Protte är säkert på rätt spår. Låter väldigt rimligt. Många som lurar sig på färgen och förtennat är ju helt klart det vanligaste i robotinstallationer och lätt att lura sig på för den som inte är insatt. Sen tror jag säkert många åf snålar in på kvalité på kablen. Varje krona räknas och i många fall märker kunden ingen skillnad. Men ska man dra upp en anläggning på 5000m2 och många meter kabel då går det inte med vilken skit som helst. Då gör även en liten skillnad stor betydelse i slutet.
 
Installatören skall lämna dig med en fungerande installation. Inget snack om saken. Vill inte installatören göra det så reklamera hos din lokala konsumentvägledare.
 
prototypen skrev:
Jag skulle gärna se en länk till att det finns kabel av aluminium, jag har sökt på nätet, ingenstans att det är aluminium i begränsningskabeln.
Det är i allmänhet bekymmer att kontaktera alu då oxiden inte leder ström och är väldigt hård så, nej jag vill ha bevis att det är aluminium.

Vad jag hellre tror på är att tråden är förtennat och tenn har en ljusgrå färg, som aluminium..........

Vad jag sett så har Husqvarna en tunnare ledning, men jag tror att det fortfarande är koppar......

Protte
Ja du har rätt i det
Det ska vara förtennad kopparkabel i husqvarna 2,7 mm kabel
Jag blandade ihop det
 
quick skrev:
Protte är säkert på rätt spår. Låter väldigt rimligt. Många som lurar sig på färgen och förtennat är ju helt klart det vanligaste i robotinstallationer och lätt att lura sig på för den som inte är insatt. Sen tror jag säkert många åf snålar in på kvalité på kablen. Varje krona räknas och i många fall märker kunden ingen skillnad. Men ska man dra upp en anläggning på 5000m2 och många meter kabel då går det inte med vilken skit som helst. Då gör även en liten skillnad stor betydelse i slutet.
Ja protte har rätt
Husqvarna 2,7 mm kabel är förtennad kopparkabel
 
Jag tycker inte vi ska skriva kvalitet, koppar är koppar men koppar är dyrt och kan man i 99 fall av 100 klara sig med 1 mm2 så sparar man några sköna slantar, men så kommer då Benny som får problem.

Protte
 
Det finns ju en anledning att husqvarna har en tjockare signal kabel
Och maxlängden på 450X är ju 800 meter
Och det är ju deras största robot
Det borde ju vara självklart att den tjockare kabeln använts till den största roboten kan jag tycka
 
Ja det är bara att hoppas att Bennys åf håller samma höga och jämna kvalité som koppar så kommer detta lösa sig. Betala man dom pengarna så ska det bara funka. Men sen kan allt strula å det är då man skiljer agnarna ifrån vetet. Löser dom det smidigt så har dom fler kunder. Inte, ja då har dom färre.
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Jag tycker inte vi ska skriva kvalitet, koppar är koppar men koppar är dyrt och kan man i 99 fall av 100 klara sig med 1 mm2 så sparar man några sköna slantar, men så kommer då Benny som får problem.

Protte
Nån får ju vara först
Varför tror du att husqvarna har olika dimensioner på sina signalkablar
Det borde ju vara onödigt om ditt resomang håller
En kabel med mer koppar i har väl högre kvalitet!
 
Redigerat:
Inte kvalitet men kvantitet

En kabel 1 mm2 med PE isolering har samma kvalitet som en 1,5 mm2 med PE isolering. Att den har lägre resistans är en annan femma.

En Volvo med D3 motor har samma kvalitet som en Volvo med D5 motor men det är mer att gasa med.

Protte
 
Jag funderar på husqvarna kabel det ska vara förtennad kopparkabel i husqvarna 2,7 mm kabel
Det uppgav husqvarna när jag frågade i ett mail till dem
Men när jag klippte av tråden då ser man ju ingen koppar det gör jag inte heller om jag skrapar på tråden
Ska man inte göra det?
Hur ser jag om där är koppar i tråden?
 
prototypen skrev:
Inte kvalitet men kvantitet

En kabel 1 mm2 med PE isolering har samma kvalitet som en 1,5 mm2 med PE isolering. Att den har lägre resistans är en annan femma.

En Volvo med D3 motor har samma kvalitet som en Volvo med D5 motor men det är mer att gasa med.

Protte
Jag trodde att kvaliten på kabeln blev bättre med lägre resistans dvs med mer koppar i kabeln
Har du någon terori om varför husqvarna har en tjockare signal kabel
Och när den ska användas?
 
prototypen skrev:
Jag tycker inte vi ska skriva kvalitet, koppar är koppar men koppar är dyrt och kan man i 99 fall av 100 klara sig med 1 mm2 så sparar man några sköna slantar, men så kommer då Benny som får problem.

Protte
Jag bumpar mitt eget inlägg, det är pengar det handlar om.
Till långa kablar behöver man grov kabel för att få genom tillräckligt med ström, men koppar kostar.
Kan man snåla in så gör man det därför har HQ två typer.

Alternativt så höjer man spänningen till slingan och ändå får genom tillräckligt med ström så titta vad transformatorn ger.
Är det 24 V som min?

Protte
 
prototypen skrev:
Jag bumpar mitt eget inlägg, det är pengar det handlar om.
Till långa kablar behöver man grov kabel för att få genom tillräckligt med ström, men koppar kostar.
Kan man snåla in så gör man det därför har HQ två typer.

Alternativt så höjer man spänningen till slingan och ändå får genom tillräckligt med ström så titta vad transformatorn ger.
Är det 24 V som min?

Protte
Husqvarna har väl två olika kablar för att den tjockare kabeln inte behövs i en mindre installation
Jag tycker att det är installatören som snålat in på kabeln när husqvarna har två olika kablar att välja på så valde han att använda den biligaste
Min laddare ger 28 V
 
prototypen skrev:
En Volvo med D3 motor har samma kvalitet som en Volvo med D5 motor men det är mer att gasa med.

Protte
Det är exakt samma motor, firmware som skiljer....
 
Henke2 skrev:
Det är exakt samma motor, firmware som skiljer....
Inte för att det har med tråden att göra men nej!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.