prototypen skrev:
Det finns ett enkelt sätt att avgöra prestanda på din slinga, mät resistansen och höra med HQ vad maxvärdet är.

Protte
Enligt husqvarna var 16 ohm inga problem

Deras grövre sling kabel är för offentliga miljöer där det kör traktorer och fordon enligt husqvarna

Dem bekräftar att det är något problem med deras
laddstation
Jag är den 12 som har samma problem
Dem tycker jag ska ha en äldre laddstation tills dem har löst problemet därefter byter dem ut kretskortet så förstod jag dem
Dem hävdar samtidigt att det inte är något fel
Och har jag problem så får jag ta det med återförsäljaren
 
Benny skrev:
Jag har pratat med husqvarna dem gillade inte att dem hade använt sig av en annan tillverkare av kabel hos mig husqvarna och grimsholms
Läser man under garanti så skall oginal delar användas

Enligt husqvarna så är det bara 12 laddstationer som lyser blå och en av dem är min
Så då är du väl numer 13

Tillfälig lösning säger dem att man ska ha en äldre laddstation från 330

Dem säger bara att man får lösa problemet med återförsäljaren


Knepigt om det inte är flera?
Står ju t om i instruktionsboken att lyser det blått är det svag signal men kan fungera ändå.
 
robban22 skrev:
Knepigt om det inte är flera?
Står ju t om i instruktionsboken att lyser det blått är det svag signal men kan fungera ändå.
Tycker att det bara är att skicka ut en ny laddstation
om det nu är det som är felet
Jag tror det är fel på samtiga laddstationer till 450X
 
Benny skrev:
Tycker att det bara är att skicka ut en ny laddstation
om det nu är det som är felet
Jag tror det är fel på samtiga laddstationer till 450X
Kan ju faktiskt vara så.
Får höra av mig till dem så får de en till så måste de ju ta tag i problemet om alla hör av sig.
 
robban22 skrev:
Kan ju faktiskt vara så.
Får höra av mig till dem så får de en till så måste de ju ta tag i problemet om alla hör av sig.
Ja det är bra om du gör det
Fråga varför dem inte bara skickar ut en ny laddstation till 450X
 
Om det nu är någon barnsjukdom som det brukar heta när modellen är ny för året så kanske problemet finns på samtliga men det kanske inte är så många som har så lång kabel så det märks. Är det då troligtvis samma problem på en ny station så är det väl tämligen meningslöst att byta. Lyser lampan blått men det ändå funkar så kan man väl avvakta tills det finns en bättre lösning på problemet. En lösning är säkert redan på gång men om fler hör av sig så lär det bli än mer prioriterat. Speciellt när det gäller flaggskeppet i Automower familjen.
 
quick skrev:
Om det nu är någon barnsjukdom som det brukar heta när modellen är ny för året så kanske problemet finns på samtliga men det kanske inte är så många som har så lång kabel så det märks. Är det då troligtvis samma problem på en ny station så är det väl tämligen meningslöst att byta. Lyser lampan blått men det ändå funkar så kan man väl avvakta tills det finns en bättre lösning på problemet. En lösning är säkert redan på gång men om fler hör av sig så lär det bli än mer prioriterat. Speciellt när det gäller flaggskeppet i Automower familjen.
Jag förstår det men då ska dem inte påstå att det är en liten del av 450X som har problemet
Och att dem som han sa håller på att arbeta men en lösning till just min maskin låter mindre troligt
Det är nog en lösning till samtliga 450X eller hela 400 serien

Problemet är ju också att den larmar för sling fel inte bara en blå lampa
Maskinen stannar och man måste gå fram och starta upp den
 
Redigerat:
Benny skrev:
Jag förstår det men då ska dem inte påstå att det är en liten del av 450X som har problemet
Och att dem som han sa håller på att arbeta men en lösning till just min maskin låter mindre troligt
Det är nog en lösning till samtliga 450X eller hela 400 serien
Ja det hela låter ju lite märkligt. Men alla kanske har felet men många har inte symtomen? Hade det nu bara varit ditt kretskort i laddstationen som var kass så hade man väl bara bytt det. Så hade det varit ur världen men så enkelt verkar det ju inte vara. Kan ju vara samma kort i hela 400 serien men det märks aldrig på en 420 t.ex. för den har bara en guide mot 450:ins tre. Och du sällan kommer upp i samma långa mängd kabel. Ja det är bara att jaga på din åf. Så dyra grejer ska vara riktigt. Men allt kan ju strula lite oavsett pris.
 
Då jag tror att felaktig kabel har använts så frågar jag andra levrantörer om signal kablar
Vad som är rätt och fel vet jag inte men svaren är lite olika tycker jag

Jag frågade husgvarna om deras signal kabel 800 meter 2,7 mm
Dem säger att det är en förtennad koppar kabel
Och dem säger att det blir ingen skillnad på ohmen med deras kraftigare kabel
Den kraftigare kabeln används till offentliga
Installationer där traktorer och fordon vistas
Jag säger att jag inte ser någon koppar när jag skrapar på deras kabel
Det kan man inte se på en kabel säger dem
Dem vill inte prata mer kabel med mig

Jag frågar i mail till en konkurent av sling kabel angående signal kabel från husqvarna
Husqvarna signal kabel 800 meter 2,7 mm
Se svar nedan

Det är en kopparklädd aluminiumkabel (copper clad aluminium).
https://en.wikipedia.org/wiki/Copper-clad_aluminium_wire

Kärnan (huvuddelen av ledarmaterialet) är aluminium och utanpå detta finns ett tunt lager med koppar och ett tunt lager med tenn. Om det hade varit kopparkärna i Husqvarnas kabel hade motståndet varit betydligt lägre än 18,76 ohm per 1000m.

Anledningen till att man gör kablar av aluminum är framförallt två:
Aluminiumpriset är betydligt mycket lägre än kopparpriset
Aluminium väger mindre än koppar – därav används aluminum ofta i luftledningar
Skillnaden jämfört med vår heavy duty är alltså att kärnan är koppar rakt igenom i heavy duty-kabeln och det är det som gör att resistensen blir så mycket lägre.

Och ja – det är 800m-rullen som vi pratar om. Dom har också en heavy duty-variant men den har dom (iaf tidigare) sålt på 500m-rulle. Och om det hade varit den som hade använts hos dig hade du inte haft 16ohms motstånd i din slinga. Det hade legat på 10-11 ohm.
 
quick skrev:
Ja det hela låter ju lite märkligt. Men alla kanske har felet men många har inte symtomen? Hade det nu bara varit ditt kretskort i laddstationen som var kass så hade man väl bara bytt det. Så hade det varit ur världen men så enkelt verkar det ju inte vara. Kan ju vara samma kort i hela 400 serien men det märks aldrig på en 420 t.ex. för den har bara en guide mot 450:ins tre. Och du sällan kommer upp i samma långa mängd kabel. Ja det är bara att jaga på din åf. Så dyra grejer ska vara riktigt. Men allt kan ju strula lite oavsett pris.
Allt kan strula men man vill ju att dem löser det på bästa sätt
Jag har 800 meter kabel
Guide kablar är 2 st installerade 52 meter och 123
Meter
Hela 400 serien har samma max längder på slingan
Skillnaden är bara att 450 har 3 guide slingor
 
800meter är Max rekommenderade längd. Lägger man till några skarvar och kabel av okänd kvalité så kanske det inte är så konstigt att lampan lyser blått? Blir signalen då lite svag och det finns områden på gräsmattan där kablen är väldigt långt iväg (max 35m ifrån kabeln oavsett på klippytan) så är det kanske inte så konstigt att du har dom problemen du har? Ett kort ifrån en äldre 330X kanske då är lite starkare och klarar det bättre. Där av den rekommendationen? Hade varit intressant att bara koppla på en 800 metersrulle på laddstationen för att se vad lampan visar då.
 
quick skrev:
800meter är Max rekommenderade längd. Lägger man till några skarvar och kabel av okänd kvalité så kanske det inte är så konstigt att lampan lyser blått? Blir signalen då lite svag och det finns områden på gräsmattan där kablen är väldigt långt iväg (max 35m ifrån kabeln oavsett på klippytan) så är det kanske inte så konstigt att du har dom problemen du har? Ett kort ifrån en äldre 330X kanske då är lite starkare och klarar det bättre. Där av den rekommendationen? Hade varit intressant att bara koppla på en 800 metersrulle på laddstationen för att se vad lampan visar då.
Enigt husqvarna är det inte kabeln som är problemet skarvarna är husqvarnas orginal
Ja jag har föreslagit att koppla på en 800 meter kabel men dem säger bara att det blir ingen skillnad
Husqvarna sa att dem hade prövat 900 meter kabel
utan problem med 300 serien
Grimsholm har återförsäljare som säger att de har installerat 1300-1400 meter kabel av sina tjocka koppar kabel till 300 serien utan problem

Menar du 35 meter från laddstation till kabel?
 
Nä alltså klipparen känner ju alltid av signalen ifrån slingan oavsett var på tomten den befinner sig. Kommer den då förlångt ifrån slingan. T.ex. precis i mitten på en tomt som är helt kvadratisk 80x80meter då har du 40 meter till närmsta slinga. Och då kommer den stanna och larmar för ingen slingsignal. Det maxavståndet står som 35 meter i manualen. Men är väl säkert marginal på det oxå precis som slingan då tydligen. Men jag förstår inte riktigt problematiken. Om dom nu säger att det är kortet i laddstationen det är fel på och inte kabeln varför byter dom det då bara inte mot ett som fungerar?
 
quick skrev:
Nä alltså klipparen känner ju alltid av signalen ifrån slingan oavsett var på tomten den befinner sig. Kommer den då förlångt ifrån slingan. T.ex. precis i mitten på en tomt som är helt kvadratisk 80x80meter då har du 40 meter till närmsta slinga. Och då kommer den stanna och larmar för ingen slingsignal. Det maxavståndet står som 35 meter i manualen. Men är väl säkert marginal på det oxå precis som slingan då tydligen. Men jag förstår inte riktigt problematiken. Om dom nu säger att det är kortet i laddstationen det är fel på och inte kabeln varför byter dom det då bara inte mot ett som fungerar?
Klipparen har stannat cirka 7-8 meter från slingan.
Det är ju det jag inte heller begriper
Därför tror jag att dem inte har någon lösning på problemet
Annars hade dem ju bara bytat kretskortet

Min tomt är ca 50x100 meter
 
Redigerat:
Benny skrev:
Klipparen har stannat cirka 7-8 meter från slingan.
Det är ju det jag inte heller begriper
Därför tror jag att dem inte har någon lösning på problemet
Annars hade dem ju bara bytat kretskortet

Min tomt är ca 50x100 meter
Ja det låter ju allt märkligt. Låter ju nästan som glapp i kabeln om det bara hänt några gånger. Gå över alla skarvar och kolla så dom är riktigt och ordentligt tryckta. Men det är väl redan gjort. Men egentligen så ska du inte göra nått annat än att jaga på din åf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.