Vi har en gammaldags, något modifierad, öppen spis hemma.

Undrar nu om det vore en bra idé att börja leta efter en "insats" eller vad det kallas?

Vad vinner man egentligen på att använda en sådan, stannar värmen kvar längre?

I dagsläget kör vi ju slut på en säck ved på en kväll.. (akutköpte 5 säckar på 60l/st)
Kan få tag i björkved för ca 500kr/kubiken - dock inte sent en lördag :)

Främst kör vi den som "mys-faktor", eftersom vi har fjärrvärme hemma

Finns det några för/nackdelar med att köra en insats om man fortfarande vill ha den där mysiga hemtrvliga känslan av en brasa på kvällen?

Alla tips är välkomna :)

Gammaldags öppen spis med vedförråd ovanför och tillbehör vid sidan, redo att få en eventuell insats installerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den stor skillnaden blir att kanske 70% av värmen tillförs rummet med en modern insats.
I en öppen spis kanske 20% av värmen stannar i rummet.
Resterande procent åker ut genom skorstenen...
 
sune73 skrev:
Resterande procent åker ut genom skorstenen...
Plus att den även drar med sig värme från rummet!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Kan man leta begagnat?

Eller är det fördel att köpa nytt?

Är det något speciellt man ska beräkna, utöver mått på inbyggnad dvs?
 
thomas33 skrev:
Plus att den även drar med sig värme från rummet!
Nej. Det är sant att den drar med sig stora mängder värme ut genom skorstenen, men det är just det som är orsaken till den låga verkningsgraden. Inte något utöver den.

Om det är lönsamt ur ett rent ekonomiskt perspektiv beror på hur mycket ni eldar. Du kan ha som tumregel att en m³ ved ger 1000 kWh värme till huset. Jämför värmepriset för ved med värmepriset för fjärrvärme och titta på hur mycket ni eldar. Sedan försämras kalkylen av att det vanligtvis blir varmare när man eldar än men annars haft.

Effektivt är det i meningen att mer av energin i veden kommer huset tillgodo. Det blir mindre risk att det ryker in om det skulle vara ett problem i dagsläget. Det blir en sluten eldstad så att risken för att glöd och gnistor skall hamna på fel ställen minskar avsevärt. Man förlorar lite av närheten till elden.
 
En öppen spis ger, under tiden det brinner, en kännbar strålningsvärme. Samtidigt för den bort såpass mycken uppvärmd rumsluft att om rökspjället står öppet under natten har eldningen resulterat i en negativ värmetillförsel till huset.
Spisen har fungerat som en rejäl ventilator men som värmekälla är den bedrövligt ineffektiv.
Förr när vedbrasan falnat till glöd, togs glöden bort och lades i de s.k sparspisarna eller om så fanns vedspisen vilket gjorde att spjället genast kunde stängas och den kvarvarande värme som den öppna spisen gett, blev kvar i rummet.
 
Förr?

Trodde det var en självklarhet att ta glöden ur en öppen spis på sopskyffeln och fylla den i vedspisen eller kasta ut den på backen och skjuta spjället.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
All info har gett mig lite att tänka på.. främst så eldar vi ju till 100% för faktorn "mys",
dvs. värmetillförsel i hemmet är väl endast ett plus i kanten då antar jag!

Fjärrvärmen sköter sitt, och vi har aldrig haft något behov av att elda för själva värmens skull..

Då är frågan om en insats/kasett är ett bra val?

Vi förlorar närheten till elden, men vinner i energimängd och förminskad vedåtgång..
 
thomas33 skrev:
En öppen spis ger, under tiden det brinner, en kännbar strålningsvärme. Samtidigt för den bort såpass mycken uppvärmd rumsluft att om rökspjället står öppet under natten har eldningen resulterat i en negativ värmetillförsel till huset.
Öppna spisen är med dagens mått en dålig värmekälla, men det skall inte överdrivas. Det kan bli så i extremfall att den drar ut mer värme än den ger. Men även om jag inte tänker rekommendera öppen spis som uppvärmning så är det i normalfallet fullt möjligt att både värma och varmhålla ett rum eller ett helt hus med en öppen spis bara man är beredd på en mycket stor vedåtgång. Det vet jag av egen erfarenhet med flera olika öppna spisar även i hus utan el. Om den öppna spisen bara används för trivselbrasor och inte ryker in kan det absolut vara poäng att ha den kvar öppen. Vill man ha mer värmeutbyte är det mycket bättre att skaffa en insats.
 
Jag har hittat en kassett/insats för 2500kr här i stan nu, medföljer bruksanvisning/monteringsanvisning

Tänkte leja en lokal firma jag har god kontakt med, för montering etc

Det visade sig att den är 50cm djup / 50cm bred i kvadrat.. vilket gör att vi troligen måste fasa av ca 10-20mm längst in eftersom spisens öppning är något trattformad - utgör detta ett problem?

Enligt många jag frågat bör det gå att ta ca 15-20mm med en hilti-maskin utan problem, men vad anser ni i forumet?

//
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.