissar att den i princip bara öppnar/stänger.
När den varit öppen och stänger sig, då tror jag också den släpper ut trycket på sekundärsidan för att den avsedda säkerhetsarmen ska bli trycklös och gå tillbaka till sin position.

Problemet är att det pyser ut luft vid röda pilen, ack så lite, men det gör att kompressorn töms på luft.
Min fråga är om det är normalt och ngt jag måste leva med, eller om det är fel / glapp på solenoiden?

Någon som vet?

Hand installerar solenoidventil vid rör med tryckmätare i bakgrunden. Röd pil visar installationsdetalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solenoidventil, "SNS Pneumatic", modell: 4V210-08, tryckområde, kopplad till oranga och svarta rör. Hand håller fast.
Skapa konto

Hand håller elektromagnetisk ventil med genomskinligt lock och anslutna slangar mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Elektrisk solenoidventil med specifikationer: AC220V, 50/60Hz, temp rise 35C, IP65. Hand och vägguttag i bakgrunden.
Skapa konto

Plugga hålet.

T Thomas_Blekinge skrev:
Plugga hålet.
Har det ingen funktion då?

Den ska släppa trycket på armen, så den har en funktion, annars sitter den inte där. Att det pyser är nog att den blivit otät i ventilen som som går till armen. Det behövs ingen står bit att få det otät Om det går att blåsa baklänges kanske du får bort något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.