3 212 läst · 6 svar
3k läst
6 svar
Prisol VS PEX
Vad är att rekommendera vid varmvattendragningar vid ingjutning i platta? prisolrör eller PEX? Är inte kopplingarna dyrare till PEX än til Kopparrör?
Behöver man bara vinkelfixtur vid gjutningen eller behövs någon annan genomföring genom betongen vid ingjutningen av rör?
Behöver man bara vinkelfixtur vid gjutningen eller behövs någon annan genomföring genom betongen vid ingjutningen av rör?
Medans jag skulle valt pex RIR, då kan du t.ex byta ledningen utan att bila upp, samt brustna eller eroderade pex finns inte på kartan jämför med cu,
Billigare per meter också vill jag påstå.
Fixturer klarar du dig utan om du gjuter fast det,,
Billigare per meter också vill jag påstå.
Fixturer klarar du dig utan om du gjuter fast det,,
När använder man då rör i rör PEX? Är det inte just vid betong-ingjutningarna i platta man rekommenderar dom?Mäster skrev:
Jag har bytt slang som någon tomte dragit en skruv i, det var inga bekymmer...(4st 90böjar)
Det går lite segt första decimetern, sen släpper det, är det inte jättehål i den kan man spola varmvatten först, så den mjuknar lite
Ska man gjuta in den i plattan, så behövs väl just inga skarpa böjar alls.
Fast det enda som kan hända med den är att du spikar eller skruvar i den,
Dom fryser inte sönder eller eroderar..
Många tycker att det är någe nymodigheter, som micron t.ex, men pexen har väl varit med i 40 år eller mer nu..
(Jag skrev RIR i första inlägget för att vara övertydlig, jag finner det korkat att någonsin dra pex utan skyddsrör, att , även om jag lagt märke till att somliga gör det av olika skäl..)
Det går lite segt första decimetern, sen släpper det, är det inte jättehål i den kan man spola varmvatten först, så den mjuknar lite
Ska man gjuta in den i plattan, så behövs väl just inga skarpa böjar alls.
Fast det enda som kan hända med den är att du spikar eller skruvar i den,
Dom fryser inte sönder eller eroderar..
Många tycker att det är någe nymodigheter, som micron t.ex, men pexen har väl varit med i 40 år eller mer nu..
(Jag skrev RIR i första inlägget för att vara övertydlig, jag finner det korkat att någonsin dra pex utan skyddsrör, att , även om jag lagt märke till att somliga gör det av olika skäl..)
Redigerat:
Liknande trådar
-
korta pex rör i kök ingen avstängning på varmvattnet
Vatten & Avlopp -
16mm rör -> avstägningsventil -> 1/2" PEX slang. Enklast?
Vatten & Avlopp -
Vad saknar jag för att koppla in min ”soft pex”-blandare från Gustavsberg?
Vatten & Avlopp -
PEX rör i rör, avstånd inne i vägg.
Vatten & Avlopp -
VSH PEX-koppling 16 mm problem?
Vatten & Avlopp