Vad är att rekommendera vid varmvattendragningar vid ingjutning i platta? prisolrör eller PEX? Är inte kopplingarna dyrare till PEX än til Kopparrör?

Behöver man bara vinkelfixtur vid gjutningen eller behövs någon annan genomföring genom betongen vid ingjutningen av rör?

_ap_
Ska du göra det själv och har bra vatten skulle jag löda koppar.

Medans jag skulle valt pex RIR, då kan du t.ex byta ledningen utan att bila upp, samt brustna eller eroderade pex finns inte på kartan jämför med cu,
Billigare per meter också vill jag påstå.
Fixturer klarar du dig utan om du gjuter fast det,,

Mäster skrev:
Medans jag skulle valt pex RIR, då kan du t.ex byta ledningen utan att bila upp, samt brustna eller eroderade pex finns inte på kartan jämför med cu,
Billigare per meter också vill jag påstå.
Fixturer klarar du dig utan om du gjuter fast det,,
När använder man då rör i rör PEX? Är det inte just vid betong-ingjutningarna i platta man rekommenderar dom?

RIR används även i väggar och i träbjälklag. Men det här att byta en slang är nog mest marknadsföring, i praktiken sitter PEX-slangen fast i skyddsröret så fort det blir ett par böjar.

_ap_
Speciellt i sverige då dom "mockare"jag sett slarvat nå ruskigt med klammer, finns inte en risk att dom går att byta.
Om man nu inte drar igenom dom med en bil.

Jag har bytt slang som någon tomte dragit en skruv i, det var inga bekymmer...(4st 90böjar)
Det går lite segt första decimetern, sen släpper det, är det inte jättehål i den kan man spola varmvatten först, så den mjuknar lite
Ska man gjuta in den i plattan, så behövs väl just inga skarpa böjar alls.
Fast det enda som kan hända med den är att du spikar eller skruvar i den,
Dom fryser inte sönder eller eroderar..
Många tycker att det är någe nymodigheter, som micron t.ex, men pexen har väl varit med i 40 år eller mer nu..

(Jag skrev RIR i första inlägget för att vara övertydlig, jag finner det korkat att någonsin dra pex utan skyddsrör, att , även om jag lagt märke till att somliga gör det av olika skäl..)

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.