Hej,

jag har nyligen kopplat en BOSCH Blue Line Gen2 PIR till min SPC 4320, men har haft en del falska larm sen början. Ibland står sensor i öppet läge eller växla mellan öppet och stäng i nåstan en timme. Efter en del tester och svärande har jag kanske hittat anledning. Det verkar som att min router som sitter i närheten av sensorn (cirka 2 meter ifrån) gör nån slags interferens. Jag har lagt en bit aluminiumfolie på sida av sensor och då slutade den går i öppet läge.

Är det någon som kan bekräfta min teori eller har mer info om hur routrarna kan påverka en PIR?
 
Har aldrig hört talas om att Blue Line detektorerna, som ju är trådade, skulle kunna påverkas av närheten till en router. Trådlösa detektorer däremot kan påverkas av annan radiotrafik. Vet att PIR ibland kan falsklarma på plötsliga värmeförändringar som t.ex ett elelement eller av solvärrme. Men det skulle bara ge en kort triggning (typ 3 sek), inte att den ligger öppen i en timme.
Har du kollat att du inte har något glapp i anslutningen? I annat fall skulle jag testa med att byta ut enheten.
 
Redigerat:
gol gol skrev:
Har aldrig hört talas om att Blue Line detektorerna, som ju är trådade, skulle kunna påverkas av närheten till en router. Trådlösa detektorer däremot kan påverkas av annan radiotrafik. Vet att PIR ibland kan falsklarma på plötsliga värmeförändringar som t.ex ett elelement eller av solvärrme. Men det skulle bara ge en kort triggning (typ 3 sek), inte att den ligger öppen i en timme.
Har du kollat att du inte har något glapp i anslutningen? I annat fall skulle jag testa med att byta ut enheten.
Jag trodde också det, men sen läste jag genom specs för detektorn att den inte ska påverkas av frekvenser mellan 150 kHz och 2 GHz:

Utdrag ur specifikation för en detektor som visar radiofrekvensstörningsimmunitet mellan 150 kHz och 2 GHz.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då antar jag att allt över det kan störa. Min router WiFi går på både 2,4Ghz och 5GHz och jag har nu testat lite mer och det verkar som att detektor stör när router skickas på 5GHz frekvensen. Ska försöka höra med Bosch om det kan stämma.
 
  • Gilla
gol
  • Laddar…
I Italiese skrev:
Jag trodde också det, men sen läste jag genom specs för detektorn att den inte ska påverkas av frekvenser mellan 150 kHz och 2 GHz:

[bild]

Då antar jag att allt över det kan störa. Min router WiFi går på både 2,4Ghz och 5GHz och jag har nu testat lite mer och det verkar som att detektor stör när router skickas på 5GHz frekvensen. Ska försöka höra med Bosch om det kan stämma.
Jag googlade lite på det och det verkar faktiskt inte vara helt ovanligt problem. Störningarna kan tydligen komma in via både kablaget och elektroniken i PIR:en. Så då får du helt enkelt se till att separera PIR:en och routern.
 
gol gol skrev:
Jag googlade lite på det och det verkar faktiskt inte vara helt ovanligt problem. Störningarna kan tydligen komma in via både kablaget och elektroniken i PIR:en. Så då får du helt enkelt se till att separera PIR:en och routern.
Än så länge har jag löst som i bilden:
Gen2 Quad PIR-rörelsedetektor monterad på en vit vägg med synlig ledning och öppning i väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tidigare hade jag en Blue Line Gen2 Quad PIR Motion Detector, men fick aldrig detta problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.