S Elisabet Kristensson skrev:
Ändringen jag ska göra är enkel. Ändra användning från lokal till bostad i en del där det tidigare har varit bostad. Det är kommunen som gör det så komplicerat.

De gör det så komplicerat att jag inte kan få reda på vilka regler och krav de ställer för ett godkänt bygglov utan jag ska istället vända mig till en konsult för att få svar.
Jag tror att du ser på det hela fel. Det är inte kommunen som medvetet gör det svårt för dig, det är befintliga förhållanden och lagen som gör det svårt. Att de eventuellt ”gjorts fel” tidigare är inte anledning nog att fortsätta.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Jag tror att du ser på det hela fel. Det är inte kommunen som medvetet gör det svårt för dig, det är befintliga förhållanden och lagen som gör det svårt. Att de eventuellt ”gjorts fel” tidigare är inte anledning nog att fortsätta.
Eligt PBL så är ändrad användning ett enklare ärende och behöver en enkel kontrollplan
rättelse enligt boverket är det det men är väl i praktiken samma sak
 
Claes Sörmland
S Elisabet Kristensson skrev:
Eligt PBL så är ändrad användning ett enklare ärende och behöver en enkel kontrollplan
rättelse enligt boverket är det det men är väl i praktiken samma sak
Var läser du detta i PBL? Jag har inte hittat lagstöd för det.
 
Jag håller på dig Elisabet, oavsett vad vissa andra anser så finns det faktiskt drygskåp på olika positioner i vissa kommuner, du tycks ha råkat ut för en sådan. I min egen kommun är just byggnadsnämnden ett praktexempel på hur det SKA fungera, hjälpsamma och försöker underlätta i stället för att försvåra.
Miljö och hälsa i samma kommun för ett antal år sedan var däremot en katastrof för alla näringsidkare i restaurangbranschen, med orimliga krav och total brist på förståelse. Denna person fick gå...
Jag har förståelse för bestämmelser i viss grad, men en handläggare ska faktiskt också ta med sitt sunda förnuft till jobbet på morgonen och inte lämna det i hallen hemma.
Jag anser att man ska vara lite rebellisk, annars blir det bara värre.

Mike
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var läser du detta i PBL? Jag har inte hittat lagstöd för det.
som jag skrev så var det inte i PBL
 
Vad är det som behöver göras för att uppfylla dagens krav på bostad? Tidigare skrev du att allt är klart och inte en enda spik behöver slås i, men sen framkommer det att sovrum och badrum är på övervåningen.
 
Jag har ingenting emot att ha en KA!!
Jag vill veta varför och har fått 3 svar
1. Jag klarar inte av att göra en kontrollplan
2. behövs för att bygga badrum
3 behövs för att jag ska få reda på vilka handlingar som behövs.
Jag förstår på många av er att ni tycker att det är adekvata svar som uppfyller PBL angående att en handläggare ska informera och vägleda.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
S Elisabet Kristensson skrev:
som jag skrev så var det inte i PBL
Nu förstår jag inte alls vad du menar. Men jag repeterar.

PBL ställer krav på KA vid ändrad användning av lokal. Undantag för enklare ärenden så att KA inte krävs kan göras för små ändringar i en- och tvåbostadshus men det lär inte gälla när en lokal ska bli ett enbostadshus som i ditt fall.
 
  • Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Googla fram mallar och exempel på kontrollplaner, skriv en egen och lämna in tillsammans med övriga handlingar. Duger den inte åt kommunen så får du justera utifrån deras synpunkter.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad är det som behöver göras för att uppfylla dagens krav på bostad? Tidigare skrev du att allt är klart och inte en enda spik behöver slås i, men sen framkommer det att sovrum och badrum är på övervåningen.
rummen finns där men jag vill inte göra bostaden större än vad som behövs.

Jag trodde först att jag behövde ändra användning i hela huset för att kunna byta fönster men har nu läst i PBL att så inte är fallet. Fick reda på att allt hängde samman i ett bygglov. Jag kan inte dela upp det. Lite mitt eget fel som misstolkat men det var inte särskilt tydligt. Varför ska jag göra saker jag inte vill ha för att de vill att jag ska ansöka om ytterligare bostad istället för utökad bostad. De kan inte motivera sitt beslut citat "
Eftersom byggnaden ligger planstridigt på mark som inte får bebyggas är detta den enda åtgärd som kan ske med byggnaden."
Visst är det så accepterar jag det men jag vill veta varför. De står i PBL att de ska motivera sina beslut.

På vilket sätt i lagen gör det att ytterligare bostad kan beviljas men inte utökad

PBL
32a §
Bygglov får ges för en åtgärd på mark som enligt detaljplanen utgör kvartersmark för allmänt ändamål, även om sökanden inte är ett offentligt organ.

Om det allmänna ändamålet inte är närmare angivet i en plan, får dock bygglov enligt första stycket ges endast om åtgärden innebär att fastigheten och det byggnadsverk som åtgärden avser används för det allmänna ändamål som fastigheten och byggnadsverket senast har använts för eller enligt senast beviljade bygglov har anpassats till utan att den avsedda användningen kommit till stånd.

Trots andra stycket får bygglov ges för en åtgärd som innebär en liten avvikelse från den senaste eller avsedda användningen. Bygglov får dock inte ges om åtgärden kan antas medföra
1. betydande miljöpåverkan, eller
2. begränsning av rättighet eller pågående verksamhet i omgivningen. Lag (2014:900) .
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
PBL ställer krav på KA vid ändrad användning av lokal. Undantag för enklare ärenden så att KA inte krävs kan göras för små ändringar i en- och tvåbostadshus men det lär inte gälla när en lokal ska bli ett enbostadshus som i ditt fall.
Jag har, som sagt var, sökt och fått bygglov för exakt samma sak med egenkomponerad kontrollplan och mig själv som KA. Rent tekniskt kan ju min kommun ha gjort fel som godkände det, men det tror jag inte.
 
  • Älska
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jag har, som sagt var, sökt och fått bygglov för exakt samma sak med egenkomponerad kontrollplan och mig själv som KA. Rent tekniskt kan ju min kommun ha gjort fel som godkände det, men det tror jag inte.
Frågan är väl om det berör ett en- eller tvåbostadshus i ditt respektive TS fall. Då kan det finnas lagrum.

Vilket lagrum hänvisade din kommun till i sitt beslut? Jag utgår från att ditt lov gavs efter att 2010 års PBL gick laga kraft så vi inte pratar om äpplen och päron.
 
Redigerat:
BirgitS
S Elisabet Kristensson skrev:
För mig har det blivit en princip fråga med KA. Jag behöver KA för att upprätta en kontrollplan för det klarar du inte av. Det säger hon till mig direkt.
Nu har ju ingen här utom du hört/sett all kommunikation mellan dig och handläggaren. Kan det vara så att hon har upplevt att hon inte kan förklara för dig tillräckligt bra vad som gäller ang. kontrollplanen, eller att hon inte tycker att du har satt dig in i vad som krävs tillräckligt mycket på egen hand, och därför hoppas att en KA skulle kunna göra det på ett annat sätt?
Att hon tycker att du behöver en KA som stöd och inte för att det är ett lagkrav?
Jag menar inte att hon har rätt, för det vet jag inte något om, utan vill bara ge en annan infallsvinkel.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Frågan är väl om det berör ett en- eller tvåbostadshus i ditt respektive TS fall. Då kan det finnas lagrum.

Vilket lagrum hänvisade din kommun till i sitt beslut? Jag utgår från att ditt lov gavs efter att 2010 års PBL gick laga kraft så vi inte pratar om äpplen och päron.
Fastigheten var taxerad som 325 Hyreshusenhet, lokaler. Bygglovet för att göra om det till bostad/småhus söktes 2017.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Fastigheten var taxerad som 325 Hyreshusenhet, lokaler. Bygglovet för att göra om det till bostad/småhus söktes 2017.
Taxeringskoden har inget att göra med bygglovet, det är bara för Skatteverkets statistik. Man söker bygglov för ändrad användning med bas i den faktiska senaste användningen.

Här har Boverket gjort en redovisning om vad en- och tvåbostadshus är för något. Viktigt för TS:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...atgarder/en--och-tvabostad_tomt/en_tvabostad/
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.