Jag har en 450x som jag installerade förra sommaren(2016) och tror jag ligger runt 900m kabel. Den har lyst blått hela tiden men fungerat. Fick stänga av GPS delen i den, för den snurra bara till det. Sen minska laddstationens radio signal för laddning. Maskinen ville gå igenom en byggnad när den kom så pass när att radiosignalen gick fram. När jag satte den på minsta så följde den guideslingan ända fram.

Kan man få fram nån längd på dessa, eller nån vettig info?

En skärm på en Husqvarna 450x robotgräsklippare som visar inställningar och signalstyrkor, omgivet av gräsrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdisplay på en Husqvarna 450x robotgräsklippare med inställningsmeny och signalstyrka som visar 100.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärm på en Husqvarna 450x robotgräsklippare med tekniska värden för signalstyrka och beskrivning av antennjusteringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur gick det för ts då? eller är problemet inte löst?
 
B Benny skrev:
Jag köpte en Autower 450X av en husqvarna återförsäljare jag fick ett fast pris med installation den blev installerad 19-5-2016
Jag har en stor tomt
Signal kabeln är nu på ca 800 meter från början var den på 925 meter
Guidekabeln är på 52+125 meter och 450X har problem att hitta kabeln
Laddstationen lyste med blå lampa enligt installatören var det bra då är allt som det ska sa han.
Roboten började klippa och efter ett par dagar blev det fel "ingen sling signal"
Samt den larmar den för "fel utanför arbetsområde"
Dock står roboten innanför slingan mitt på gräsmattan
Larmet kommer med ett par dagars mellanrum

Börjar googla blå lampa som visar sig betyda dålig signal
Ringer upp återförsäljaren som nu säger att husqvarna 400 serie har problem med sina
Laddstationer antingen får man sätta en äldre laddstation eller byta ut kretskortet i
Laddstationen.

Jag undrar om han har använt sig av rätt signal kabel
Han har använd sig av 800 meter av husqvarna 2,7 mm kabel med kärna av aluminium
Samt 200 meter av denna [länk]
Signalkabel Premium (kopparkärna), 200 m

När jag påpekade att det är dålig signal och felet beror på fel kabel så säger han att det är inget fel på kabeln så han kommer och drar up ca 125 meter kabel runt öar
Och kopplar en mängd skarv kopplingar
Så nu har jag ca 800 meter signal kabel
Men forfarande blå lampa installtören hävdar att det är inget fel på kabeln
Han säger också att det är inget fel om lampan lyser blå

Jag kontaktade grimholms som säljer signal kabel som säger att den kabeln som använts ska vara i mindre installationer
Han rekomenderar alltid att använda en HD-kabel vid stora installationer som har en kärna av koppar som ger 40% mindre signal förluster
Grimsholms förklarar också att installationer över 500 meter så rekommenderar dem en bättre kabel en så kallad HD-kabel

När jag säger till installatören att koppar kabeln ger bättre signal så slår han det bara ifrån sig det som nonsens
Han säger det gör absolut ingen skillnad på koppar kabel eller aluminium kabel
Det har han fått bekräftat av husqvarna säger han

Jag är missnöjd med att han använde sig av en tunnare signalkabel av aluminium
Jag tycker att han borde använda sig av en så kallad HD-kabel med koppar kärna

Jag vill att att den gröna lampan ska lysa grön så att den indikerar inget fel
Och att roboten ska klippa utan signal fel

Vad kan jag kräva av en installation?
Kan jag kräva att en ny installation görs med den grövre HD-kabeln av koppar kärna?
Är det ok att byta ut laddstation till en 300 serie eller byte av kretskort till 300 serien?
Känns som det är fel på produkten om det ska behövas

Om jag köper 2 HD-kabel rullar på 500 meter och kopplar ihop dem till laddstationen om då laddstationen lyser grön
Har jag då rätt att reklamera kabeln och installations kostnaden?

Vad har jag för rättigheter och hur går jag tillväga?

Eller ska det vara så här?
Har små problem med
prototypen prototypen skrev:
Man fixar till det själv.

Protte
Är nog så är för 5000 kvadrat äller
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.