1.) Åtminstone varje kväll eller morgon när TV:n står och puttrar på en betalkanal ( t.ex TV4+ ) så kommer det upp en ruta med något liknande detta:
VIACCESS CA-PROMPT
No right to access the video.
Please press exit to return.

Trycker jag på exit så fungerar det bra igen. På Boxer har de ingen aning om vad det beror på. CA-modulen (Dilog 99025) är Boxer-godkänd. TV:n har nollställts och kanalsökts ett par gånger.

2.) Jag får inte ut kortet ur CA-modulen. Det sitter benhårt.
Jag kan inte hitta någon spärr som håller kortet tillbaka. Har även några andra kortläsare (dock inte till Boxer) som det bara är att dra ur kortet ur så jag vet inte varför just denna skulle vara annorlunda.
Kortet går att rucka kanske en halv millimeter så det verkar inte smält fast. Jag har även provat med tyginsvept plattång utan att lyckats rubba kortet.
Kan chipet hakat fast på något vis?

/hydrolift som säkert får sitta i skamvrån när det visar sig att han gjort helt galet...

Det låter som det kommit in någonting mera än bara kortet i läsaren, som "nyper fast" kortet. Något "korn" av en eller ett par millimeters storlek. Tänk i termer av granbarr, häftapparatsclips eller ett litet gruskorn så tror jag vi kommer rätt så nära sanningen.

Det kan också vara det som gör att det blir lite svårare att läsa chipet ordentligt.

CA-modulen brukar kunna tas ut ur TV:n/Boxen och kan då "delas" lite. Då skall det inte vara några bekymmer att få ut kortet. Försök med tången igen.

H
Vad har du för TV? Jag har en Samsung LCD och får samma "larm" ibland, jag har inte försökt att fixa de då jag inte störs av det. Det larmet brukar bara komma upp när man har zappat kanal, aldrig mitt i nåt man tittar på.

Men angående kortet, jag måste böja kortet lite över en klack innan jag får ut det.

Hopplunda skrev:
Vad har du för TV? Jag har en Samsung LCD och får samma "larm" ibland, jag har inte försökt att fixa de då jag inte störs av det. Det larmet brukar bara komma upp när man har zappat kanal, aldrig mitt i nåt man tittar på.

Men angående kortet, jag måste böja kortet lite över en klack innan jag får ut det.
Jo, det är en Samsung LCD. Men det är mitt i programmen för mig.

Men i vilket fall så var jag iväg hos handlaren som provade att få ut det. Det slutade med trasig CA-modul och kort så jag fick nytt bådadera. Det satt som smäck. Jag tog själv i allt jag kunde med en tång.

Jag rapporterar huruvida felmeddelandena återkommer eller inte.

Igår innan jag testade i TV:n så tog jag in och ut kortet några gånger utan problem. Hade det även inne i TV:n en kort stund och tog ut och testade. Allt väl.

Men nu, när jag dels hade på TV:n någon timme igår kväll samt nu på morgonen så sitter det lika fast i CA-modulen.

CA-modulen är ju varm när jag tar ut den men inte utan att man kan ta i den. Så jag tycker inte den kan ha bränt fast.
Det verkar inte som den lossnar om man låter den svalna heller.

Mysteriet tätnar...

Åk tillbaka till handlaren och dissekera de trasiga resterna från gårdagens försök.
Det är ju synd att paja ytterligare en uppsättning i onödan....

/Hasse

Jag fick ut det nu!
Stoppade in en papperslapp ifrån sidan och då släppte friktionen.

Kan det ha varit klet kvar från kortets fastsättning på leveranspappret som gjorde att det satt så benhårt?
Jag tyckte att jag kollade kortet noga innan jag satte in det så att inget sådant fanns kvar.

hydrolift.......papperslapp eller inte papperslapp så är det ett känt problem som Boxer har med Ca-modulerna. Jag har fått mina Dilog moduler utbytta då jag haft samma problem. Kortet satt så hårt att jag knappast ens med tång kunde få ut dom.
Kör nu Ca-muduler av annat märke(dock Boxer godkända) och det går bra.

Samma problem här! Kortet satt som berget.
Tack till tipset om att sticka in nåt från sidan i CA-modulen!
Ett bladmått (0.15mm) instucket från sidan på kortets undersida fixade loss kortet hur lätt som helst!
/M

mattiase skrev:
Samma problem här! Kortet satt som berget.
Tack till tipset om att sticka in nåt från sidan i CA-modulen!
Ett bladmått (0.15mm) instucket från sidan på kortets undersida fixade loss kortet hur lätt som helst!
/M
Ja, just det, bladmåtten har fått ett väldigt uppsving nu på slutet som alternativ till en Victorinox fickkniv. Fixar både Assa-lås och kort...

Jag ringde till Dilog ( http://www.dilog.se/ ) och det kan vara vissa serier som har en plast som smälter/utvidgar sig.
De skickade ett nytt som jag kunde lösa ut hos handlaren. Det har inte uppvisat samma fenomen.

Det verkar ju rätt klantigt att använda plast som smälter/utvidgar sig av värmen.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.