981 läst · 2 svar
981 läst
2 svar
prisolrör till radiator från källaren till boplan genom golvet. Är det OK?
Har huvudstammen går nere i källaren och håller på att byta radiator i ett av rummen på boplan. Jag tog bort dom gamla stålrören och ska nu dit med nya koppar.
Jag tänkte först köra hårda rör men har lite problem med att det kommer bli väldigt svårt att bocka till det ena röret då det ligger förskjutet nere i källaren mot vad hålet går upp i taket, samt att det är en del andra rör ivägen vilket gör att jag skulle behöva bocka det på 4 ställen på kort avstånd för att få det snyggt och genomförbart.
Jag har därför funderingar på att istället använda prisolrör som jag kan forma betydligt enklare, men är det något man använder till radiatorer?
Genomföringarna genom golvet kommer inte gjutas igen som det var innan, utan jag kommer lägga mjukfog runt dessa så det går att byta i framtiden på ett enkelt sätt om det behövs.
Jag tänkte först köra hårda rör men har lite problem med att det kommer bli väldigt svårt att bocka till det ena röret då det ligger förskjutet nere i källaren mot vad hålet går upp i taket, samt att det är en del andra rör ivägen vilket gör att jag skulle behöva bocka det på 4 ställen på kort avstånd för att få det snyggt och genomförbart.
Jag har därför funderingar på att istället använda prisolrör som jag kan forma betydligt enklare, men är det något man använder till radiatorer?
Genomföringarna genom golvet kommer inte gjutas igen som det var innan, utan jag kommer lägga mjukfog runt dessa så det går att byta i framtiden på ett enkelt sätt om det behövs.
Förståeligt då det är svårt att få det rakt och snyggt. Men i det här fallet blir det för mycket hjärngympa och böjande på kort avstånd så enklast att dra 2 prisolrör då dom ändå hamnar bakom gardinen så kommer inte synas. stödhylsor är inköptDemmpa skrev:
Liknande trådar
-
Montera rör till radiator - Vertikalt eller horisontellt?
Värme allmänt -
Var sitter injusteringsventilen till radiatorn?
Värme allmänt -
Genomföring till radiator badrum
Badrum -
Övergång stål 17.5 till 15 koppar - radiator slinga
Vatten & Avlopp -
Byte från elpanna till luftvattenvärmepump, tryckfall, värme från radiator?
Värmepumpar