F
Även om bostadspriserna gått ner så är ju slutpriset detsamma eller högre i takt med högre driftkostnader, ränta och inflation.
 
Fairlane
F Fideliox skrev:
Även om bostadspriserna gått ner så är ju slutpriset detsamma eller högre i takt med högre driftkostnader, ränta och inflation.
Hur menar du att slutpriset är detsamma om det går ner?
Högre driftskostnader och högre räntor gör att månadskostnaden blir samma eller högre, men slutpriset är något annat. Inflationen är också något annat, men vill man lägga med den faktorn så borde snarare försäljningspriset vara högre idag än tidigare eftersom inflationen minskat pengarnas värde.
 
  • Gilla
och en till och 3 till
  • Laddar…
Tänkte just skriva att 15% låter som en alldeles för låg siffra och att det lär vara runt 50% om det är som där jag bor i landet, men sedan kom jag på att de kanske menar sänkt utgångspris.
 
F
Fairlane Fairlane skrev:
Hur menar du att slutpriset är detsamma om det går ner?
Högre driftskostnader och högre räntor gör att månadskostnaden blir samma eller högre, men slutpriset är något annat. Inflationen är också något annat, men vill man lägga med den faktorn så borde snarare försäljningspriset vara högre idag än tidigare eftersom inflationen minskat pengarnas värde.
Det jag menar att de som hade hoppats kunna köpa bostad nu när det är billigare ändå inte kan.
 
S
Här är det fortfarande het bostadsmarknad.
Varenda hus som sålts har gått för cirka 10-15% under utgångspris, vilket fortfarande är cirka 80% upp från pre covid. Fortfarande bra läge för alla som ska sälja med andra ord.

Undrar ibland hur det står till i huvudet på de jag träffar som ska sälja sina hus och säger "det är så svårt att få huset sålt nu :("
Det är det ju inte... Sänk utgångspriset till pre covidnivåer så kommer det bli budgivning iallafall....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.