4 347 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Problem med att ladda acktackar effektivt...
Sida 1 av 2
Tja ,har problem med att få upp tankarna över 78 grader tycker inte att det spelar nån roll hur mycket jag eldar...har läst i en massa inlägg att normalt verkar vara 90-95 grader utom i botten då...känns som om man går miste om en massa värme, tio grader är ju inte lite...
Har en värmebaronen vedolux 30 med två tankar på 750 l vardera och en ackstyrning 3 å kör denna i läge tre på pumpen men pannans temp.mätare kommer aldrig över åttio grader ,är det så att man måste ladda tankarna till åttio grader ända ner å sen fortsätta elda för att pannan skall öka över åttio grader ?? Fattar inte hur alla kommer upp i sådana temperaturer
Undrar även om det är bäst att köra cirkulationspumpen på låg mellan eller högsta hastighet ... har visserligen en sådan som styr hastigheten själv efter behov men ändå :s
MVH Yboss
Har en värmebaronen vedolux 30 med två tankar på 750 l vardera och en ackstyrning 3 å kör denna i läge tre på pumpen men pannans temp.mätare kommer aldrig över åttio grader ,är det så att man måste ladda tankarna till åttio grader ända ner å sen fortsätta elda för att pannan skall öka över åttio grader ?? Fattar inte hur alla kommer upp i sådana temperaturer
Undrar även om det är bäst att köra cirkulationspumpen på låg mellan eller högsta hastighet ... har visserligen en sådan som styr hastigheten själv efter behov men ändå :s
MVH Yboss
Redigerat:
Har du ställt in så att pannan stänger av sig vid 80 grader kanske? Isåfall blir det svårt att ladda högre.
Läste på ett annat inlägg att det inte är optimalt att köra pumpen på ackstyrningen på högsta läget ...... kan det vara det som är felet ???
I anvisningen som följer med den står det att den skall köras i läge tre = det högsta ???
I anvisningen som följer med den står det att den skall köras i läge tre = det högsta ???
Kör pumpen på så låg hastighet som är möjligt utan att den blir överhettad.
Själv kör jag på 2:an på laddomaten och laddar mellan 85-90° enl. termometerna på laddomaten.
Men pannan termometer visar 80-85°C och dom på tankarna likaså.
Så dom vanliga termometrarna kan sklija ganska mycket.
Om du vill kan du kalibrera termometrarna genoma att test dom mot en digital termometer i kokande vatten.
Det går att vrida visaren genom att skruva på änden av insicket (brukar vara endera en mutter eller ett mejselspår)
Själv kör jag på 2:an på laddomaten och laddar mellan 85-90° enl. termometerna på laddomaten.
Men pannan termometer visar 80-85°C och dom på tankarna likaså.
Så dom vanliga termometrarna kan sklija ganska mycket.
Om du vill kan du kalibrera termometrarna genoma att test dom mot en digital termometer i kokande vatten.
Det går att vrida visaren genom att skruva på änden av insicket (brukar vara endera en mutter eller ett mejselspår)
Det kan jag tänka mig, ju kallare "kylvatten" desto större blir sänkningen av rökgaserna.
Men trådskaparen vill ladda tankarna max. Då kan man endera köra pumpen så långsamt som möjligt eller köra den snabbt och värma vattnet "två varv".
Men trådskaparen vill ladda tankarna max. Då kan man endera köra pumpen så långsamt som möjligt eller köra den snabbt och värma vattnet "två varv".
Jaha ja ,borde ha förstått att det finns två läger även inom detta ämne 
Men ni som kör på högsta hastighet får ni upp pannan i nittio grader fast ni matar ut för fullt eller blir det som för mig att pannan bara hamnar på åttio och som sagt får ladda tanken två gånger för att komma upp i nittio graders ??
Men ni som kör på högsta hastighet får ni upp pannan i nittio grader fast ni matar ut för fullt eller blir det som för mig att pannan bara hamnar på åttio och som sagt får ladda tanken två gånger för att komma upp i nittio graders ??
Du laddar tankarna med den temp. som pannan har.
Om laddkopplet eller liknande anording är inställd på att börja tappa av pannans värme dvs också kyla pannan med tankbottenvatten vid en temp kring 70-80 grader (
ganska normalt) så kommer inte acktanken/acktankarna att bli varmare än så förrän de nått den temperaturen i botten, först då kan pannan bli varmare och ev fortsätta ladda med en högre temp.
En lägre hastighet på laddpumpen gör att den kanske inte sas kan "kyla" pannan tillräckligt fort. Det låter som en lite instabil reglerprincip. Vill man ladda med en högre temp bör man istället byta laddkopplets termostat till en som öppnar vid en högre temp, eller använda ett "aktivt" laddkoppel bestående av en motorshunt som man kan ställa in önskat börvärde på laddtempen på...
Men som sagt det vanliga är att man har laddkoppel som laddar tankarna på knappt 80 grader och låter en andra omgång "överladda" om pannan fortfarande brinner då..
Om laddkopplet eller liknande anording är inställd på att börja tappa av pannans värme dvs också kyla pannan med tankbottenvatten vid en temp kring 70-80 grader (
ganska normalt) så kommer inte acktanken/acktankarna att bli varmare än så förrän de nått den temperaturen i botten, först då kan pannan bli varmare och ev fortsätta ladda med en högre temp.
En lägre hastighet på laddpumpen gör att den kanske inte sas kan "kyla" pannan tillräckligt fort. Det låter som en lite instabil reglerprincip. Vill man ladda med en högre temp bör man istället byta laddkopplets termostat till en som öppnar vid en högre temp, eller använda ett "aktivt" laddkoppel bestående av en motorshunt som man kan ställa in önskat börvärde på laddtempen på...
Men som sagt det vanliga är att man har laddkoppel som laddar tankarna på knappt 80 grader och låter en andra omgång "överladda" om pannan fortfarande brinner då..
Okay så då är det ganska normalt alltså att laddomaten knuffar in åttio grader i tankarna å fyller de helt för att sedan ladda om dem en andra vända ??
Det kanske inte är bra för pannan att köra på första läget på laddomaten för att försöka få in varmare vatten i tankarna ca 90 på en gång ??
Förkortar det livslängden på pannan månne tom ?
Det kanske inte är bra för pannan att köra på första läget på laddomaten för att försöka få in varmare vatten i tankarna ca 90 på en gång ??
Förkortar det livslängden på pannan månne tom ?
Det är helt normalt.
Teoretiskt skulle man kunna hävda att ett lägre flöde ger större temperaturskillnader i pannan och därmed större spänningar i plåten. Praktiskt är det nog mer tveksamt, de flesta pannor som byts är fortfarande täta...
Teoretiskt skulle man kunna hävda att ett lägre flöde ger större temperaturskillnader i pannan och därmed större spänningar i plåten. Praktiskt är det nog mer tveksamt, de flesta pannor som byts är fortfarande täta...
Förresten, varför står det i manualen att man ska skall köra pumpen på högsta hastighet ?
Är det för att de garderar sig mot problem i fall man skulle ha en kraftig panna kopplad till för lite vattenmängd eller är det den effektivaste hastigheten att ladda tankarna på....?
Är det för att de garderar sig mot problem i fall man skulle ha en kraftig panna kopplad till för lite vattenmängd eller är det den effektivaste hastigheten att ladda tankarna på....?