22 015 läst · 248 svar
22k läst
248 svar
Privat ägd fastighet och bostad på allmän platsmark
Jag hitta bra information om kontrollplaner på Avestas hemsida
https://avesta.se/bygga-bo-och-milj...ch-boende/bygglov-och-tillstand/kontrollplan/
"Nedan finns exempel på kontrollplaner för olika enklare ärenden där kontrollansvarig vanligtvis inte krävs. Det finns även en mall som du kan använda när du upprättar din kontrollplan."
Jag har börjat förstå att lagen gäller inte lika i landet. Att allt handlar om hur enskilda väljer att tolka lagen.
https://avesta.se/bygga-bo-och-milj...ch-boende/bygglov-och-tillstand/kontrollplan/
"Nedan finns exempel på kontrollplaner för olika enklare ärenden där kontrollansvarig vanligtvis inte krävs. Det finns även en mall som du kan använda när du upprättar din kontrollplan."
Jag har börjat förstå att lagen gäller inte lika i landet. Att allt handlar om hur enskilda väljer att tolka lagen.
Just bygglov verkar vara det minst rättssäkra som finns i Sverige just nu. Det verkar vara helt upp till den enskilde handläggaren att tolka regler och planer helt godtyckligt. Sen ska beslut fattas av politiskt tillsatta lekmän som driver sina egna agendor.
Jag menar att lagen, PBL, är ganska tydlig. Det finns en säkerhetsaspekt i lagen, dvs att ingen ska bo i en bostad som inte uppfyller krav på hygien, utrymningsvägar, brandsäkerhet, VVS mm. Det tycker jag vi ska vara glada för. Likadana regler gäller i EU, iaf i Portugal där vi byggt hus.
Att ändra användningsområde från lokal till bostad är en stor skillnad på alla vis. Att bygglov krävs tycker jag är självklart, att de säkerhetsaspekter som jag nämnt ovan krävs, är också nödvändigt.
Du behöver en KA som går igenom din byggnad och försäkrar dig att den uppfyller kraven för att omklassas till en bostad. För att Skatteverket ska omklassas din fastighet till bostadsfastighet behövs en detaljplaneändring.
Förstår att du är av annan uppfattning. Men det bästa du kan göra är att arbeta utifrån de förutsättningar du har.
Att ändra användningsområde från lokal till bostad är en stor skillnad på alla vis. Att bygglov krävs tycker jag är självklart, att de säkerhetsaspekter som jag nämnt ovan krävs, är också nödvändigt.
Du behöver en KA som går igenom din byggnad och försäkrar dig att den uppfyller kraven för att omklassas till en bostad. För att Skatteverket ska omklassas din fastighet till bostadsfastighet behövs en detaljplaneändring.
Förstår att du är av annan uppfattning. Men det bästa du kan göra är att arbeta utifrån de förutsättningar du har.
Jag har inga problem med att det ska behövas bygglov. Självklart ska de normer som finns vara uppfyllda. De har gjort det så komplicerat och provocerat mig med att det första han gör kritisera att jag har olika symboler för dörrarna. Han håller på i en minut om detta trots att jag upprepade gånger säger att vissa dörrar är nya andra befintliga. Jag har en lång lista över alla dumheter han kläckte ur sig under en timme långt besök där vi endast fick svar på en fråga - vad kostar ett bygglov.Hemmakatten skrev:
10 § Trots 9 § krävs det inte någon kontrollansvarig i fråga om
1. små ändringar av en- eller tvåbostadshus, om byggnadsnämnden inte beslutar annat,
Det är kommun själv som bestämmer. Andra kommuner har gjort det enklare.
Vi måste ansöka om ytterligare bostad och inte utökad bostad. Köket på ovanvåningen ska rivas och vi ska ha en öppen trappa upp till ovanvåningen. De känns like meningslöst att brandklassa taket och sedan är det öppet upp.
Fastigheten är småhusenhet 220
Såklart är det den enskilde handläggaren som tolkar, men det är knappast godtyckligt. De tolkar lagen och den praxis som finns, men två fall är sällan lika. Det kommer alltid att vara en bedömning. Givetvis finns det sämre handläggare men jag motsätter mig verkligen bilden ni verkar ha av att handläggarna agerar maktfullkomligt. Agerar ni själva så i ert yrke? Ett större problem anser jag snarare vara, som någon annan var inne på, att vissa kommuner aktivt väljer att delvis frångå lagstiftningen på vissa punkter som regel och att kommunpolitiker som lekmän ska ta beslut i frågor. Jag förstår dock att gemene man blir besviken vid ett nekat bygglov och har svårt att se anledningen, här har kanske handläggarna lite att jobba på när de förmedlar beslutet. De har givetvis inget självändamål med att neka lov, det hoppas jag folk förstår om de kan se bortom sin egen vinning.useless skrev:
Förstår inte riktigt vad du menar med dina dörrar. Förklara gärna.
Jag menar att för att omvandla din lokal till bostad så är det ett stort och ganska komplicerat bygglovsbeslut som innebär en total genomgång för att se om lokalen uppfyller kraven för att klassas som en bostad. Därför behövs det en KA och även att framställa en mängd underlag och ritningar för att kunna fastställa detta.
Har förstått att du inte tycker likadant. Men att framhäva din ståndpunkt inför kommunen kommer endast innebära att du får ett negativt beslut och att ditt ärende/vilja kommer att ta betydligt mer tid och ansträngning. Det bästa är att du anlitar någon som kan gå igenom ditt hus och upprättar de handlingar som kommunen vill ha för att godkänna bygglovet inklusive omändringen till bostad.
Jag menar att för att omvandla din lokal till bostad så är det ett stort och ganska komplicerat bygglovsbeslut som innebär en total genomgång för att se om lokalen uppfyller kraven för att klassas som en bostad. Därför behövs det en KA och även att framställa en mängd underlag och ritningar för att kunna fastställa detta.
Har förstått att du inte tycker likadant. Men att framhäva din ståndpunkt inför kommunen kommer endast innebära att du får ett negativt beslut och att ditt ärende/vilja kommer att ta betydligt mer tid och ansträngning. Det bästa är att du anlitar någon som kan gå igenom ditt hus och upprättar de handlingar som kommunen vill ha för att godkänna bygglovet inklusive omändringen till bostad.
Vad är bygglovshandläggarens roll då? Ska inte vederbörande granska bygglovsansökan och se att alla krav är uppfylla?Hemmakatten skrev:
Skatteverkets klassning har väldigt lite med planer och bygglov att göra.
Självklart ska byggnadskontoret granska och ta ställning till en bygglovsansökan. Men här var ju problemet att formulera och sätta samman en sådan på korrekt sätt.
Skatteverket måste ju omklassificera fastigheten till bostad. Det lär ju inte gå förrän kommunen ändrat detaljplanen.
Skatteverket måste ju omklassificera fastigheten till bostad. Det lär ju inte gå förrän kommunen ändrat detaljplanen.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 548 inlägg
Att byråkratin är så komplicerad och myndigheten så ohjälpsam att enskilda i ett sånt här fall måste ta in proffshjälp för att skriva en korrekt ansökan tycker – tro det eller ej – många av oss är för dåligt.
För övrigt har TS redan skrivit att fastigheten skattemässigt är klassad som småhus, så släpp det, det är inte en del av problemet.
För övrigt har TS redan skrivit att fastigheten skattemässigt är klassad som småhus, så släpp det, det är inte en del av problemet.
Det är redan en bostad enligt skatteverket.
Där har varit bostad så det finns redan ett kök så det behöver jag inte bygglov för.
Eftersom jag måste göra en ny bostad i den gamla bostaden och inte kan utöka bostad måste jag även bygga sovrum på nedervåningen när jag redan har 4 sovrum där uppe. Jag måste även bygga ett badrum trots att jag har badrum uppe och gäst toalett nere. 2 rum I detta hus är ca 4,5*4,5 ska jag bygga badrum i något av de rummen blir det inget kvar. Eller så måste jag flytta köket.
Jag måste då börja inreda i huset vid sidan om. Skulle i så fall helst vilja inreda i det 4 huset (lager byggnad) med utsikt över ån. För att gå mellan kök och lager måste jag passera hallen till lägenheten på ovanvåningen. Det går inte då måste jag göra en gång runt trapp och hall genom hus 2. osv. Jag tycker att kommunen gör det så komplicerat.
Varför inte göra utökad bostad? Bostaden kommer då att vara i ett eget hus med egen fastighetsbeteckning. Hus numer 2 som fortfarande kan vara lokal har en egen fastighetsbeteckning och egen ingång utåt gatan. Nu vill handläggaren att det ska vara en bostad på bottenvåningen i båda fastigheterna och en där uppe i båda fastigheterna. Jag har 2 fastighetsbeteckningar eftersom det var 2 hus från början
Alla 4 husen som är sammanbyggda har en ordentlig grund antingen gjuten eller gråsten. Murade tegelväggar, bärande vägg i senaste huset är lättbetong och brädat tak med plåt, övriga tak är tegel. Handläggaren kan titta på ritningar och bedöma om det går att bo i tegelhus. Kan inte förstå varför en konsult ska bedöma det. Vad är det jag ska betala 35000 kr för om jag dessutom ska betala en konsult för att få reda på vilka handlingar jag behöver och han ska göra bedömningarna?
Där har varit bostad så det finns redan ett kök så det behöver jag inte bygglov för.
Eftersom jag måste göra en ny bostad i den gamla bostaden och inte kan utöka bostad måste jag även bygga sovrum på nedervåningen när jag redan har 4 sovrum där uppe. Jag måste även bygga ett badrum trots att jag har badrum uppe och gäst toalett nere. 2 rum I detta hus är ca 4,5*4,5 ska jag bygga badrum i något av de rummen blir det inget kvar. Eller så måste jag flytta köket.
Jag måste då börja inreda i huset vid sidan om. Skulle i så fall helst vilja inreda i det 4 huset (lager byggnad) med utsikt över ån. För att gå mellan kök och lager måste jag passera hallen till lägenheten på ovanvåningen. Det går inte då måste jag göra en gång runt trapp och hall genom hus 2. osv. Jag tycker att kommunen gör det så komplicerat.
Varför inte göra utökad bostad? Bostaden kommer då att vara i ett eget hus med egen fastighetsbeteckning. Hus numer 2 som fortfarande kan vara lokal har en egen fastighetsbeteckning och egen ingång utåt gatan. Nu vill handläggaren att det ska vara en bostad på bottenvåningen i båda fastigheterna och en där uppe i båda fastigheterna. Jag har 2 fastighetsbeteckningar eftersom det var 2 hus från början
Alla 4 husen som är sammanbyggda har en ordentlig grund antingen gjuten eller gråsten. Murade tegelväggar, bärande vägg i senaste huset är lättbetong och brädat tak med plåt, övriga tak är tegel. Handläggaren kan titta på ritningar och bedöma om det går att bo i tegelhus. Kan inte förstå varför en konsult ska bedöma det. Vad är det jag ska betala 35000 kr för om jag dessutom ska betala en konsult för att få reda på vilka handlingar jag behöver och han ska göra bedömningarna?
Att skicka in en ansökan har jag inga problem med men vill undvika kompletteringar och göra rätt från början. Då vill jag veta vad som krävs för ett godkännande. Jag tycker det är fel att jag inte kan få de upplysningarna av handläggaren utan ska behöva betala för en konsult.Hemmakatten skrev:
Förstår att det är tråkigt för dig, TS. Jag är inte någon professionell person som kan ge dig absoluta råd. Har däremot flera decenniers erfarenhet efter egna erfarenheter.
En handläggare borde kunna ge dig råd om vilka handlingar som behövs. Men du vill även söka bygglov för fasadförändringar, fönsterbyten mm? Och dessutom behöver du kök och badrum på nedervåningen, anpassat för tillgänglighetskraven.
Jag tycker att du fått en hel del information om vilka ändringsförslag du bör tillhandahålla kommunen.
Vad är det mer du saknar? Du skrev något om ytterdörrar tidigare. Är de för smala?
En handläggare borde kunna ge dig råd om vilka handlingar som behövs. Men du vill även söka bygglov för fasadförändringar, fönsterbyten mm? Och dessutom behöver du kök och badrum på nedervåningen, anpassat för tillgänglighetskraven.
Jag tycker att du fått en hel del information om vilka ändringsförslag du bör tillhandahålla kommunen.
Vad är det mer du saknar? Du skrev något om ytterdörrar tidigare. Är de för smala?
Redigerat:
En befintlig dörr ritas som om den är öppen 30 grader, en ny dörr ritas 90 grader öppen. Eftersom det är ett befintligt hus med befintliga väggar och dörrar, ritade jag symbol för befintligt. Det som är nytt ritade jag symbol för nytt. Jag fick klagomål över att jag hade blandat symboler för befintligt och nytt.Hemmakatten skrev:
Jag behöver inget bygglov för kök men självklart så gör jag ett kök anpassat för tillgänglighet samma sak med badrum. Jag fattar inte varför jag inte kan gör det själv. Det är inte första gången jag bygger och gör ritningar och det helt utan problem i en annan kommun. Jag kan bygga köket efter slutbesked. Jag kan också bygga badrum innan jag lämnar in handlingarna.
Det enda jag har sagt om ytterdörr är att det ena huset/fastigheten har en egen ingång utåt gatan.
Varför ska jag bygga badrum och sovrum när jag inte behöver det.
Har du ett garage som du vill inreda till sovrum kan du utöka bostad. Du behöver inte bygga badrum och kök bara för att det måste vara ytterligare en bostad.
Lägenheten på ovanvåningen kommer att sakna kök. Eftersom det det kommer att bli en bostad med kök nere och öppen trappa upp varför då ansöka om 2 bostäder. Oavsett om de tvingar mig till att ansöka om 2 bostäder kommer det bara att vara 1 bostad.
Det enda jag har sagt om ytterdörr är att det ena huset/fastigheten har en egen ingång utåt gatan.
Varför ska jag bygga badrum och sovrum när jag inte behöver det.
Har du ett garage som du vill inreda till sovrum kan du utöka bostad. Du behöver inte bygga badrum och kök bara för att det måste vara ytterligare en bostad.
Lägenheten på ovanvåningen kommer att sakna kök. Eftersom det det kommer att bli en bostad med kök nere och öppen trappa upp varför då ansöka om 2 bostäder. Oavsett om de tvingar mig till att ansöka om 2 bostäder kommer det bara att vara 1 bostad.
Redigerat: