1 738 läst · 5 svar
2k läst
5 svar
Prissänkningar allt vanligare på bostadsmarknaden
På konsumentens sida
· 3 123 inlägg
Ny statistik visar att 15,5 procent av husen som var till salu sista månaden prissänktes.
Du kan läsa artikeln här: Prissänkningar allt vanligare på bostadsmarknaden
Du kan läsa artikeln här: Prissänkningar allt vanligare på bostadsmarknaden
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 780 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 780 inlägg
Hur menar du att slutpriset är detsamma om det går ner?F Fideliox skrev:
Högre driftskostnader och högre räntor gör att månadskostnaden blir samma eller högre, men slutpriset är något annat. Inflationen är också något annat, men vill man lägga med den faktorn så borde snarare försäljningspriset vara högre idag än tidigare eftersom inflationen minskat pengarnas värde.
Tänkte just skriva att 15% låter som en alldeles för låg siffra och att det lär vara runt 50% om det är som där jag bor i landet, men sedan kom jag på att de kanske menar sänkt utgångspris.
Det jag menar att de som hade hoppats kunna köpa bostad nu när det är billigare ändå inte kan.Fairlane skrev:Hur menar du att slutpriset är detsamma om det går ner?
Högre driftskostnader och högre räntor gör att månadskostnaden blir samma eller högre, men slutpriset är något annat. Inflationen är också något annat, men vill man lägga med den faktorn så borde snarare försäljningspriset vara högre idag än tidigare eftersom inflationen minskat pengarnas värde.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 093 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 093 inlägg
Här är det fortfarande het bostadsmarknad.
Varenda hus som sålts har gått för cirka 10-15% under utgångspris, vilket fortfarande är cirka 80% upp från pre covid. Fortfarande bra läge för alla som ska sälja med andra ord.
Undrar ibland hur det står till i huvudet på de jag träffar som ska sälja sina hus och säger "det är så svårt att få huset sålt nu "
Det är det ju inte... Sänk utgångspriset till pre covidnivåer så kommer det bli budgivning iallafall....
Varenda hus som sålts har gått för cirka 10-15% under utgångspris, vilket fortfarande är cirka 80% upp från pre covid. Fortfarande bra läge för alla som ska sälja med andra ord.
Undrar ibland hur det står till i huvudet på de jag träffar som ska sälja sina hus och säger "det är så svårt att få huset sålt nu "
Det är det ju inte... Sänk utgångspriset till pre covidnivåer så kommer det bli budgivning iallafall....