Hej jag försöker ta bort ett element i mitt badrum. In och ut på värmen är stängd till mitt radhus med central fjärrvärme. När jag skruvar på muttern för att komma åt avstägningen på returen på elementet så sprutar det vatten, det ska det väll inte gjöra. Jag lånar en bild av Tommy B på ett liknande element översta bilden vid pilen B.http://goto.glocalnet.net/naff/radiator.html
Tacksam för snabb hjälp.
 
Redigerat:
Länken fungerar inte, så jag vet inte vilket elementet är, men jag kan ialla fall ge några allmänna tips.

Trycket i ledningarna blir kvar trots att du stängt av huvudkranen. Börja med att lossa på avluftningsventilen på elementet, ha ett kärl under. När det inte "pyser" och inte kommer ut vatten längre, gör du samma sak på de övriga elementen på samma stam. När detta är klart, har du "tryckutjämnat" systemet.

Stäng avluftningsventilerna igen. Lossa den övre kopplingen till elementet, du vill ta bort. Tänk nu på att elementet är fullt med vatten, så när du kopplar loss den nedre kopplingen kommer allt vatten i elementet att rinna ut om du inte snabbt tippar det, men det gör kanske inte så mycket om du är i badrummet. :)
 
Nu har jag ändrat länken till bilden.
Jag har en våning med element över detta element. Så om jag öppnar avluftningen nere i badrummet så tömmer jag väll alla element över detta.
 
Rådhusägare skrev:
Nu har jag ändrat länken till bilden.
Jag har en våning med element över detta element. Så om jag öppnar avluftningen nere i badrummet så tömmer jag väll alla element över detta.
Ok, Börja då med övervåningen. Se till att radiatorventilen för inkommande värme är öppen vid avluftningen (gömde säga det i förra inlägget). Stäng därefter avluftningen och radiatorventilen på samtliga element på övervåningen som ligger på denna stam.

Om nu systemet är tätt så skall elementen i övervåningen inte påverka de i våningen under. Gör på samma sätt med elementen på undervåningen innan du lossar den övre anslutningen på elementet du vill ta bort.
 
Tack för svaret.
Jag ska prova att avlufta elementen. Jag som trodde att det skulle finnas en avstägning på returen under muttern men det kanske inte finns det på allla element.
 
H
Stänger du den övre kranen samt tar bort locket och stängeer den nedre ventilen så har du stoppat vattnet till och från elementet. Att den nedre sprutar vatten är på grund av att de läcker lite. När du har skruvat ner den i botten så sätt på locket igen. Du har dock ett antal liter vatten kvar i elementet, vatten som dessutom kan vara svart. Har själv den typ av avstängning och flyttade på 9 element förra veckan. Jag kunde dock tömma systemet på lägsta punkten då jag skulle dra om alla rör.
 
Rådhusägare skrev:
Tack för svaret.
Jag ska prova att avlufta elementen. Jag som trodde att det skulle finnas en avstägning på returen under muttern men det kanske inte finns det på allla element.
Som du beskrev det så "sprutar det vatten" när du lättar på täcklocket. :) Då finns det ingen ventil där utan det är istället en vanlig t-koppling med täcklock, (av någon anlednig). Men om det istället "rinner" lite vatten utan särskilt tryck har du säkert en ventil där under och saker och ting blir genast lite lättare. :D

Prova att skruva av, du kan ju inte bli annat än blöt och svart. :D
 
Det är mer tryck än att det bara rinner lite, så det kanske bara är en T koppling. Vattnet som kommer ser ganska rent ut.
 
Rådhusägare skrev:
Det är mer tryck än att det bara rinner lite, så det kanske bara är en T koppling. Vattnet som kommer ser ganska rent ut.
När du är klar, berätta gärna hur det gick och vilken metod du valde.
 
Nu har jag försökt att ta bort trycket i systemet genom att avlufta elementen. Men det verkar som att min avstägning på returen i källaren inte håller tätt. Efter att jag tappat ut ca 2,5 liter vatten på mitt översta element så har jag fortfarande tryck. Sedan kände jag på den avstägna returen i källar och då var den VARM. Jag får nog lov att stänga av värmen i våran gemensamma central i radhuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.