BirgitS BirgitS skrev:
Nu har ju ingen här utom du hört/sett all kommunikation mellan dig och handläggaren. Kan det vara så att hon har upplevt att hon inte kan förklara för dig tillräckligt bra vad som gäller ang. kontrollplanen, eller att hon inte tycker att du har satt dig in i vad som krävs tillräckligt mycket på egen hand, och därför hoppas att en KA skulle kunna göra det på ett annat sätt?
Att hon tycker att du behöver en KA som stöd och inte för att det är ett lagkrav?
Jag menar inte att hon har rätt, för det vet jag inte något om, utan vill bara ge en annan infallsvinkel.
Hon har inte ens försökt att förklara kontrollplanen och inte svarat på min fråga vad som ska ingå.
Det är ingen större mening med att diskutera. För att det ska bli en vettig diskussion av det måste jag redogöra för allt som sagts och tror att de helt saknar intresse.
 
useless useless skrev:
Fastigheten var taxerad som 325 Hyreshusenhet, lokaler. Bygglovet för att göra om det till bostad/småhus söktes 2017.
Min fastighet är taxerad som småhusenhet 220 kan det vara svårare att göra om lokal till bostad i ett enfamiljshus?
 
Claes Sörmland
S Elisabet Kristensson skrev:
Min fastighet är taxerad som småhusenhet 220 kan det vara svårare att göra om lokal till bostad i ett enfamiljshus?
Som sagt, fokusera inte på taxeringskoden, den har inget med detta göra. Frågan är hur lokalen faktiskt används, det är ändring av det förhållandet som kommunen ska pröva.

Nu kollade jag propositionen (Prop. 2009/10:170) till nya PBL (2010) för att förstå om du kan slippa en KA enligt 10 kap 10 §. Där skriver regeringen:

Utdrag från en svensk propositionstext om undantag från krav på kontrollansvarig vid enkla åtgärder i byggprocesser.

Så handläggaren på kommunen ska först (1) ta ställning till om ärendet gäller ett en- eller tvåbostadshus. Jag antar att man kan se det så även om det låter på din beskrivning att det är ett hus som är inrett för både bostadsändamål (en lägenhet) och någon typ av kommersiell verksamhet. Inte ett självklart enbostadshus. Om handläggaren trots detta ser det som ett enbostadshus så ska handläggaren ta ställning till (2) om åtgärderna är relativt okomplicerade samt (3) att du själv kan uppfylla kraven i 10 kap. 5§:

Textutdrag från PBL om byggherrens ansvar för kontrollen av genomförandet, med fokus på 5 § rörande genomförande av bygg- och rivningsåtgärder.


Bara om handläggaren kan svara ja på 1+2+3 så slipper du KA.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 3 till
  • Laddar…
Frågan är väl inte om det behövs KA eller inte, utan om man måste anlita en professionell KA eller om man kan vara det själv?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Och svaret är som vi kunnat se i författningskommentaren ovan att det är väldigt mycket upp till kommunen. Att den ena kommunen kräver en certifierad KA där den andra inte gör det betyder inte att någon gör fel, det finns utrymme för variation i reglerna.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Frågan är väl inte om det behövs KA eller inte, utan om man måste anlita en professionell KA eller om man kan vara det själv?
Nej, en KA är per definition sedan nya PBL 2010 en certifierad person och därmed inte du själv.

Slipper du KA enligt mitt senaste inlägg får du göra kontrollerna själv.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Här står att bygglov ska beviljas även om det strider mot detaljplanen om bygglov beviljats tidigare. Det är anledningen till mitt tidigare inlägg om flera omfattande bygglov.

Hur ska det tolkas?

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 30,32,32a §§
30 §
Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2
§ första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen
(1970:988),
2. åtgärden inte strider mot detaljplanen,
3. åtgärden inte måste avvakta att genomförandetiden för detaljplanen börjar löpa, och
4. åtgärden uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5, 6 § tredje stycket, 8 och 9 §§ samt 8 kap. 1
§, 2 § första stycket, 3, 6, 7, 9-11 §§, 12 § första stycket,
13, 17 och 18 §§.
 
S Elisabet Kristensson skrev:
Här står att bygglov ska beviljas även om det strider mot detaljplanen om bygglov beviljats tidigare. Det är anledningen till mitt tidigare inlägg om flera omfattande bygglov.

Hur ska det tolkas?

Plan- och bygglag (2010:900) 9 kap 30,32,32a §§
30 §
Bygglov ska ges för en åtgärd inom ett område med detaljplan, om
1. den fastighet och det byggnadsverk som åtgärden avser
a) överensstämmer med detaljplanen, eller
b) avviker från detaljplanen men avvikelsen har godtagits vid en tidigare bygglovsprövning enligt denna lag eller äldre bestämmelser eller vid en fastighetsbildning enligt 3 kap. 2
§ första stycket andra meningen fastighetsbildningslagen
(1970:988),
2. åtgärden inte strider mot detaljplanen,
3. åtgärden inte måste avvakta att genomförandetiden för detaljplanen börjar löpa, och
4. åtgärden uppfyller de krav som följer av 2 kap. 6 § första stycket 1 och 5, 6 § tredje stycket, 8 och 9 §§ samt 8 kap. 1
§, 2 § första stycket, 3, 6, 7, 9-11 §§, 12 § första stycket,
13, 17 och 18 §§.
Har inte läst alla kommentarer, men om det är så som du beskriver så finns det inget hinder, men prövningen ska ändå göras och det ska säkerställas att byggnaden uppfyller kraven för bostad.
 
  • Gilla
Stenmärket
  • Laddar…
S Elisabet Kristensson skrev:
Hon har inte ens försökt att förklara kontrollplanen och inte svarat på min fråga vad som ska ingå.
Det är ingen större mening med att diskutera. För att det ska bli en vettig diskussion av det måste jag redogöra för allt som sagts och tror att de helt saknar intresse.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nej, en KA är per definition sedan nya PBL 2010 en certifierad person och därmed inte du själv.

Slipper du KA enligt mitt senaste inlägg får du göra kontrollerna själv.
Om jag ska vara petig så trädde nya PBL i kraft 2 maj 2011.

Som Claes Sörmland säger, du får inte vara KA för ditt eget projekt, men du kan vara den som upprättar kontrollplanen och gör kontrollerna själv.

TS kan ju skicka in en bygglovsansökan där TS försöker sig på att göra en egen kontrollplan och se om byggnadsinspektören godkänner den. Nu verkar inte TS ens ha en aning om vilka punkter som är lämpliga att kontrollera vid ändrad användning, bara det tycker jag är ett tecken på att en KA behövs.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Som jag skrivit i tidigare inlägg så tror jag inte kommunen tycker att det är en enkel åtgärd som inte kräver KA, att bevilja ett bygglov för att omvandla en lokal till bostad.

Du behöver en hel bottenvåning, ombyggd med kök, badrum, tvättstuga, vardagsrum och sovrum för att uppfylla tillgänglighetskraven.

Om du anser att ovanvåningen uppfyller dessa krav så behöver du installera hiss. Dessutom måste du tillse att entrén uppfyller tillgänglighetskraven.

Det är inte så enkelt som du skrivit tidigare, Elisabeth, att "bara" ändra/godkänna bygglovet till bostad.

Tror du kommer mycket enklare, och fortare, framåt om du anlitar en KA som kan hjälpa dig med processen.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
TS kan ju skicka in en bygglovsansökan där TS försöker sig på att göra en egen kontrollplan och se om byggnadsinspektören godkänner den. Nu verkar inte TS ens ha en aning om vilka punkter som är lämpliga att kontrollera vid ändrad användning, bara det tycker jag är ett tecken på att en KA behövs.
Enligt denna paragraf så behöver inte KA utses
10 § Trots 9 § krävs det inte någon kontrollansvarig i fråga om
1. små ändringar av en- eller tvåbostadshus, om byggnadsnämnden inte beslutar annat, eller

Kontrollplanen ska bl.a. innehålla:
Säkerhetsglas
Brandklassning enligt EI60
OVK besiktning
Tillgänglighet
Varsamhet mot förvanskning

@MetteKson Är uppenbarligen en bygghandläggare som inte vet vad hon pratar om. Tror du inte att jag klarar av att göra en tabell eller vad är problemet?????????????????

I vilket inlägg har jag påstått att jag kan vara min egen KA
 
Redigerat:
@MetteKson Är uppenbarligen en bygghandläggare som inte vet vad hon pratar om. Tror du inte att jag klarar av att göra en tabell eller vad är problemet?????????????????

Jag förstår att du har problem med din handläggare.

Varför skickar du inte in en ansökan? Innan de har fått in ansökan kan de ändå inte formellt pröva din sak, och svaren blir ju generella. Som jag förstår det har du inte inkommit med ansökan? Isf har du ju heller ingen utsedd handläggare. Det är väl först när du skickat in din ansökan du kan kräva full motivering.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Du behöver en hel bottenvåning, ombyggd med kök, badrum, tvättstuga, vardagsrum och sovrum för att uppfylla tillgänglighetskraven.

Om du anser att ovanvåningen uppfyller dessa krav så behöver du installera hiss. Dessutom måste du tillse att entrén uppfyller tillgänglighetskraven.

Det är inte så enkelt som du skrivit tidigare, Elisabeth, att "bara" ändra/godkänna bygglovet till bostad..
Jag har inte påstått att det bara är att ändra. I PBL finns något som heter enkel kontrollplan och det är den jag har pratat om inte att det bara är en enkel ändring.

Ovanvåningen omfattas inte av ändringen och ingen hiss behöver installeras.

Att uppfylla tillgängligheten är knappast ett problem. Jag kan läsa!!

Vid utökad bostad behöver jag inte en hel lägenhet på nedervåningen. Jag önskar utöka min befintliga bostad med ett kök
 
BirgitS
S Elisabet Kristensson skrev:
Enligt denna paragraf så behöver inte KA utses
10 § Trots 9 § krävs det inte någon kontrollansvarig i fråga om
1. små ändringar av en- eller tvåbostadshus,
Att omvandla en lokal till en bostad som innebär att ingrepp i vatten, avlopp eller ventilation behövs, nytt badrum, nytt kök osv. är inte en liten ändring.
 
  • Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:


Jag förstår att du har problem med din handläggare.

Varför skickar du inte in en ansökan? Innan de har fått in ansökan kan de ändå inte formellt pröva din sak, och svaren blir ju generella. Som jag förstår det har du inte inkommit med ansökan? Isf har du ju heller ingen utsedd handläggare. Det är väl först när du skickat in din ansökan du kan kräva full motivering.


Så man ska ta emot förolämpningar för att kvalificera sig som kapabel för att skicka in en byggansökan:mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.