6 060 läst · 5 svar
6k läst
5 svar
Problem med CTC eco air +el
Installerade sommaren 2007 ctc eco air samt eco el, Uppvärmningen fungerar bra. Men det gör dock inte dusch vattnet, efter ca 5-6min så är varmvattnet slut, Har haft hit installatören som kollat på det, dock utan resultat. Han såg mest ut som ett levande frågetecken och pillade lite på grundinställningarna som han själv sa. Kunde dock inte svara på vilka grundinställningar.
Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel? förutom bristande utbildning/kunskap på montören.
Har man rätt att reklamera en sådan här installation? Fungerar ju enligt mig inte som det ska. dottern är två år och hon älskar att bada, men hon har inte kunnat bada här hemma sedan installationen.
//stefan
Någon som har någon ide på vad det kan vara för fel? förutom bristande utbildning/kunskap på montören.
Har man rätt att reklamera en sådan här installation? Fungerar ju enligt mig inte som det ska. dottern är två år och hon älskar att bada, men hon har inte kunnat bada här hemma sedan installationen.
//stefan
Läs igenom manualen:
http://www.ctcvarme.se/enertech/p287/files/Inst_CTC_EcoEl_070126.pdf
Kolla sedan under Menyn "Avancerat" och "Inställningar" vad "Elpanna" är ställt på. Höj detta värde två grader i taget tills du har en acceptabel varmvatten komfort.
//H
http://www.ctcvarme.se/enertech/p287/files/Inst_CTC_EcoEl_070126.pdf
Kolla sedan under Menyn "Avancerat" och "Inställningar" vad "Elpanna" är ställt på. Höj detta värde två grader i taget tills du har en acceptabel varmvatten komfort.
//H
Jag som är novis undrar förstås om elpatronen fungerar/är driftsatt i pannan?
Så att det inte bara är luftpumpen som värmer vattnet och det inte räcker till?
Så att det inte bara är luftpumpen som värmer vattnet och det inte räcker till?
Dvs. elpatronen ger inget tillskott.
det med om elpatronen är i drift har jag också funderat på, om jag slår på elpatronen manuellt så får jag ju värme i duschen. Men tempen visar alltid samma temp i nedre delen av pannan, även när jag duschat ur allt varmvatten så står det tex+52. Funderar även på om det kan vara någon givare eller termostat som inte fungerar som den ska.
/Stefan
/Stefan
Varmvattnets temp styrs främst av (övre) pannan. Vad har du för bör-värde på den?
Om tempraturen sjunker i Elpannan ska patronen gå in med tillskott upp till "Elpanna max KW", vilket syns i "Aktuell Driftinfo". Gör den det?
EcoEl jobbar mot nedre pannan som i dagsläget borde pendla mellan 35 och 55 grader. Ändrar sig alltså inte Panna nedre i Aktuell Driftinfo?
//H
Om tempraturen sjunker i Elpannan ska patronen gå in med tillskott upp till "Elpanna max KW", vilket syns i "Aktuell Driftinfo". Gör den det?
EcoEl jobbar mot nedre pannan som i dagsläget borde pendla mellan 35 och 55 grader. Ändrar sig alltså inte Panna nedre i Aktuell Driftinfo?
//H