Claes Sörmland
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tror du kommer mycket enklare, och fortare, framåt om du anlitar en KA som kan hjälpa dig med processen.
En KA utses av byggnadsnämnden vid bygglovsprövningen och kan således bara anlitas efter att bygglovet är beviljat. Men visst kan TS köpa konsulttjänster för att utforma bygglovshandlingarna.
 
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Om jag ska vara petig så trädde nya PBL i kraft 2 maj 2011.
Bra påpekande men lagen togs av Riksdagen 2010 så formellt är den PBL (2010:900). Viktigt för forumläsare som ska söka info om den.
 
  • Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Att omvandla en lokal till en bostad som innebär att ingrepp i vatten, avlopp eller ventilation behövs, nytt badrum, nytt kök osv. är inte en liten ändring.
Inget ingrepp ska göras i VA eller i bärande konstruktion. Självfallet ska det göras en OVK. Det är en färdigbyggd lokal. Inget bygglov krävs för badrum eller kök men självklart ska tillgängligheten uppfyllas. Jag kan bygga detta innan ansökan och blir då befintligt
Jag vill inte att det ska ansökas om en ytterligare bostad eftersom det kommer att vara en bostad utan kök på ovanvåningen med en öppen trappa upp. Det går inte att brandsäkra med ett hål i taket. Det går då inte att göra ytterligare en bostad
Därför önskar jag att det ska vara en enkel kontrollplan och då behövs ingen KA.
Jag har aldrig påstått att jag ska vara min egen KA
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Bra påpekande men lagen togs av Riksdagen 2010 så formellt är den PBL (2010:900). Viktigt för forumläsare som ska söka info om den.
Jag vet att det är så, och jag vet att du vet. Ibland har jag bara ovanan att vara petig. :)
 
BirgitS
Det låter mest som att du behöver anlita en fastighetsjurist som kan hitta de paragrafer som kan göra att du får som du vill.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Inget ingrepp ska göras i VA eller i bärande konstruktion. Självfallet ska det göras en OVK. Det är en färdigbyggd lokal. Inget bygglov krävs för badrum eller kök men självklart ska tillgängligheten uppfyllas. Jag kan bygga detta innan ansökan och blir då befintligt
Jag vill inte att det ska ansökas om en ytterligare bostad eftersom det kommer att vara en bostad utan kök på ovanvåningen med en öppen trappa upp. Det går inte att brandsäkra med ett hål i taket. Det går då inte att göra ytterligare en bostad
Därför önskar jag att det ska vara en enkel kontrollplan och då behövs ingen KA.
Jag har aldrig påstått att jag ska vara min egen KA
Fast att dra t ex nytt VA brukar normalt kräva en anmälan. Så det bör ju ingå i bygglovet för att du ska slippa dubbla avgifter. Nytt VA brukar också kräva KA för att rätt kontroll ska utföras.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En KA utses av byggnadsnämnden vid bygglovsprövningen och kan således bara anlitas efter att bygglovet är beviljat. Men visst kan TS köpa konsulttjänster för att utforma bygglovshandlingarna.
Som du säger, beslut om KA tas av byggnadsnämnden, men det är sökande som väljer och BN godkänner. Jag vet dock att en del KA även hjälper sökanden med underlag till bygglovet också och är med i hela processen.
 
Jonasqvitslund Jonaslukarlsson skrev:
Fast att dra t ex nytt VA brukar normalt kräva en anmälan. Så det bör ju ingå i bygglovet för att du ska slippa dubbla avgifter. Nytt VA brukar också kräva KA för att rätt kontroll ska utföras.
Jag ska inte dra nytt vatten eller avlopp det är befintligt. Jag ska inte ens flytta diskbänken. Där är ett kök och handläggaren sa att jag behöver inte bygglov för köket.
 
S Elisabet Kristensson skrev:
Inget ingrepp ska göras i VA eller i bärande konstruktion. Självfallet ska det göras en OVK. Det är en färdigbyggd lokal. Inget bygglov krävs för badrum eller kök men självklart ska tillgängligheten uppfyllas. Jag kan bygga detta innan ansökan och blir då befintligt
Jag vill inte att det ska ansökas om en ytterligare bostad eftersom det kommer att vara en bostad utan kök på ovanvåningen med en öppen trappa upp. Det går inte att brandsäkra med ett hål i taket. Det går då inte att göra ytterligare en bostad
Därför önskar jag att det ska vara en enkel kontrollplan och då behövs ingen KA.
Jag har aldrig påstått att jag ska vara min egen KA
Varför inte slå samman allt i bygglovet? De åtgärder du nämner kan vara anmälningspliktiga och då är vi där med att kontrollplan krävs igen. Det vore dessutom tråkigt om du gjorde någon miss som upptäcktes vid platsbesök av en byggnadsinspektör och du tvingad ändra något du precis byggt.
 
Där är också en stor toalett som jag tänkte behålla och göra badrum vägg i väg. Stöter det på ett problem gör jag badrum, givetvis tillgängligt där toaletten är.
 
M MetteKson skrev:
Varför inte slå samman allt i bygglovet? De åtgärder du nämner kan vara anmälningspliktiga och då är vi där med att kontrollplan krävs igen. Det vore dessutom tråkigt om du gjorde någon miss som upptäcktes vid platsbesök av en byggnadsinspektör och du tvingad ändra något du precis byggt.
Jag har ju redan fått besked om att de inte är bygglovspliktiga.
Jag ska lämna in ett bygglov
Kontrollplan krävs för alla byggärenden oavsett om det är bygglovs pliktigt eller bara en anmälan. Självklart kan kommunen kräva en KA för något som inte är bygglovspliktigt men är det inte att dra det väl långt. Då om någonsin borde det vara en enkel kontrollplan som gäller
 
Jag har inga problem med att det ska vara kontrollplan det står i lagen. Det jag har kritiserat är att jag behöver anlita KA för att få reda på vad som ska ingå i kontrollplanen.
Jag trodde att handläggaren skulle upplysa om vad som krävs för ett godkännande men går inte det så kan jag googla mig fram till vad som krävs.
Det är också den motivering jag fått till varför KA behövs
 
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Som du säger, beslut om KA tas av byggnadsnämnden, men det är sökande som väljer och BN godkänner. Jag vet dock att en del KA även hjälper sökanden med underlag till bygglovet också och är med i hela processen.
Det låter som en balansakt vad gäller lagligheten. KA ska har en självständig ställning i förhållande till den som utför den åtgärd som ska kontrolleras (PBL 10 kap 10 §). Då är det inte lämpligt att sälja konsulttjänster till TS före denne utses till KA. Just anställningsförhållandet tas upp i förarbetena som olämpligt.
 
  • Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Nu verkar inte TS ens ha en aning om vilka punkter som är lämpliga att kontrollera vid ändrad användning, bara det tycker jag är ett tecken på att en KA behövs.
Detta är direkt förolämpande och tyder på att @MetteKson inte har en aning om vad hon pratar om
 
S Elisabet Kristensson skrev:
Enligt denna paragraf så behöver inte KA utses
10 § Trots 9 § krävs det inte någon kontrollansvarig i fråga om
1. små ändringar av en- eller tvåbostadshus, om byggnadsnämnden inte beslutar annat, eller

Kontrollplanen ska bl.a. innehålla:
Säkerhetsglas
Brandklassning enligt EI60
OVK besiktning
Tillgänglighet
Varsamhet mot förvanskning

@MetteKson Är uppenbarligen en bygghandläggare som inte vet vad hon pratar om. Tror du inte att jag klarar av att göra en tabell eller vad är problemet?????????????????

I vilket inlägg har jag påstått att jag kan vara min egen KA
Ber om ursäkt, jag antog att du skulle skriva din egen kontrollplan eftersom du inte vill anlita en KA.
Kan du tala om för mig vad du anser är fel i mina kommentarer, eftersom du tycker att jag inte har en aning om vad jag pratar om?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.